Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SİGORTA SEKTÖRÜNDE İFLAS RİSKİ: GELENEKSEL VE KATILIM SİGORTA ŞİRKETLERİNİN ALTMAN Z-SKOR İLE KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 1, 78 - 86, 18.04.2025

Öz

Bu çalışma, Türkiye’de faaliyet gösteren geleneksel ve katılım sigorta şirketlerinin finansal risklerini karşılaştırmalı olarak analiz etmeyi amaçlamaktadır. Sigorta sektörü, ekonomik istikrar açısından kritik bir rol oynarken, farklı iş modellerine sahip sigorta şirketlerinin iflas riski düzeyleri sektördeki finansal sağlamlığı belirlemede önemli bir ölçüt oluşturmaktadır. Bu bağlamda, çalışmada Altman Z-Skor modeli kullanılarak, katılım sigortacılığı ile geleneksel sigortacılık arasında iflas riski açısından bir farklılık olup olmadığı incelenmiştir. Araştırma kapsamında, Türkiye’de faaliyet gösteren seçilmiş sigorta şirketlerinin 2023 yılına ait finansal verileri değerlendirilmiş, elde edilen sonuçlar doğrultusunda sigorta sektöründe finansal sürdürülebilirlik açısından önemli bulgular ortaya konmuştur. Çalışmanın bulguları, sigorta sektöründeki risk yönetimi süreçlerine katkı sağlamayı ve farklı iş modellerinin finansal dayanıklılık üzerindeki etkisini ortaya koymayı hedeflemektedir. Analiz sonuçları, sigorta sektöründe iş modelinden bağımsız olarak finansal sürdürülebilirliğin, şirketin özkaynak yapısı, işletme sermayesi yönetimi ve kârlılık performansı ile doğrudan ilişkili olduğunu ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • Abbas, M. Y., ve Singh, R. (2014). A survey of environmental awareness, attitude, and participation amongst university students: A case study. International Journal of Science and Research, 3(5), 1755-1760.
  • Alsaati, T., El-Nakla, S., ve El-Nakla, D. (2020). Level of Sustainability Awareness Among University Students iİn The Eastern Province of Saudi Arabia. Sustainability, 12(8), 3159. Https://Doi.Org/10.3390/Su12083159
  • Arshad, H. M., Saleem, K., Shafi, S., Ahmad, T., ve Kanwal, S. (2020). Environmental Awareness, Concern, Attitude and Behavior of University Students: A Comparison Across Academic Disciplines. Polish Journal of Environmental Studies, 30(1), 561-570.
  • Atik, A. D., ve Doğan, Y. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Dostu Davranışları. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-21.
  • Berberoglu, G., ve Tosunoglu, C. (1995). Exploratory and Confirmatory Factor Analyses of an Environmental Attitude Scale (EAS) for Turkish University Students. The Journal of Environmental Education, 26(3), 40-43.
  • Bostancıoğlu, D., Saraçoğlu, G. V., ve Öztürk, M. (2017). Öğrencilerin Çevre Farkındalık ve Tutum Düzeyleri ve Bunları Etkileyen Faktörlerin Araştırılması. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (60), 266-278.
  • Cohen, L., Manion, L., ve Morrison, K. (2007). Research Methods İn Education (Sixth Edition), London and New York: Rotledge.
  • Çiftçi, S., ve Kayaer, M. (2022). Yükseköğretimde Çevre Eğitiminin Çevre Bilincine Etkisi. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 29(1), 93-106.Dition). London and New York: Rotledge.
  • Demirtaş, N., Akbulut, M. C., ve Özşen, Z. S. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Okuryazarlığı Üzerine Bir Araştırma: Beypazarı Meslek Yüksekokulu Örneği. Journal of Anatolian Environmental and Animal Sciences, 3(1), 27-33.
  • Gazeloğlu, C. (2019). Akademisyenlerin Çevresel Davranışlarının İstatistiksel Yöntemlerle Belirlenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (31), 461-487.
  • Gülsoy, E., ve Korkmaz, M. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Sosyo-Ekonomik Özelliklerinin Küresel Isınma ve İklim Değişikliği Algıları Üzerine Etkileri. Turkish Journal of Forestry, 21(4), 428-437.
  • Kanbak, A. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Çevresel Tutum ve Davranışları: Farklı Değişkenler Açısından Kocaeli Üniversitesi Örneği. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (30), 77-90.
  • İnal, H., Yılmaz Koğar, E. S. İ. N., Demirdüzen Demirel, E. D. A., ve Gelbal, S. (2017). Cronbach's Coefficient Alpha: A Meta-Analysis Study. Hacettepe Universitesi Egitim Fakultesi Dergisi-Hacettepe University Journal of Education, 32(1).
  • Karataş, A. (2013). The Role of Faculties of Education İn İncreasing Sustainable Environmental Awareness of Society. European Journal of Sustainable Development, 2(4), 233-233. Https://Doi.Org/10.14207/Ejsd.2013.V2n4p233
  • Kiper, T., Korkut, A., ve Topal, T. Ü. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıkları Üzerine Bir Araştırma: Namık Kemal Üniversitesi Örneği. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(16), 112-124.
  • Navarro Sada, A., ve Maldonado, A. (2007). Research Methods in Education. Sixth Edition - by Louis Cohen, Lawrence Manion and Keith Morrison. British Journal of Educational Studies, 55(4), 469–470. https://doi.org/10.1111/j.1467-8527.2007.00388_4.x
  • Novotný, R., Huttmanová, E., Valentiny, T., ve Kalistová, A. (2021). Evaluation Of Environmental Awareness of University Students: The Case of The University Of Presov, Slovakia. European Journal of Sustainable Development, 10(2), 59-59.
  • Ogunbode, C. A., ve Arnold, K. (2012). A study of environmental awareness and attitudes in Ibadan, Nigeria. Human and ecological risk assessment: An International Journal, 18(3), 669-684. https://doi.org/10.1080/10807039.2012.672901
  • Oğuz, D., Çakci, I., ve Kavas, S. (2010). Environmental awareness of university students in Ankara, Turkey. African Journal of Agricultural Research, 5(19), 2629-2636.
  • Sakarya, S., Güney, M., Akıncı Demirbaş, E., ve Çakmak, A. (2023). University Students’ Awareness Profile on Environmental Sensitivity and Global Climate Change. Environment, Development and Sustainability, 1-21. Https://Doi.Org/10.1007/S10668-023-04003-4
  • Sancak, İ. T. B. (2022). Çevresel Bilincin, Tutum ve Davranış Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi: Bingöl Üniversitesi Örneği. Akademik Matbuat, 6(1), 91-110. http://dergipark.gov.tr/matbuat
  • Saruhan, Ş. Ve Özdemirci, A. (2013). Bilim, Felsefe ve Metodoloji, İstanbul: Beta.
  • Szeberenyi, A., Lukacs, R., ve Papp-Vary, A. (2022). Examining Environmental Awareness of University Students. Eng. Rural Dev, 21, 604-611.
  • Şenyurt, A., Temel, A. B., ve Özkahraman, Ş. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Çevresel Konulara Duyarlılıklarının İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 8-15.
  • United Nations (1987). Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future
  • Wardhana, D. Y. (2022). Environmental Awareness, Sustainable Consumption and Green Behavior Amongst University Students. Review of Integrative Business and Economics Research, 11, 242-252.
  • Wong, K. K. (2003). The Environmental Awareness of University Students İn Beijing, China. Journal Of Contemporary China, 12(36), 519-536. Https://Doi.Org/10.1080/10670560305472
  • Yazici, N., ve Babalik, A. A. (2016). Determination of Environmental Awareness of University Students: The Case of Suleyman Demirel University (SDU). Environmental Earth Sciences, 75, 1-8.
  • Yıldız, S., ve Alan, F. (2023). Çevre Mühendisliği Öğrencilerinin Çevresel Tutumlarının Değerlendirilmesi. Teknik Meslek Yüksekokulları Akademik Araştırma Dergisi, 2(1), 5-10.
  • Yücel, S., ve Morgil, F. İ. (1998). Yüksek Öğretimde Çevre Olgusunun Araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14).

RISK OF INSOLVENCY IN THE INSURANCE INDUSTRY: COMPARATIVE ANALYSIS OF TRADITIONAL AND PARTICIPATION INSURANCE COMPANIES WITH ALTMAN Z-SCORE

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 1, 78 - 86, 18.04.2025

Öz

This study aims to comparatively analyse the financial risks of traditional and participation insurance companies operating in Turkey. While the insurance sector plays a critical role in terms of economic stability, the insolvency risk levels of insurance companies with different business models constitute an important criterion in determining the financial soundness of the sector. In this context, the study analyses whether there is a difference between participation insurance and traditional insurance in terms of insolvency risk by using the Altman Z-Score model. Within the scope of the study, the financial data of selected insurance companies operating in Turkey for the year 2023 were evaluated, and in line with the results obtained, important findings were revealed in terms of financial sustainability in the insurance sector. The findings of the study aim to contribute to the risk management processes in the insurance sector and to reveal the impact of different business models on financial resilience. The results of the analysis reveal that financial sustainability in the insurance sector, regardless of the business model, is directly related to the equity structure, working capital management and profitability performance of the company.

Kaynakça

  • Abbas, M. Y., ve Singh, R. (2014). A survey of environmental awareness, attitude, and participation amongst university students: A case study. International Journal of Science and Research, 3(5), 1755-1760.
  • Alsaati, T., El-Nakla, S., ve El-Nakla, D. (2020). Level of Sustainability Awareness Among University Students iİn The Eastern Province of Saudi Arabia. Sustainability, 12(8), 3159. Https://Doi.Org/10.3390/Su12083159
  • Arshad, H. M., Saleem, K., Shafi, S., Ahmad, T., ve Kanwal, S. (2020). Environmental Awareness, Concern, Attitude and Behavior of University Students: A Comparison Across Academic Disciplines. Polish Journal of Environmental Studies, 30(1), 561-570.
  • Atik, A. D., ve Doğan, Y. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Dostu Davranışları. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-21.
  • Berberoglu, G., ve Tosunoglu, C. (1995). Exploratory and Confirmatory Factor Analyses of an Environmental Attitude Scale (EAS) for Turkish University Students. The Journal of Environmental Education, 26(3), 40-43.
  • Bostancıoğlu, D., Saraçoğlu, G. V., ve Öztürk, M. (2017). Öğrencilerin Çevre Farkındalık ve Tutum Düzeyleri ve Bunları Etkileyen Faktörlerin Araştırılması. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (60), 266-278.
  • Cohen, L., Manion, L., ve Morrison, K. (2007). Research Methods İn Education (Sixth Edition), London and New York: Rotledge.
  • Çiftçi, S., ve Kayaer, M. (2022). Yükseköğretimde Çevre Eğitiminin Çevre Bilincine Etkisi. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 29(1), 93-106.Dition). London and New York: Rotledge.
  • Demirtaş, N., Akbulut, M. C., ve Özşen, Z. S. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Okuryazarlığı Üzerine Bir Araştırma: Beypazarı Meslek Yüksekokulu Örneği. Journal of Anatolian Environmental and Animal Sciences, 3(1), 27-33.
  • Gazeloğlu, C. (2019). Akademisyenlerin Çevresel Davranışlarının İstatistiksel Yöntemlerle Belirlenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (31), 461-487.
  • Gülsoy, E., ve Korkmaz, M. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Sosyo-Ekonomik Özelliklerinin Küresel Isınma ve İklim Değişikliği Algıları Üzerine Etkileri. Turkish Journal of Forestry, 21(4), 428-437.
  • Kanbak, A. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Çevresel Tutum ve Davranışları: Farklı Değişkenler Açısından Kocaeli Üniversitesi Örneği. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (30), 77-90.
  • İnal, H., Yılmaz Koğar, E. S. İ. N., Demirdüzen Demirel, E. D. A., ve Gelbal, S. (2017). Cronbach's Coefficient Alpha: A Meta-Analysis Study. Hacettepe Universitesi Egitim Fakultesi Dergisi-Hacettepe University Journal of Education, 32(1).
  • Karataş, A. (2013). The Role of Faculties of Education İn İncreasing Sustainable Environmental Awareness of Society. European Journal of Sustainable Development, 2(4), 233-233. Https://Doi.Org/10.14207/Ejsd.2013.V2n4p233
  • Kiper, T., Korkut, A., ve Topal, T. Ü. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıkları Üzerine Bir Araştırma: Namık Kemal Üniversitesi Örneği. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(16), 112-124.
  • Navarro Sada, A., ve Maldonado, A. (2007). Research Methods in Education. Sixth Edition - by Louis Cohen, Lawrence Manion and Keith Morrison. British Journal of Educational Studies, 55(4), 469–470. https://doi.org/10.1111/j.1467-8527.2007.00388_4.x
  • Novotný, R., Huttmanová, E., Valentiny, T., ve Kalistová, A. (2021). Evaluation Of Environmental Awareness of University Students: The Case of The University Of Presov, Slovakia. European Journal of Sustainable Development, 10(2), 59-59.
  • Ogunbode, C. A., ve Arnold, K. (2012). A study of environmental awareness and attitudes in Ibadan, Nigeria. Human and ecological risk assessment: An International Journal, 18(3), 669-684. https://doi.org/10.1080/10807039.2012.672901
  • Oğuz, D., Çakci, I., ve Kavas, S. (2010). Environmental awareness of university students in Ankara, Turkey. African Journal of Agricultural Research, 5(19), 2629-2636.
  • Sakarya, S., Güney, M., Akıncı Demirbaş, E., ve Çakmak, A. (2023). University Students’ Awareness Profile on Environmental Sensitivity and Global Climate Change. Environment, Development and Sustainability, 1-21. Https://Doi.Org/10.1007/S10668-023-04003-4
  • Sancak, İ. T. B. (2022). Çevresel Bilincin, Tutum ve Davranış Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi: Bingöl Üniversitesi Örneği. Akademik Matbuat, 6(1), 91-110. http://dergipark.gov.tr/matbuat
  • Saruhan, Ş. Ve Özdemirci, A. (2013). Bilim, Felsefe ve Metodoloji, İstanbul: Beta.
  • Szeberenyi, A., Lukacs, R., ve Papp-Vary, A. (2022). Examining Environmental Awareness of University Students. Eng. Rural Dev, 21, 604-611.
  • Şenyurt, A., Temel, A. B., ve Özkahraman, Ş. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Çevresel Konulara Duyarlılıklarının İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 8-15.
  • United Nations (1987). Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future
  • Wardhana, D. Y. (2022). Environmental Awareness, Sustainable Consumption and Green Behavior Amongst University Students. Review of Integrative Business and Economics Research, 11, 242-252.
  • Wong, K. K. (2003). The Environmental Awareness of University Students İn Beijing, China. Journal Of Contemporary China, 12(36), 519-536. Https://Doi.Org/10.1080/10670560305472
  • Yazici, N., ve Babalik, A. A. (2016). Determination of Environmental Awareness of University Students: The Case of Suleyman Demirel University (SDU). Environmental Earth Sciences, 75, 1-8.
  • Yıldız, S., ve Alan, F. (2023). Çevre Mühendisliği Öğrencilerinin Çevresel Tutumlarının Değerlendirilmesi. Teknik Meslek Yüksekokulları Akademik Araştırma Dergisi, 2(1), 5-10.
  • Yücel, S., ve Morgil, F. İ. (1998). Yüksek Öğretimde Çevre Olgusunun Araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14).
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finans, İslam Finansı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevim Ezgi İslah 0000-0002-6443-329X

Yayımlanma Tarihi 18 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 17 Mart 2025
Kabul Tarihi 10 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İslah, S. E. (2025). SİGORTA SEKTÖRÜNDE İFLAS RİSKİ: GELENEKSEL VE KATILIM SİGORTA ŞİRKETLERİNİN ALTMAN Z-SKOR İLE KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ. Türk Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 10(1), 78-86.