ÖZ: Azerbaycan ve Ermenistan devletleri arasındaki Karabağ meselesine barışçıl bir çözüm bulmalarını teşvik etmek amacıyla, 1992 yılında Avrupa Güvenlik ve İşbirliği Teşkilatı tarafından AGİT Minsk Grubu kurulmuştur. 6 Aralık 1994 tarihinde Budapeşte’de gerçekleştirilen toplantıda Minsk Süreci için eş başkanlık kurumlarının oluşturulmasına karar verilmiştir. Eş başkanların ise ABD, Fransa ve Rusya olması konusunda anlaşmaya varılmıştır. Bu üç ülke, meselenin tarafları olan Azerbaycan ve Ermenistan başta olmak üzere, tüm ilgili ülkelerle ve kurumlarla görüşmeler yapmak ve bu görüşmelerin sonuçlarını Minsk Grubu’na bildirmekle yükümlüdürler. Grup, kurulduğu günden bu yana çeşitli toplantılarla bir araya gelmesine rağmen Dağlık Karabağ meselesine kalıcı bir çözüm üretememiştir. 2020 yılında İkinci Karabağ Savaşı başlamış ve Misk Grubu, bu süreçte de bir varlık gösterememiş, Azerbaycan için askeri müdahale dışında bir seçenek kalmamıştır. Azerbaycan’ın askeri zaferi sonucu Karabağ yeniden Azerbaycan topraklarına dahil edilmiştir. Bu noktada AGİT Minsk Grubu’nun ve eş başkanlık kurumunun işlevsizliği tartışılan konulardan biridir. Bu araştırmanın amacı, AGİT Minsk Grubu’nun Dağlık Karabağ’da neden başarısız olduğu sorusuna cevap vermektir. Araştırma, üç ülke arasındaki bölgesel rekabet ve çıkar çatışmaları Minsk Grubu’nun ve eş başkanlık kurumunun işlevsiz kalmasının en belirgin nedeni olduğunu ileri sürmektedir. Bu bağlamda, realizmin söz konusu işlevsizliği açıklamada faydalı bir çerçeve sunabileceği vurgulanmaktadır.
Arabuluculuk AGİT Minsk Grubu Büyük Güç Rekabeti Dağlık Karabağ Realizm
ABSTRACT: The OSCE Minsk Group was established in 1992 by the Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE) to encourage a peaceful resolution to the Karabakh conflict between the states of Azerbaijan and Armenia. At the meeting held in Budapest on December 6, 1994, it was decided to establish a co-chairmanship structure for the Minsk Process. It was agreed that the United States, France, and Russia would serve as co-chairs. These three countries were tasked with holding consultations with all relevant parties, particularly Azerbaijan and Armenia, and reporting the outcomes of these consultations to the Minsk Group. Despite numerous meetings since its inception, the group has failed to produce a lasting solution to the Nagorno-Karabakh issue. In 2020, the Second Karabakh War broke out, during which the Minsk Group again failed to play an active role, leaving Azerbaijan with no option but military intervention. As a result of Azerbaijan’s military victory, Karabakh was reintegrated into Azerbaijani territory. At this point, the ineffectiveness of the OSCE Minsk Group and its co-chairmanship mechanism became a widely debated issue. This study aims to answer the question of why the Minsk Group failed in the Nagorno-Karabakh conflict. It argues that regional rivalry and conflicting interests among the three co-chair countries are the primary reasons for the Group's ineffectiveness. In this context, the study emphasizes that realism provides a useful framework for explaining this dysfunction.
Mediation OSCE Minsk Group Great Power Competition Nagorno-Karabakh Realism
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Politika ve Yönetim (Diğer) |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 24 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 8 Eylül 2025 |
| Kabul Tarihi | 20 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2 |