Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mean and Expected Years Of Schooling by Province, Year and Gender and Human Development Index by Province in Turkey (2009-2019)

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 2, 70 - 104, 28.12.2021
https://doi.org/10.34232/pjess.895689

Öz

In this study, Human Development Index and sub-indices, which have been the subject of many researches in recent years, are calculated for the period of 2013-2018 and each provinces. Additionally, Mean Years of Schooling and Expected Years of Schooling are also calculated for the period of 2009-2019 and each proviences. Over the years, order differences have been observed in sub-indices and Human Development Index on the basis of provinces. The Human Development Index does not only show the level of income, but also consists of education, health and income indices. Therefore, there are differences between the income index and the Human Development Index rankings.

Kaynakça

  • Augusta Pelinski-Raiher, A. & Ferrera-De-Lima, J. (2018). Human development and underdevelopment in Brazil. Economía, Sociedad y Territorio 56, 77-105.
  • Barro, R. J. & Lee, J. W. (1993). International Comparisons of Educational Attainment. Journal of Monetary Economics, 32, 363-94.
  • Barro, R. J. & Lee, J. W. (2001). International data on educational attainment: updates and implications. Oxford Economic Papers, 53(3), 541-563.
  • Barro, R. J. & Lee, J. W. (2010). A New Data Set of Educational Attainment in the World, 1950-2010. NBER Working Paper No. 15902.
  • Barro, R. J. & Lee, J. W. (2013). A New Data Set of Educational Attainment in the World, 1950-2010. Journal of Development Economics, 104, 184-198.
  • Çağlar, A., Gülel, F. E., Yesilyurt, M. E., Yesilyurt, F. & Karadeniz, O. (2017). Türkiye’de İl, Yıl ve Cinsiyet Kırılımlı Ortalama ve Beklenen Okullaşma Yılı. Yönetim Bilimleri Dergisi, 15(30), 619-641.
  • Çağlar, A. & Keten, N. D. (2018). İllerin İnsani Gelişme Endeksinin Veri Zarflama Analizi İle Ölçülmesi. Ege Akademik Bakış Dergisi, 18(4), 565-578.
  • Çağlar, A. (2020). İllerin Yaşam Kalitesi: Türkiye İstatistik Kurumu Verileriyle Veri Zarflama Analizi’ne Dayalı Bir Endeks. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 15(3), 875-902.
  • Gülel, F. E., Çağlar, A., Kangallı-Uyar, S. G., Karadeniz, O. & Yeşilyurt, M. E. (2017). Türkiye’de İllere Göre İnsani Gelişme Endeksi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27, 208–216.
  • Human Development Report (2016). UNDP, http://hdr.undp.org
  • Koca, G. Ş. & İlgün, G. (2017). Seçilmiş Olan Sağlık Göstergeleri Açısından Orta Gelirli Ülkelerin Sınıflandırılması. International Journal of Academic Value Studies, 3(13), 328-336.
  • Majumder, R. (2005). Human Development in India: Regional Pattern and Policy Issues. Indian Journal of Applied Economics, 2 (1), 1-26
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Resmi istatistikler- Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim (2009-2010). https://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Resmi istatistikler- Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim (2010-2011). https://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Resmi istatistikler- Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim (2011-2012). https://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Resmi istatistikler- Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim (2012-2013). https://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Resmi istatistikler- Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim (2013-2014). https://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Resmi istatistikler- Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim (2014-2015). https://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Resmi istatistikler- Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim (2015-2016). https://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Resmi istatistikler- Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim (2016-2017). https://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Resmi istatistikler- Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim (2017-2018). https://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Resmi istatistikler- Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim (2018-2019). https://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Resmi istatistikler- Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim (2019-2020). https://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Özpınar, E. & Koyuncu E. (2016). Türkiye’de insani gelişmişlik iller arasında nasıl farklılaşıyor? 81 il için insani gelişmişlik endeksi (Değerlendirme Notu N201625). Ankara: Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı Yayınları.
  • Sarı, V. İ. & Meydan, M. C. (2018). İnsani Gelişme Endeksi ve Alt Endekslerinin Türkiye’deki İller İçin Ölçülmesi ve Analizi. İdealkent, 9(24), 387-429.
  • Temurlenk, M. S. & Abar, H. (2019). Türkiye’deki İllerin Sosyoekonomik Gelişmişlik Seviyeleri: 2008-2016 Dönemi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 33(4), 1115-1135.
  • TÜİK, (2009-2018) Eğitim İstatistikleri ve Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi.
  • Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (TEPAV) (https://www.tepav.org.tr/tr/yayin/s/1564, Erişim Tarihi: 17.01.2021
  • UNESCO (2013). UIS Methodology for Estimation of Mean Years of Schooling.
  • UNDP (2020). http://hdr.undp.org/en/content/hdr-technical-notes
  • Yeşilyurt, F., Yeşilyurt, M. E., Karadeniz, O., Gülel, F. E., Karadeniz-Kabakçı, H. & Çağlar, A. (2016a). Cinsiyet ve İl Kırılımlı İnsani Gelişme Endeksi: Türkiye Örneği. Ekonomi-TEK, 5(3), 21-56.
  • Yeşilyurt, M., Karadeniz, O., Gülel, F. E., Çağlar, A. & Uyar, S. (2016b). Türkiye’de İllere Göre Ortalama ve Beklenen Okullaşma Yılı. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies, 3 (1) , 1-7. DOI: 10.5505/pjess.2016.55706
  • Yiğiteli, N. & Şanlı, D. (2020). Türkiye’de İllere Göre İnsani Gelişme Endekslerinin Hesaplanması: 2009-2018 Kapsamlı Bir Panel Veri Seti. Journal of Economy Culture and Society, 61(1).

Türkiye’de İl, Yıl ve Cinsiyet Kırılımlı Ortalama ve Beklenen Okullaşma Yılı ve İl Kırılımlı İnsani Gelişme Endeksi (2009-2019)

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 2, 70 - 104, 28.12.2021
https://doi.org/10.34232/pjess.895689

Öz

Bu çalışmada son yıllarda pek çok araştırmaya konu olan İnsani Gelişme Endeksi ve alt endeksler 2013-2018 periyodu için ve Ortalama Okullaşma Yılı ve Beklenen Okullaşma Yılı 2009-2019 periyodu için il kırılımında hesaplanmıştır. Yıllar itibariyle hem alt endeksler hem de İnsani Gelişme Endeksi’nde iller bazında farklılıklar gözlenmiştir. İnsani Gelişme Endeksi’nin sadece gelirdeki seviyeyi göstermediği eğitim, sağlık ve gelir endekslerinden oluştuğu ve gelir endeksi ve İnsani Gelişme Endeksi sıralamaları arasında da farklılıklar bulunduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Augusta Pelinski-Raiher, A. & Ferrera-De-Lima, J. (2018). Human development and underdevelopment in Brazil. Economía, Sociedad y Territorio 56, 77-105.
  • Barro, R. J. & Lee, J. W. (1993). International Comparisons of Educational Attainment. Journal of Monetary Economics, 32, 363-94.
  • Barro, R. J. & Lee, J. W. (2001). International data on educational attainment: updates and implications. Oxford Economic Papers, 53(3), 541-563.
  • Barro, R. J. & Lee, J. W. (2010). A New Data Set of Educational Attainment in the World, 1950-2010. NBER Working Paper No. 15902.
  • Barro, R. J. & Lee, J. W. (2013). A New Data Set of Educational Attainment in the World, 1950-2010. Journal of Development Economics, 104, 184-198.
  • Çağlar, A., Gülel, F. E., Yesilyurt, M. E., Yesilyurt, F. & Karadeniz, O. (2017). Türkiye’de İl, Yıl ve Cinsiyet Kırılımlı Ortalama ve Beklenen Okullaşma Yılı. Yönetim Bilimleri Dergisi, 15(30), 619-641.
  • Çağlar, A. & Keten, N. D. (2018). İllerin İnsani Gelişme Endeksinin Veri Zarflama Analizi İle Ölçülmesi. Ege Akademik Bakış Dergisi, 18(4), 565-578.
  • Çağlar, A. (2020). İllerin Yaşam Kalitesi: Türkiye İstatistik Kurumu Verileriyle Veri Zarflama Analizi’ne Dayalı Bir Endeks. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 15(3), 875-902.
  • Gülel, F. E., Çağlar, A., Kangallı-Uyar, S. G., Karadeniz, O. & Yeşilyurt, M. E. (2017). Türkiye’de İllere Göre İnsani Gelişme Endeksi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27, 208–216.
  • Human Development Report (2016). UNDP, http://hdr.undp.org
  • Koca, G. Ş. & İlgün, G. (2017). Seçilmiş Olan Sağlık Göstergeleri Açısından Orta Gelirli Ülkelerin Sınıflandırılması. International Journal of Academic Value Studies, 3(13), 328-336.
  • Majumder, R. (2005). Human Development in India: Regional Pattern and Policy Issues. Indian Journal of Applied Economics, 2 (1), 1-26
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Resmi istatistikler- Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim (2009-2010). https://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Resmi istatistikler- Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim (2010-2011). https://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Resmi istatistikler- Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim (2011-2012). https://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Resmi istatistikler- Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim (2012-2013). https://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Resmi istatistikler- Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim (2013-2014). https://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Resmi istatistikler- Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim (2014-2015). https://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Resmi istatistikler- Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim (2015-2016). https://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Resmi istatistikler- Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim (2016-2017). https://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Resmi istatistikler- Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim (2017-2018). https://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Resmi istatistikler- Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim (2018-2019). https://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Resmi istatistikler- Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim (2019-2020). https://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Özpınar, E. & Koyuncu E. (2016). Türkiye’de insani gelişmişlik iller arasında nasıl farklılaşıyor? 81 il için insani gelişmişlik endeksi (Değerlendirme Notu N201625). Ankara: Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı Yayınları.
  • Sarı, V. İ. & Meydan, M. C. (2018). İnsani Gelişme Endeksi ve Alt Endekslerinin Türkiye’deki İller İçin Ölçülmesi ve Analizi. İdealkent, 9(24), 387-429.
  • Temurlenk, M. S. & Abar, H. (2019). Türkiye’deki İllerin Sosyoekonomik Gelişmişlik Seviyeleri: 2008-2016 Dönemi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 33(4), 1115-1135.
  • TÜİK, (2009-2018) Eğitim İstatistikleri ve Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi.
  • Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (TEPAV) (https://www.tepav.org.tr/tr/yayin/s/1564, Erişim Tarihi: 17.01.2021
  • UNESCO (2013). UIS Methodology for Estimation of Mean Years of Schooling.
  • UNDP (2020). http://hdr.undp.org/en/content/hdr-technical-notes
  • Yeşilyurt, F., Yeşilyurt, M. E., Karadeniz, O., Gülel, F. E., Karadeniz-Kabakçı, H. & Çağlar, A. (2016a). Cinsiyet ve İl Kırılımlı İnsani Gelişme Endeksi: Türkiye Örneği. Ekonomi-TEK, 5(3), 21-56.
  • Yeşilyurt, M., Karadeniz, O., Gülel, F. E., Çağlar, A. & Uyar, S. (2016b). Türkiye’de İllere Göre Ortalama ve Beklenen Okullaşma Yılı. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies, 3 (1) , 1-7. DOI: 10.5505/pjess.2016.55706
  • Yiğiteli, N. & Şanlı, D. (2020). Türkiye’de İllere Göre İnsani Gelişme Endekslerinin Hesaplanması: 2009-2018 Kapsamlı Bir Panel Veri Seti. Journal of Economy Culture and Society, 61(1).
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Siyaset Bilimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ferda Esin Gülel

Nurgül Evcim 0000-0002-7584-7316

Muhammet Ensar Yeşilyurt

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gülel, F. E., Evcim, N., & Yeşilyurt, M. E. (2021). Türkiye’de İl, Yıl ve Cinsiyet Kırılımlı Ortalama ve Beklenen Okullaşma Yılı ve İl Kırılımlı İnsani Gelişme Endeksi (2009-2019). Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies, 8(2), 70-104. https://doi.org/10.34232/pjess.895689
AMA Gülel FE, Evcim N, Yeşilyurt ME. Türkiye’de İl, Yıl ve Cinsiyet Kırılımlı Ortalama ve Beklenen Okullaşma Yılı ve İl Kırılımlı İnsani Gelişme Endeksi (2009-2019). pjess. Aralık 2021;8(2):70-104. doi:10.34232/pjess.895689
Chicago Gülel, Ferda Esin, Nurgül Evcim, ve Muhammet Ensar Yeşilyurt. “Türkiye’de İl, Yıl Ve Cinsiyet Kırılımlı Ortalama Ve Beklenen Okullaşma Yılı Ve İl Kırılımlı İnsani Gelişme Endeksi (2009-2019)”. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies 8, sy. 2 (Aralık 2021): 70-104. https://doi.org/10.34232/pjess.895689.
EndNote Gülel FE, Evcim N, Yeşilyurt ME (01 Aralık 2021) Türkiye’de İl, Yıl ve Cinsiyet Kırılımlı Ortalama ve Beklenen Okullaşma Yılı ve İl Kırılımlı İnsani Gelişme Endeksi (2009-2019). Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies 8 2 70–104.
IEEE F. E. Gülel, N. Evcim, ve M. E. Yeşilyurt, “Türkiye’de İl, Yıl ve Cinsiyet Kırılımlı Ortalama ve Beklenen Okullaşma Yılı ve İl Kırılımlı İnsani Gelişme Endeksi (2009-2019)”, pjess, c. 8, sy. 2, ss. 70–104, 2021, doi: 10.34232/pjess.895689.
ISNAD Gülel, Ferda Esin vd. “Türkiye’de İl, Yıl Ve Cinsiyet Kırılımlı Ortalama Ve Beklenen Okullaşma Yılı Ve İl Kırılımlı İnsani Gelişme Endeksi (2009-2019)”. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies 8/2 (Aralık 2021), 70-104. https://doi.org/10.34232/pjess.895689.
JAMA Gülel FE, Evcim N, Yeşilyurt ME. Türkiye’de İl, Yıl ve Cinsiyet Kırılımlı Ortalama ve Beklenen Okullaşma Yılı ve İl Kırılımlı İnsani Gelişme Endeksi (2009-2019). pjess. 2021;8:70–104.
MLA Gülel, Ferda Esin vd. “Türkiye’de İl, Yıl Ve Cinsiyet Kırılımlı Ortalama Ve Beklenen Okullaşma Yılı Ve İl Kırılımlı İnsani Gelişme Endeksi (2009-2019)”. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies, c. 8, sy. 2, 2021, ss. 70-104, doi:10.34232/pjess.895689.
Vancouver Gülel FE, Evcim N, Yeşilyurt ME. Türkiye’de İl, Yıl ve Cinsiyet Kırılımlı Ortalama ve Beklenen Okullaşma Yılı ve İl Kırılımlı İnsani Gelişme Endeksi (2009-2019). pjess. 2021;8(2):70-104.

25644

Pamukkale Avrasya Sosyoekonomik Çalışmalar Dergisi, yılda iki kez yayınlanan süreli ve elektronik basımı yapılan, uluslararası indeksli hakemli bir dergidir.

Pamukkale Avrasya Sosyoekonomik Çalışmalar Dergisinde yayınlanmış makalenin telif hakları Creative Commons Atıf-Gayri ticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) kapsamındadır.