Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE'DE SİVİL HAVACILIK SEKTÖRÜ ÇALIŞANLARI ÜZERİNE YAPILAN ARAŞTIRMALARIN GENEL BİR DEĞERLENDİRMESİ

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 17 - 24, 29.04.2021

Öz

Araştırma, Türkiye’de sivil havacılık sektöründe personeli konu alan işletme alanındaki akademik çalışmaları ele almakta ve bu çalışmalar çerçevesinde genel bir değerlendirme yapmayı amaçlamaktadır. İlgili çalışmaların hangi değişkenleri ele aldığı ve ne gibi sonuçlara ulaştığı özetlenmektedir. Araştırmanın literatür kısmında, henüz gelişme aşamasında olan sivil havacılık sektöründe yapılan çalışmaların yeterli düzeyde olmadığı, çoğunlukla hizmet kalitesi, performans ve stres değişkenlerinin ele alındığı, fakat, sosyal destek algısı, iş doyumu, yaşam doyumu, aileden ve işten kaynaklanan çatışma değişkenlerinin incelenmediği görülmektedir. Sonuç kısmında ise, henüz gelişme aşamasında bir sektör olan sivil havacılık alanının, sosyal destek algısının, iş ve yaşam doyumu üzerindeki etkileri ile iş ve aile arasında yaşanan çatışmaların incelenebileceği çalışmalara açık olduğu ve elde edilecek bulgularının uygulayıcılara rehberlik edebileceği ifade edilmektedir.

Kaynakça

  • 1. Aksoy, C. (2017). Çalışanlarda adalet ve yönetici desteği algısının güven oluşumundaki rolü: Havacılık sektöründe bir uygulama. Journal of Aviation, 1(1): 8-17.
  • 2. Aşık, A. (2019). Yerli ve yabancı yolcuların havalimanı hizmet kalitesi algıları: İstanbul havalimanı örneği. Journal of Tourism and and Gastronomy Studies, 7(4): 2612-2629. doi: 10.21325/jotags.2019.490
  • 3. Caves R. (2003). The social and economic benefits of aviation. (Edit: Paul Upham). Towards Sustainable Aviation. London: Earthscan Publications Ltd.
  • 4. Civelek, E. ve Yavuzyılmaz, Ö. (2019). Havacılık sektöründe kadın işgücünün analizi: Pilotaj bölümleri ve uçuş okulları örneği. 4. Uluslararası Havacılık İşletmeciliği Konferansı (4th INTAVIC).
  • 5. DPT (2010). 9. Kalkınma planı havayolu ulaşımı özel ihtisas komisyonu raporu. Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı.
  • 6. Elden, B. (2020). Psikolojik sözleşme ihlalinin iş performansına etkisi: havaalanı yer hizmet çalışanları üzerinde bir uygulama. Journal of Organızatıonal Psychology and Behavıor 1(1): 68-78.
  • 7. Erdağ, T. ve Yaşlıoğlu, M. (2020). Tecrübeli ve sinyor kabin görevlileri kapsamında kabin ekibi çatışma yöntemleri: Bir havayolunda kalitatif araştırma. International Journal of Social Sciences, 5(2): 35-58. doi: https://doi.org/10.31454/usb.793513
  • 8. H. Korkmaz, Giritlioğlu, İ. ve Avcıkurt, C. (2015). Havayolları iç hatlarda algılanan hizmet kalitesinin müşteri memnuniyeti ve tekrar satın alma davranışına etkisi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2): 248-265.
  • 9. Işıldak, B. ve Tunca, M. Z. (2018). Havalimanı hizmetlerinde müşteri memnuniyetini etkileyen faktörler üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(1): 241-255.
  • 10. İşyapan Gürbüz, T. ve Sözen, İ. (2016). Kabin ekiplerinin duygusal zekâ yeteneklerinin problem çözme becerilerine etkisi üzerine bir çalışma. BUJSS, 9(1): 39-60.
  • 11. Korkmaz, B.ve Özcan, U. (2018). Bir havayolu işletmesinde kabin ekiplerinin performans değerlendirmesine ilişkin bir veri madenciliği uygulaması. Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 8(2): 154-170.
  • 12. Korkmaz, M., Aras, G., Yücel, S. ve Kıygın, S. (2013). Sivil havacılık sektöründe kabin personelinin algıladıkları liderlik stilleri ve iş tatmini üzerindeki ilişkileri: Türk Hava Yolları örneği. International Journal of Social Science, 6(7): 697-714. doi.org/10.9761/JASSS1787.
  • 13. Küçükyılmaz, A., Durak, M., Özdemir, E., Kiracı, K. ve Tanrıverdi, G. (2017). Eskişehir ilinde havayolu yolcu potansiyelinin belirlenmesi üzerine bir karar ağacı uygulaması. Anadolu Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi – Teorik Bilimler, 5(1): 22-33.
  • 14. Madak, S. ve Salepçioğlu, A. (2020). Türk sivil havacılık sektöründe yolcu memnuniyeti ve sadakat ilişkisi: Türk Havayolları örnek çalışması. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37):569-592.
  • 15. Man, F. (2017). Çalışma hayatında “fiziksel görüntü ve sosyal sermaye” ya da “dördüncü sermaye. Çalışma İlişkileri Dergisi, 8(1): 46-61.
  • 16. Mutlu, S. ve Sertoğlu, A. (2018). Düşük maliyetli ve tam hizmet sunan havayolları müşterilerinin hizmet kalitesi beklentilerinin karşılaştırılması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 10(1): 528-550.
  • 17. Öncü, M.A., Çömlekçi, İ. Coşkun, E. (2010). Havayolu şirketlerinin uyguladıkları finansal stratejiler üzerine bir araştırma. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(6): 27-58.
  • 18. Özgül, B, Erkmen, T. ve Karaarslan, E. (2020). Algılanan örgütsel destek ile örgütsel bağlılık ilişkisinde iş-yaşam dengesinin aracılık rolü üzerine bir araştırma. Business & Management Studies: An International Journal 8(5): 4364-4412.
  • 19. Ulutaş, M (2010). Birey-örgüt uyumu kuramı ve Dalaman Havalimanı çalışanları üzerine bir alan araştırması. Yayınlanmamış doktora tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 20. Yalçınkaya, A. (2019). Türk havayolu taşımacılığı sektörünün tarihsel gelişimi ve devlet müdahaleleri (1933-2006). Cumhuriyet Tarihi Araştırmaları Dergisi, 15(29): 405-442.
  • 21. Yazıcı, E. (2018). Havayolu pazarının gelişimi ve bağlanabilirlik ilişkisi: Türkiye için durum değerlendirmesi. Ankara: Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Yayını. 22. Zehiroğlu, Ç. ve Şencan, H. (2020). Kabin memurlarında tip A/B kişilik yapısının algılanan stres üzerindeki etkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37): 139-153.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Asiye Gölpek Karababa 0000-0002-6063-6647

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 29 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gölpek Karababa, A. (2021). TÜRKİYE’DE SİVİL HAVACILIK SEKTÖRÜ ÇALIŞANLARI ÜZERİNE YAPILAN ARAŞTIRMALARIN GENEL BİR DEĞERLENDİRMESİ. Türk Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6(1), 17-24.