Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2019, Volume: 4 Issue: 1, 80 - 92, 30.04.2019

Abstract

References

  • Akduman, G., Hatipoğlu, Z. ve Yüksekbilgili, Z. (2015). A research about emotional intelligence on generations. International Journal of Advanced Multidisciplinary Research and Review, 3(4),124-133.
  • Aldea, M. A. ve Rice, K.G. (2006). The role of emotional dysregulation in perfectionism and psychological distress. Journal of Counseling Psychology, 53, 498-510.
  • Alumran, J. ve Punamäki, R. (2008). Relationship between gender, age, academic achievement, emotional intelligence, and coping styles in Bahraini adolescents. Individual Differences Research, 6, 104-119.
  • Ardahan, F. (2012). Duygusal zekâ ve yaşam doyumu arasındaki ilişkinin doğa sporu yapanlar örneğinde incelenmesi. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 3 (3), 2033.
  • Ashforth, B. E. ve Humphrey, R. H. (1995). Emotions in the workplace: A reappraisal, Human Relations, 48: 97–125.
  • Ashkanasy, N.M. ve Daus, C.S. (2002). Emotion in the workplace: the new challenge for managers, Academy of Management Executive, 16 (1): 76–86.
  • Aslan, Ş., ve Özata, M. (2008). Duygusal zekâ ve tükenmişlik arasındaki ilişkilerin araştırılması: Sağlık çalışanları örneği. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30, 77-97.
  • Aydın, A. S. (2003). Ergenlerde stresle başa çıkma tarzları ile cinsiyet ve cinsiyet rolleri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Barlett, J.E., Körtlik, J.W. ve Higgins, C.C. (2001). Organizational research: Determining appropriate sample size in survey research. Information Technology, Learning, and Performance Journal, 19(1), 43-50.
  • Barutçugil, İ. (2000). Organizasyonlarda duyguların yönetimi, İstanbul: Kariyer Yayıncılık İletişim, Eğitim Hizm. Ltd. Şti.
  • Chan, D. W. (2004). Perceived emotional intelligence and self-efficacy among Chinese secondary school teachers in Hong Kong. Personality and Individual Differences, 36, 1781–1795.
  • Cornell, Joy Suzann Hodges. (2003), “Relationships Between Emotional Intelligence and Demographic Variables Within Florida’s Inmate Population”, The Graduate School of The University of Florida in Partial Fulfillment of The Requirements for The Degree of Doctor of Philosophy, Unpublished Doctoral Dissertation, University of Florida. 21s.
  • Cummıng, E.A. (2005). An investigation into the relationship between emotional intelligence and workplace performance: an exploratory study, Presented Paper. Lincoln University.
  • Deniz, M. E. ve Yılmaz, E. (2016). ‘Üniversite Öğrencilerinde Duygusal Zekâ ve Stresle Başa Çıkma Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi’, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, Vol. 3, No. 25, 2016, s. 17-26
  • Dulewıcz, V. ve Malcolm H. (2000), “Emotional Intelligence, A Review and Evaluation Study”, Journal of Managerial Psychology, 15(4), ss. 341–372
  • Folkman, S. (2013). Stress: Appraisal and Coping, New York
  • Güney, S. (2011). Örgütsel davranış. Ankara: Nobel Yayınevi
  • Koca Balli A.İ. ve Kiliç K.C. (2016). "Stresle Başa Çıkma Yöntemleri Ölçeğinin Türkçe' ye Uyarlanması: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalışması", Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.25, pp.273-286.
  • Konakay, G. (2013). Akademisyenlerde duygusal zekâ faktörlerinin tükenmişlik faktörleri ile ilişkisine yönelik bir araştırma: Kocaeli Üniversitesi örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (1), 121-144.
  • Köknel, Ö. (1998). Zorlanan insan-Kaygı çağında stres. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Lam, L.T. ve Kirby, S.L. (2002). Is emotional intelligence an advantage? An exploration of the impact of emotional and general intelligence on individual performance. Journal of Social Psychology, 142:133–143.
  • Law, K.S., Wong, C. ve Song, L.J. (2000). The construct and criterion validity of emotional intelligence and its potential utility for management studies, Journal of Applied Psychology, 89 (3): 483–496.
  • Lazarus, Richard S. (1993). ‘Coping Theory and Research: Past, Present and Future’, Psychosomatic Medicine, Vol. 55, No. 3, s. 234-247.
  • Lazarus, Richard S. ‘From Psychological Stress to The Emotions: A History of Changing Outlooks’, Annual Review of Psychology, Vol. 44, No. 1, 1993, s. 1-22.
  • Mayer, J. D., ve Salovey, P. (1993), The intelligence of emotional intelligence, Intelligence, 17, 433 442.
  • Moos, R. (1993). Coping responses inventory: Professional manual (2nd ed.). New York: PAR Assessment Resources.
  • O'Driscoll, M. P. ve Cooper, C. L (1994), Coping with work-related stress: A critique of existing measures and proposal for an alternative methodology. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 67 (4), 343–354.
  • Önen, A. S. (2012). “Öğretmen Adaylarının Kişilik Özellikleri Ve Duygusal Zekâ Düzeylerinin Stresle Başa Çıkmalarına Etkileri”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.42, S.42, s.312
  • Sabuncuoğlu, Z. ve Tüz, M. (1998). Örgütsel psikoloji. Bursa: Alfa/Aktüel Kitapevleri.
  • Salovey, P. ve Mayer, J.D. (1990). Emotional intelligence, Imagination, Cognition, and Personality, 9: 185–211
  • Schutte, N. S., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J., ve Dornheim, L. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 25, 167–177.
  • Schutte, Nicola S. (2006), “A Meta-Analytic Investigation Of The Relationship Between Emotional Intelligence and Health”, Personality and Individual Differences, İnternet Adresi: http://www.sciencesdirect.com Erişim Tarihi: 28. 11. 2006. ss. 1-13.
  • Schwartz, T. (2000). How do you feel Fast Company, 35: 296.
  • Hisli, Ş., Güler, N., Basım, M.ve Nejat, H. (2009). “A Tipi Kişilik Örüntüsünde Bilişsel ve Duygusal Zekânın Stresle Başa Çıkma ve Stres Belirtileri ile İlişkisi”. Türk Psikiyatri Dergisi, 2009, C.20, S.3, s.244.
  • Taşlıyan, M., Hırlak, B. ve Çiftçi, G. E. (2014) Akademisyenlerin duygusal zekâ, iş tatmini ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki. İşletme Araştırmaları Dergisi, 6 (3), 63-80.
  • Thorndıke, E.L. (1920). Intelligence and its uses, Harper’s Magazine, 140: 227– 235

ÇALIŞANLARIN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA TARZLARI ÜZERİNE ETKİSİ

Year 2019, Volume: 4 Issue: 1, 80 - 92, 30.04.2019

Abstract

Bu çalışmanın amacı,
çalışanların duygusal zekâ seviyelerinin stresle başa çıkma tarzları üzerindeki
etkisini araştırmaktır. Bu gaye ile araştırma için Gaziantep il merkezinde
faaliyet gösteren Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğine Bağlı Ticaret Odası,
Sanayi Odası, Ticaret Borsası ile benzer çalışma koşulları olan Güneydoğu
Anadolu İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliği ve İpekyolu Kalkınma Ajansında
çalışan toplam 248 kişiden veri toplanmıştır. Verilerin analizi için SPSS 22 ve
AMOS 23 paket programları kullanılmıştır. Araştırma neticesinde çalışanların
duyguların pozitif kullanımı, pozitif değerlendirme ve problem çözmeyi pozitif
ve anlamlı olarak etkilediği görülmüştür. Bir diğer alt boyut olan duygusal
değerlendirme, mantıksal analiz ve problem çözme alt boyutlarını pozitif ve
anlamlı yönde etkilemektedir. Son olarak empatik duyarlılık alt boyutu,
mantıksal analiz, destek arama ve problem çözme alt boyutlarını pozitif ve
anlamlı olarak etkilediği bulgulanmıştır.

References

  • Akduman, G., Hatipoğlu, Z. ve Yüksekbilgili, Z. (2015). A research about emotional intelligence on generations. International Journal of Advanced Multidisciplinary Research and Review, 3(4),124-133.
  • Aldea, M. A. ve Rice, K.G. (2006). The role of emotional dysregulation in perfectionism and psychological distress. Journal of Counseling Psychology, 53, 498-510.
  • Alumran, J. ve Punamäki, R. (2008). Relationship between gender, age, academic achievement, emotional intelligence, and coping styles in Bahraini adolescents. Individual Differences Research, 6, 104-119.
  • Ardahan, F. (2012). Duygusal zekâ ve yaşam doyumu arasındaki ilişkinin doğa sporu yapanlar örneğinde incelenmesi. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 3 (3), 2033.
  • Ashforth, B. E. ve Humphrey, R. H. (1995). Emotions in the workplace: A reappraisal, Human Relations, 48: 97–125.
  • Ashkanasy, N.M. ve Daus, C.S. (2002). Emotion in the workplace: the new challenge for managers, Academy of Management Executive, 16 (1): 76–86.
  • Aslan, Ş., ve Özata, M. (2008). Duygusal zekâ ve tükenmişlik arasındaki ilişkilerin araştırılması: Sağlık çalışanları örneği. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30, 77-97.
  • Aydın, A. S. (2003). Ergenlerde stresle başa çıkma tarzları ile cinsiyet ve cinsiyet rolleri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Barlett, J.E., Körtlik, J.W. ve Higgins, C.C. (2001). Organizational research: Determining appropriate sample size in survey research. Information Technology, Learning, and Performance Journal, 19(1), 43-50.
  • Barutçugil, İ. (2000). Organizasyonlarda duyguların yönetimi, İstanbul: Kariyer Yayıncılık İletişim, Eğitim Hizm. Ltd. Şti.
  • Chan, D. W. (2004). Perceived emotional intelligence and self-efficacy among Chinese secondary school teachers in Hong Kong. Personality and Individual Differences, 36, 1781–1795.
  • Cornell, Joy Suzann Hodges. (2003), “Relationships Between Emotional Intelligence and Demographic Variables Within Florida’s Inmate Population”, The Graduate School of The University of Florida in Partial Fulfillment of The Requirements for The Degree of Doctor of Philosophy, Unpublished Doctoral Dissertation, University of Florida. 21s.
  • Cummıng, E.A. (2005). An investigation into the relationship between emotional intelligence and workplace performance: an exploratory study, Presented Paper. Lincoln University.
  • Deniz, M. E. ve Yılmaz, E. (2016). ‘Üniversite Öğrencilerinde Duygusal Zekâ ve Stresle Başa Çıkma Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi’, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, Vol. 3, No. 25, 2016, s. 17-26
  • Dulewıcz, V. ve Malcolm H. (2000), “Emotional Intelligence, A Review and Evaluation Study”, Journal of Managerial Psychology, 15(4), ss. 341–372
  • Folkman, S. (2013). Stress: Appraisal and Coping, New York
  • Güney, S. (2011). Örgütsel davranış. Ankara: Nobel Yayınevi
  • Koca Balli A.İ. ve Kiliç K.C. (2016). "Stresle Başa Çıkma Yöntemleri Ölçeğinin Türkçe' ye Uyarlanması: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalışması", Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.25, pp.273-286.
  • Konakay, G. (2013). Akademisyenlerde duygusal zekâ faktörlerinin tükenmişlik faktörleri ile ilişkisine yönelik bir araştırma: Kocaeli Üniversitesi örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (1), 121-144.
  • Köknel, Ö. (1998). Zorlanan insan-Kaygı çağında stres. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Lam, L.T. ve Kirby, S.L. (2002). Is emotional intelligence an advantage? An exploration of the impact of emotional and general intelligence on individual performance. Journal of Social Psychology, 142:133–143.
  • Law, K.S., Wong, C. ve Song, L.J. (2000). The construct and criterion validity of emotional intelligence and its potential utility for management studies, Journal of Applied Psychology, 89 (3): 483–496.
  • Lazarus, Richard S. (1993). ‘Coping Theory and Research: Past, Present and Future’, Psychosomatic Medicine, Vol. 55, No. 3, s. 234-247.
  • Lazarus, Richard S. ‘From Psychological Stress to The Emotions: A History of Changing Outlooks’, Annual Review of Psychology, Vol. 44, No. 1, 1993, s. 1-22.
  • Mayer, J. D., ve Salovey, P. (1993), The intelligence of emotional intelligence, Intelligence, 17, 433 442.
  • Moos, R. (1993). Coping responses inventory: Professional manual (2nd ed.). New York: PAR Assessment Resources.
  • O'Driscoll, M. P. ve Cooper, C. L (1994), Coping with work-related stress: A critique of existing measures and proposal for an alternative methodology. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 67 (4), 343–354.
  • Önen, A. S. (2012). “Öğretmen Adaylarının Kişilik Özellikleri Ve Duygusal Zekâ Düzeylerinin Stresle Başa Çıkmalarına Etkileri”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.42, S.42, s.312
  • Sabuncuoğlu, Z. ve Tüz, M. (1998). Örgütsel psikoloji. Bursa: Alfa/Aktüel Kitapevleri.
  • Salovey, P. ve Mayer, J.D. (1990). Emotional intelligence, Imagination, Cognition, and Personality, 9: 185–211
  • Schutte, N. S., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J., ve Dornheim, L. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 25, 167–177.
  • Schutte, Nicola S. (2006), “A Meta-Analytic Investigation Of The Relationship Between Emotional Intelligence and Health”, Personality and Individual Differences, İnternet Adresi: http://www.sciencesdirect.com Erişim Tarihi: 28. 11. 2006. ss. 1-13.
  • Schwartz, T. (2000). How do you feel Fast Company, 35: 296.
  • Hisli, Ş., Güler, N., Basım, M.ve Nejat, H. (2009). “A Tipi Kişilik Örüntüsünde Bilişsel ve Duygusal Zekânın Stresle Başa Çıkma ve Stres Belirtileri ile İlişkisi”. Türk Psikiyatri Dergisi, 2009, C.20, S.3, s.244.
  • Taşlıyan, M., Hırlak, B. ve Çiftçi, G. E. (2014) Akademisyenlerin duygusal zekâ, iş tatmini ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki. İşletme Araştırmaları Dergisi, 6 (3), 63-80.
  • Thorndıke, E.L. (1920). Intelligence and its uses, Harper’s Magazine, 140: 227– 235
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Sibel Çimli 0000-0001-6650-0006

Mazlum Çelik 0000-0001-6650-0006

Publication Date April 30, 2019
Submission Date March 7, 2019
Published in Issue Year 2019Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Çimli, S., & Çelik, M. (2019). ÇALIŞANLARIN DUYGUSAL ZEKÂ DÜZEYLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA TARZLARI ÜZERİNE ETKİSİ. Türk Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 4(1), 80-92.