Putin döneminde Rusya’nın Afrika’ya olan ilgisi ve Afrika’daki varlığı yeniden artmıştır. Askeri ve ekonomik olduğu gibi Rusya’nın Afrika’da medya yoluyla da etki oluşturma çabası artık bilinen bir gerçektir. Ancak son yıllarda Rusya’nın daha geniş çaplı etki kampanyaları için medyayı kullanması hem ülke içinde hem de uluslararası alanda ün kazanmaya başlamıştır. Rusya’nın devlete ait medya kuruluşları Kremlin’in stratejisinin merkezinde yer almaktadır. Ayrıca söz konusu medya kuruluşları Rusya’nın Afrika’daki yumuşak gücünün merkezinde konumlandırılabilir. Sputnik ve Russia Today (RT) gibi servisler Afrikalı editörler arasında büyük yankı bulmaktadır. Son olarak medya ağının en önemli unsurlarından biri de sosyal medyadır. Rusya; Facebook ve benzeri sosyal medya ağlarıyla da Afrika’da etkinliğini artırma arzusundadır. Bu çalışmanın amacı da Rusya’nın Afrika’da artan etkisinde medya ve sosyal ağların rolünün incelenmesidir.
During the Putin era, Russia’s interest in Africa and its presence in Africa has increased again. It is a well-known fact that Russia has endeavoured to exert influence in Africa through the media as well as military and economic means. However, in recent years, Russia’s use of the media for broader influence campaigns has gained notoriety both domestically and internationally. Russia’s state-owned media outlets are at the centre of the Kremlin’s strategy. They can also be positioned at the centre of Russia’s soft power in Africa. Services such as Sputnik and Russia Today (RT) resonate with African editors. Finally, one of the most important elements of the media network is social media. Russia also wants to increase its influence in Africa through Facebook and similar social media networks. The aim of this study is to analyse the role of media and social networks in Russia’s growing influence in Africa.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 21, 2023 |
Submission Date | March 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2023Volume: 8 Issue: 1 |