Bu çalışmada ortaokul öğrencilerine yönelik bir geri dönüşüm ölçeği geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Çalışma kapsamında öncelikle madde havuzu oluşturulmuş, uzman görüşlerinin alınmasının ardından 19 maddelik ölçeğin ön formu 364 ortaokul öğrencisine uygulanmıştır. Sonrasında madde analizleri gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin faktör yapısını ortaya çıkarabilmek için Açımlayıcı Faktör Analizi yürütülmüştür. Faktör döndürme işlemi için faktörler birbiri ile ilişkili olduğundan Direct Oblimin metodu kullanılmıştır. Açımlayıcı Faktör Analizi sonucunda 3 faktör altında toplanan 15 maddeli yapıya ulaşılmıştır. Bu yapı için açıklanan toplam varyans değeri %48.125’tir. Elde edilen faktör yapısının doğrulanması amacıyla 337 ortaokul öğrencisine uygulanan ölçeğin form verileri ile Doğrulayıcı Faktör Analizi AMOS programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla gerçekleştirilen analiz sonucunda Cmin/Df, GFI, TLI, IFI, CFI ve RMSEA uyum indeksleri değerleri ve ölçekte yer alan maddeler için standartlaştırılmış regresyon ağırlıkları belirlenmiştir. Standartlaştırılmış regresyon ağırlığı 0.5’in altında kalan 1 maddenin çıkarılması ile doğrulayıcı faktör analizi tekrarlanmıştır. Böylelikle ölçeğin son halinin 3 boyut ve 14 maddeden oluştuğu doğrulanmıştır. Elde edilen ölçeğin güvenirliğinin belirlenmesi için Cronbach Alpha katsayısı hesaplanmış ve 0.856 olarak bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2020 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ağustos 2020 |
Kabul Tarihi | 30 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 3 |