Research Article
BibTex RIS Cite

THE INTERMEDIARY ROLE OF ACHIEVING THE NEED OF ACHIEVING THE ENTREPRENEURSHIP POTENTIAL OF THE CONTROL POINT

Year 2017, Volume: 2 Issue: 2, 1 - 11, 26.10.2017

Abstract

In this study
the mediating role of the need to achieve the control effect of
entrepreneurship potency has been tested with Hierarchical Regression Analysis.
In this context the hypotheses that were prepared in the scope of the study were
applied to 198 students who were studying at Adıyaman University, Besni
Vocational High School and who recieved Entrepreneurship in AcademicYear
2016-2017. As a result of the obtained findings has been achieved, the result
of the partial mediation of the need to achieve control of the effect of
entrepreneurial potential.

References

  • Aytaç, Ö. (2006). Girişimcilik: Sosyo-kültürel bir persfektif, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 139-160.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (6.Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Ayyıldız, H. ve Cengiz, E. (2006). Pazarlama modellerinin testinde kullanılabilecek yapısal eşitlik modeli (YEM) üzerine kavramsal bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 11(1). 63-84.
  • Baron, R. M. ve David A. Kenny (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic and statistical considerations, Journal of Personality and Social Psychology, 51(6). 1173-1182.
  • Binks, M. ve Vale, P. (1990). Entrepreneurship and economic change,London: McGraw Hill Book Company.
  • Bozkurt, Ö. ve Erdurur, K. (2013). Girişimci kişilik özelliklerinin girişimcilik eğilimindeki etkisi: potansiyel girişimciler üzerinde bir araştırma, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8(2).
  • Cansız, E. (2007). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesi: Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencileri üzerinde bir çalışma, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • Ceylan, A. ve Demircan, N. (2002). Girişimcilerin başarı, güç ve yakın ilişki ihtiyaçlarının kişilik özellikleriyle ilişkisi üzerine Düzce Bölgesi’ndeki kobi’lerde yapılan bir araştırma, 21. yüzyılda kobi’ler: sorunlar, fırsatlar ve çözüm önerileri, Doğu Akdeniz Üniversitesi İşletme Fakültesi, 03-04 Ocak 2002, K.K.T.C.
  • Dağlı, A. (2015). Örgütsel muhalefet ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (53). 198-218.
  • Dündar, S. ve Ağca, V. (2007). Afyon Kocatepe Üniversitesi lisans öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin incelenmesine ilişkin ampirik bir çalışma, H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 121-142.
  • Güney, S. ve Nurmakhamatuly, A. (2007). Kültürün girişimciliğe etkisi: Kazakistan ve Türkiye Üniversite öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesine yönelik kültürlerarası araştırma, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 62-86.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe-Yöntem-Analiz, Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Güven, S. (2009). New primary education course programmes and entrepreneurship, Procedia Social And Behaviora lSciences, 1, 265–270.
  • Hansemark, O. C. (2000). Predictive validity of TAT and CMPS on the entrepreneurial activity, ‘Start of a newbusiness’: A longitudinal study, Journal of Management Psychology, 15 (7), 634654.
  • Hisrich, R.D. ve Peters, M.P. (2002). Entrepreneurship, McGraw: Hill Higher Education.
  • Ireland, R. D.,Hitt, M. A. ve Sirmon, D. G.(2003). A model of strategic entrepreneurship: The construct and its dimensions, Journal of Management, 29, 963-989.
  • Işık, M. ve Zincirkıran, M. (2016). Kurumsal itibar algısının iş tatminine etkisinde örgütsel özdeşleşmenin aracı rolü: Doğu Anadolu Bölgesi üniversiteler üzerinde bir uygulama. İşletme Araştırmaları Dergisi. 8 (3). 89-106.
  • Koh, C. H. (1996). Testing hypotheses of entrepreneurial characteristics A study of Hong Kong MBA students, Journal of Managerial Psychology, 11(3), 12-25.
  • Korkmaz, O. (2012). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma: Bülent Ecevit Üniversitesi örneği, Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(2), 209-226.
  • Luthans, F. ve Ibrayeva, E. S. (2006). Entrepreneurial self-efficacy in Central Asian transition economies: quantitative and qualitative analyses, Journal of international Business Studies, 37, 92-110.
  • McClelland, D. C. (1961).The Achiving Socıety.Prınceton: D. Van Nostrand Company.
  • Naktiyok, A. (2004). İç girişimcilik, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Ören K.ve Biçkes M. (2011). Kişilik özelliklerinin girişimcilik potansiyeli üzerindeki etkileri (Nevşehir’deki yüksek öğrenim öğrencileri üzerinde yapılan bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(3), 67-68.
  • Özdemir, A., Saygılı, M. ve Yıldırım. K. (2016). Risk alma eğilimi ve başarma ihtiyacının girişimcilik potansiyeline etkisi: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma,Sakarya Üniversitesi İşletme Bilimi Dergisi (JOBS),4(2), 121-140. DOİ: 10.22139/jobs.287249.
  • Özden, K.,Temurlenk, M. S. ve Başar, S. (2008). Girişimcilik eğilimi: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi ve Atatürk Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Yayınları:112 Kongreler Dizisi, 16, 229-240.
  • Pillis, E. ve Reardon, K. K. (2007). The influence of personality traits and persuasive messages on entrepreneurial intention a cross-cultural comparison, Career Development International, 12(4), 382-396.
  • Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for ınternal and externalcontrol of reinforcement. PsychologicalMonographs, 80, 1-28.
  • Sekaran, U. (1992). Research methods for business: A skill building approach, Second Edition, John Wiley&Sons, 450.
  • Soylu, A., Şenel, D., Kalfa, V.R. ve Kocaalan, M.L. (2015). Girişimcilik eğitimlerinin öğrencilerin girişimcilik eğilimlerine olan etkilerini belirlemeye yönelik bir araştırma: Pamukkale Üniversitesi Honaz Meslek Yüksekokulu örneği, İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(3), 311-335.
  • Titiz, T. (1999). Genç girişimcilere öneriler. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Zhao, J. ve Chen, L, (2008). Individualism, collectivism, selected personality traits and to Us occupations, Journal Of Vocational Behavior, 71(1), 1–22.

KONTROL ODAĞININ GİRİŞİMCİLİK POTANSİYELİNE ETKİSİNDE BAŞARMA İHTİYACININ ARACILIK ROLÜ

Year 2017, Volume: 2 Issue: 2, 1 - 11, 26.10.2017

Abstract

Bu çalışmada
kontrol odağının girişimcilik potansiyeline etkisinde başarma ihtiyacının
aracılık rolü Hiyerarşik Regresyon Analizi ile test edilmiştir. Bu kapsamda
hazırlanan hipotezler Adıyaman Üniversitesi Besni Meslek Yüksekokulu’nda
öğrenim gören ve 2016-2017 Akademik Yılında Girişimcilik
dersi alan 198 öğrenci üzerinde test edilmiştir. Elde dilen bulgular
neticesinde kontrol odağının girişimcilik potansiyeline etkisinde başarma
ihtiyacının kısmi aracılık rolünün olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Aytaç, Ö. (2006). Girişimcilik: Sosyo-kültürel bir persfektif, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 139-160.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (6.Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Ayyıldız, H. ve Cengiz, E. (2006). Pazarlama modellerinin testinde kullanılabilecek yapısal eşitlik modeli (YEM) üzerine kavramsal bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 11(1). 63-84.
  • Baron, R. M. ve David A. Kenny (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic and statistical considerations, Journal of Personality and Social Psychology, 51(6). 1173-1182.
  • Binks, M. ve Vale, P. (1990). Entrepreneurship and economic change,London: McGraw Hill Book Company.
  • Bozkurt, Ö. ve Erdurur, K. (2013). Girişimci kişilik özelliklerinin girişimcilik eğilimindeki etkisi: potansiyel girişimciler üzerinde bir araştırma, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8(2).
  • Cansız, E. (2007). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesi: Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencileri üzerinde bir çalışma, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • Ceylan, A. ve Demircan, N. (2002). Girişimcilerin başarı, güç ve yakın ilişki ihtiyaçlarının kişilik özellikleriyle ilişkisi üzerine Düzce Bölgesi’ndeki kobi’lerde yapılan bir araştırma, 21. yüzyılda kobi’ler: sorunlar, fırsatlar ve çözüm önerileri, Doğu Akdeniz Üniversitesi İşletme Fakültesi, 03-04 Ocak 2002, K.K.T.C.
  • Dağlı, A. (2015). Örgütsel muhalefet ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (53). 198-218.
  • Dündar, S. ve Ağca, V. (2007). Afyon Kocatepe Üniversitesi lisans öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin incelenmesine ilişkin ampirik bir çalışma, H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 121-142.
  • Güney, S. ve Nurmakhamatuly, A. (2007). Kültürün girişimciliğe etkisi: Kazakistan ve Türkiye Üniversite öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesine yönelik kültürlerarası araştırma, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 62-86.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe-Yöntem-Analiz, Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Güven, S. (2009). New primary education course programmes and entrepreneurship, Procedia Social And Behaviora lSciences, 1, 265–270.
  • Hansemark, O. C. (2000). Predictive validity of TAT and CMPS on the entrepreneurial activity, ‘Start of a newbusiness’: A longitudinal study, Journal of Management Psychology, 15 (7), 634654.
  • Hisrich, R.D. ve Peters, M.P. (2002). Entrepreneurship, McGraw: Hill Higher Education.
  • Ireland, R. D.,Hitt, M. A. ve Sirmon, D. G.(2003). A model of strategic entrepreneurship: The construct and its dimensions, Journal of Management, 29, 963-989.
  • Işık, M. ve Zincirkıran, M. (2016). Kurumsal itibar algısının iş tatminine etkisinde örgütsel özdeşleşmenin aracı rolü: Doğu Anadolu Bölgesi üniversiteler üzerinde bir uygulama. İşletme Araştırmaları Dergisi. 8 (3). 89-106.
  • Koh, C. H. (1996). Testing hypotheses of entrepreneurial characteristics A study of Hong Kong MBA students, Journal of Managerial Psychology, 11(3), 12-25.
  • Korkmaz, O. (2012). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma: Bülent Ecevit Üniversitesi örneği, Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(2), 209-226.
  • Luthans, F. ve Ibrayeva, E. S. (2006). Entrepreneurial self-efficacy in Central Asian transition economies: quantitative and qualitative analyses, Journal of international Business Studies, 37, 92-110.
  • McClelland, D. C. (1961).The Achiving Socıety.Prınceton: D. Van Nostrand Company.
  • Naktiyok, A. (2004). İç girişimcilik, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Ören K.ve Biçkes M. (2011). Kişilik özelliklerinin girişimcilik potansiyeli üzerindeki etkileri (Nevşehir’deki yüksek öğrenim öğrencileri üzerinde yapılan bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(3), 67-68.
  • Özdemir, A., Saygılı, M. ve Yıldırım. K. (2016). Risk alma eğilimi ve başarma ihtiyacının girişimcilik potansiyeline etkisi: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma,Sakarya Üniversitesi İşletme Bilimi Dergisi (JOBS),4(2), 121-140. DOİ: 10.22139/jobs.287249.
  • Özden, K.,Temurlenk, M. S. ve Başar, S. (2008). Girişimcilik eğilimi: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi ve Atatürk Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Yayınları:112 Kongreler Dizisi, 16, 229-240.
  • Pillis, E. ve Reardon, K. K. (2007). The influence of personality traits and persuasive messages on entrepreneurial intention a cross-cultural comparison, Career Development International, 12(4), 382-396.
  • Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for ınternal and externalcontrol of reinforcement. PsychologicalMonographs, 80, 1-28.
  • Sekaran, U. (1992). Research methods for business: A skill building approach, Second Edition, John Wiley&Sons, 450.
  • Soylu, A., Şenel, D., Kalfa, V.R. ve Kocaalan, M.L. (2015). Girişimcilik eğitimlerinin öğrencilerin girişimcilik eğilimlerine olan etkilerini belirlemeye yönelik bir araştırma: Pamukkale Üniversitesi Honaz Meslek Yüksekokulu örneği, İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(3), 311-335.
  • Titiz, T. (1999). Genç girişimcilere öneriler. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Zhao, J. ve Chen, L, (2008). Individualism, collectivism, selected personality traits and to Us occupations, Journal Of Vocational Behavior, 71(1), 1–22.
There are 31 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Mert Özgüner

Aydın Özdemir

Metin Saygılı

Ömer Alperen Onay

Publication Date October 26, 2017
Submission Date October 26, 2017
Published in Issue Year 2017Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Özgüner, M., Özdemir, A., Saygılı, M., Onay, Ö. A. (2017). KONTROL ODAĞININ GİRİŞİMCİLİK POTANSİYELİNE ETKİSİNDE BAŞARMA İHTİYACININ ARACILIK ROLÜ. Türk Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(2), 1-11.