Bu çalışmanın amacı, tüketicilerin kişilik
özelliklerine göre gıda temelli yaşam tarzı profillerinin belirlenmesidir. Bu
amaca binaen online ortamda kolayda örnekleme yöntemine göre anket ile 281
katılımcıdan veri toplanmıştır. Araştırma sonucuna göre, gıda temelli yaşam
tarzları 12 boyutlu olarak 38 ifade ile ölçülmüştür. Boyutlar literatürdeki
boyutlar ile birebir örtüşmemektedir. Bunun sebebi örneklem boyutunun yetersiz
olmasından kaynaklanmaktadır. Faktör analizi sonucunda ortaya çıkan faktörler
temel alındığında ve bu faktörlere kümeleme analizi uygulandığında
tüketicilerin 7 kümeye ayrıldıkları görülmüştür. Bu kümeler; fiyata karşı
duyarlı olanlar, sosyalleşenler; lezzet arayanlar, önemseyenler, planlılar,
bilinçliler ve kolaya kaçanlar olarak isimlendirilmişlerdir. Genellikle B tipi
kişilik tipolojisine sahip tüketiciler fiyata karşı hassas, sosyalleşmeyi
seven, planlı tüketiciler iken, A tipi kişilik tipolojisi özellikleri gösteren
tüketiciler ise dondurulmuş gıdaları tercih etmeleri ve düzenli olarak dışarıda
yemek yeme alışkanlıklarından dolayı kolaya kaçan bireyler ve lezzet arayan
bireylerdir.
Gıda Temelli Yaşam Tarzı Kişilik Kişilik Tipolojileri Kümeleme Analizi
The sample of this study is selected by convenience sampling method and consists
of 281 consumers. Online survey method is used to gather the research data.
According to the results,food related life style is measured by 38 items under
12 dimensions. The dimensions of this study dont overlap with the examples in
the literature. The reason of this difference maybe the insufficient sample size.
The factors and after the factor analysis were examined
with cluster analysis. This analysis resulted with 7 consumer clusters, which
are named as: those who are price sensitive, socializor, looking for flavor, mindful,
well-planned, conscious, easy maker. Usually consumers who scored under B type personality
profile are price sensitive, like to get social, well-planned; on the other hand
A type personality profile consists of consumers who prefer frozen food, easy way
to have meal so eat outside regularly and look for flavor.
Food Related Lifestyles Personality Typologies of Personality Cluster Analysis
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017Cilt: 2 Sayı: 2 |