İyi eğitim almış bireyler öncelikle
ülkelerinin gelişme düzeylerini olumlu yönde etkileyen, çağa ayak
uydurabilmelerini sağlayan ve insanlığın gelişmesine de etki eden en önemli
faktördür. Eğitim her yaşta devam eden bir süreç olması bir yana en önemli
eğitim dönemi çocukluk ve gençlik dönemleridir. Ülkemizde temel eğitim olarak 12
yıl süre ile zorunlu eğitim genel olarak devlet eliyle verilmektedir. Öğrencilerin
iyi eğitim alması için fiziki ve teknolojik imkanların yanı sıra onları eğiten
öğretmenlerinde eğitim verme kalitelerinin arttırılması için öğretmen
sorunlarının ele alınıp incelenmesi ve bu sorunların çözümüne ilişkin
çalışmalar yapılıp kalitelerinin arttırılması gerekmektedir. Sosyal bir varlık
olmanın yanında iş görenlerin yaptıkları işi benimseme o işi sahiplenme
dereceleri de hem yaptıkları işten zevk almaları hem de yapılan iş neticesinde
muhatapları olan müşterilerinin ki eğitim sisteminde müşteri kitlesi öğrenciler
olmaktadır, memnuniyet düzeylerini arttırmaktadır. Sadece müşteri açısından
ziyade çalışanın işi ile bütünleşmesi işten ayrılma niyetini de negatif yönde
etkileyerek işten ayrılma durumunu azaltmaktadır. Bu çalışmada öncelikle
öğretmenler için örgütsel bağlılık, işe gömülmüşlük, işe adanmışlık ve işten
ayrılma niyeti kavramları teorik olarak açıklanmıştır. Daha sonra bir anket
formu oluşturularak belirlenen örneklem üzerinde uygulanmış ve elde edilen
veriler SPSS 21 programı ile analiz edilmiştir.
İşe Gömülmüşlük İşe Adanmışlık İşten Ayrılma Niyeti Öğrtmenlerde Örgütsel Bağlılık
This study aims at investigating the relationship between teachers’ organizational commitment, job embeddedness, work engagement, and turnover intention. The research population of the study includes teachers (n= 210) working in schools for more than a year in Ministry of Education in Savur District of Mardin Province during 2017-2018 academic year. The sample of the study consists of the teachers (n= 185) who responded to the questionnaire sent and who provided feedback data that can used for analysis. The study benefited from quantitative data collection as the research method. The data obtained were subject to analysis using SPSS 21 and AMOS. The reliability of the scales used in the study were determined to be between 0.932 and 0.954 as Cronbach alpha values, and the validity of these scales were tested through exploratory and confirmatory factor analysis. The research hypotheses were investigated by correlation, regression, t-test, and ANOVA statistical analyses. The results of the study indicate that while there is a significant positive correlation between organizational commitment, job embeddedness and work engagement, the increase in teachers’ organizational commitment, job embeddedness and work engagement lead to a decrease in their turnover intention and vice versa. Moreover, considering one of the demographic characteristics, teachers’ work experience, it has been observed that teachers’ organizational commitment increases when they have more years of experience compared to those with fewer
Teachers’ organizational commitment Job Embeddedness Work Engagement Turnover Intention
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 4 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018Cilt: 3 Sayı: 2 |