Bu araştırmada, sosyal bilgiler
öğretmenlerinin sınıf içi ders işleme süreçlerindeki soru sorma tekniklerini
incelemek ve örneklerle betimleyerek yorumlamak amaçlanmıştır. Araştırma nitel
araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması deseni kullanılarak
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcıları Sakarya ili sınırları içinde
görev yapmakta olan dört sosyal bilgiler öğretmenidir. Öğretmenlerden biri özel
okulda diğerleri devlet okulunda çalışmaktadır. Araştırmacılar tarafından
geliştirilmiş olan “Gözlem Formu”, “Görüşme Formu” ve gözlem yapılan derslerin
kayıt altına alındığı “Video kayıtları” veri toplama araçlarıdır. Veri toplama
araçları benzer çalışmalar incelendikten sonra oluşturulmuş ve alan
uzmanlarının görüş ve önerileri doğrultusunda şekillendirilmiştir. Araştırma
kapsamında dört sosyal bilgiler öğretmeni her biri sekiz saat olmak üzere
toplam 32 ders saati gözlemlenmiş ve tüm ders süreci kamera ile kayıt altına
alınmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Elde edilmiş
olan veriler daha önceden belirlenmiş temalar doğrultusunda özetlenmiş ve
yorumlanmıştır. Tüm video ve ses kayıtları transkript edilmiştir. Araştırmaya
katılan öğretmenler genel olarak bekleme süresine dikkat etmişler ve cevaplar
karşısında pekiştirme, geçiş soruları, ipuçları verme gibi teknikler
kullanmışlardır. Sorulara verilen cevaplar yanlış veya eksikse öğretmenler
ipuçları vermiş ve kısmen de olsa açıklama istemişlerdir. Sorulara hiç cevap
verilmediğinde aynı soru başka öğrencilere sorulmuş en sonunda öğretmen
tarafından cevaplanmıştır. İpuçları ve ek sorular da genelde sınıfa
yöneltilmiştir. Sınıf içi ders süreçlerinde öğrenci cevaplarına karşı
öğretmenlerde azarlama, kaşlarını çatma gibi olumsuz tepkiler
gözlemlenmemiştir.
Sosyal bilgiler öğretmen soru sorma teknikleri bekleme süresi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tüm Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2018 |
Kabul Tarihi | 22 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 37 Sayı: 1 |