BibTex RIS Kaynak Göster

MANAGEMENT OF QUALITY COSTS IN TOURISM BUSINESSES AND AN INVESTIGATION ON HOTEL BUSINESSES

Yıl 2016, Cilt: 12 Sayı: 46, 201 - 222, 10.08.2016

Öz

Intense competition in today business world makes offer of qualified goods and services essential in tourism businesses as it is in manifacturing businesses. To continue their existence, these profit-oriented businesses have to have an active quality costs system which follows cost of exercises to provide quality, keeps them under control besides providing quality. This study reveals managers’ opinion and present state of 3,4 and 5-star hotel businesses according to their quality costs applications. In this sense, hotel managers’ aspects of quality costs and their activities within quality costs were tired to be evalu ated, as a result of the study, it was discovered that essential part of the hotel businesses (67,2 %) didn’t have quality costs system.

Kaynakça

  • Dale, B.G. (2002). Managing Quality.UK: Blacwell Publishing Co.
  • Yumuk, G., İnan, İ.H. (2005). Trakya Bölgesindeki İmalat Sanayi İşletmelerinin Kalite Maliyetlerinin Swot Analizi İle Değerlendirilmesi. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi. 2(2). 177-188.
  • Ömürgönülşen, M. (2007). Gıda Sektöründe Kalite Maliyetlerinin Ölçümü Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yükçü, S. (1999). M.S.U.G.T.' ne Göre Yönetim Açısından Maliyet Muhasebesi. İzmir: Cem Ofset.
  • Uyguç, N. (1998). Hizmet Sektöründe Kalite Yönetimi. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
  • Baydaş, A. Çatı, K. (2008). Hizmetin Özellikleri ve Sınıflandırılması. K. Çatı, K ve A. Baydaş. (Editörler). Hizmet Pazarlaması ve Hizmet Kalitesi. Ankara:Kalkan Matbaası, ss. 31-53.
  • Esin, A. (2002). ISO 9001:2000 Işığında Hizmette Toplam Kalite. Ankara: Odtü Yayıncılık ve İletişim A.Ş.
  • Polat, R.V. (2003). Turizm İşletmelerinde Kalite Maliyetlerinin Minimizasyonu ve Kalitenin İyileştirilmesi- Bir Uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hacırüstemoğlu R.,Şakrak M. (2002). Maliyet Muhasebesinde Güncel Yaklaşımlar. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Tan, S., Peşkircioğlu, N. (1991). Kalitesizliğin Maliyetleri. Ankara:MPM Yayınları.
  • BS 6143: Part 1(1992) Process Cost Model ve BS 6143: Part 2(1992) Prevention, Appraisal and Failure Model.
  • Özenci, B., Cunbul, Ö. L. (1998). Kalite Ekonomisi. İstanbul: Kalder Yayınları.
  • http://www.tse.org.tr/
  • Sipahi, B., Yıldırım, H. (2004). Kalite Maliyetleri Muhasebesi ve İstatistiksel Analizi. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Sevim, A. (1999). Toplam Kalite Yönetiminde Bir Araç Olarak Toplam Kalite Maliyet Sisteminin Kurulması Ve Bir Uygulama. Yayınlanmış Doktora Tezi, T.C Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir: T.C Anadolu Üniversitesi Yayınları. 1102. 7.
  • Bozkurt, R. (2003). Kalite Maliyetleri. Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları. No:641.
  • http://www.alomaliye.com/talha_apak_enerji_destegi.htm.
  • Bahar, O., Kozak, M. (2005). Türkiye Turizminin Akdeniz Ülkeleri İle Rekabet Gücü Açısından Karşılaştırılması. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16(2),139-152.
  • Ayaş, N., Vergil, H., Çeştepe, H. (2011). Türk Hizmetler Sektöründe Heckscher-Ohlın
  • Arslan, Ö.E. (2010). İşgören Seçiminde ve Örgüt İçi İş Yaşamında Siyasi Ayrımcılık: Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gönenç Güler, E. (2009). Otel İşletmelerinde Değer Yaratma ve Müşteri Değeri Algılaması Üzerine Bir Araştırma: Edirne’ deki Oteller Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 20(1). 61-76.
  • Baydaş, A., Gökdeniz, İ.,Erdal, B. (2008). Hizmet Sektörünün Gelişimi ve Önemi. K. Çatı, K ve A. Baydaş. (Editörler). Hizmet Pazarlaması ve Hizmet Kalitesi. Ankara:Kalkan Matbaası, ss. 1-27.
  • Zengin, E., Erdal, A. (2000). Hizmet Sektöründe Toplam Kalite Yönetimi. Journal Of Qafqas University. III(I). 43-56. (http://journal.qu.edu.az/article_pdf/1020_230.pdf) (25 Nisan 2011).
  • Oral, S., Kurgun, O. A., Tütüncü, Ö. (1996). Turizm Sektörlerinde Kalite Güvence Sisteminin Kurulması ve Kalite Maliyetleri. Standart Dergisi. 35(418). 111-119.
  • Öztürk, Y., Seyhan, K. (2005). Konaklama İşletmelerinde Sunulan Hizmet Kalitesinin Servqual Yöntemi ile Ölçülmesi. Anatolia:Turizm Araştırmaları Dergisi. 16(2).170-182.
  • Nasır, S., Nasır, A. (2008). Hizmet Kalitesi. K. Çatı, K ve A. Baydaş. (Editörler). Hizmet Pazarlaması ve Hizmet Kalitesi. Ankara:Kalkan Matbaası, ss. 237-251.
  • Doğan, Ü. (1991). Kalite Yönetimi ve Kontrolü. İzmir:İstiklal Matbaası
  • Yamak, O. (1998). Kalite Odaklı Yönetim. İstanbul: Panel Matbaacılık. Zengin, E., Erdal, A. (2000). Hizmet Sektöründe Toplam Kalite Yönetimi. Journal Of Qafqas University. III(I). 43-56. (http://journal.qu.edu.az/article_pdf/1020_230.pdf) (25 Nisan 2011).
  • Pekdemir, I.M. (1992). İşletmelerde Kalite Yönetimi: Kavramlar, Kalite İyileştirme Süreci, Vak’alar. İstanbul: Beta Basım ve Yayım Dağıtım A.Ş.
  • http://www.kulturturizm.gov.tr/TR/belge/1-91521/turizm-isletmesi-belgeli-turizm-tesisleri-bilgileri-yay-.html (17 Aralık 2010)
  • Özdamar, K. (2003). Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Eskişehir: Kaan Kitabevi.

TURİZM İŞLETMELERİNDE KALİTE MALİYETLERİ YÖNETİMİ VE OTEL İŞLETMELERİ ÜZERİNDE BİR İNCELEME

Yıl 2016, Cilt: 12 Sayı: 46, 201 - 222, 10.08.2016

Öz

Günümüz iş dünyasında yaşanan yoğun rekabet, imalat işletmelerinde olduğu gibi turizm işletmelerinde de kaliteli mal ve hizmet sunumunu gerekli kılmaktadır.  Kar amacı güden bu işletmeler varlıklarını devam ettirebilmek için kaliteyi sağlamanın yanı sıra kaliteyi sağlama çalışmalarının maliyetlerinin izlediği ve kontrol altında tutulduğu etkin bir kalite maliyetleri sistemine de sahip olmalıdırlar. Bu çalışma, Ankara’ da faaliyet gösteren 3,4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerinin kalite maliyetleri uygulamaları bakımından mevcut durumlarını ve yönetici görüşlerini ortaya koymaktadır. Bu anlamda otel işletmelerinin kalite maliyetleri kapsamında gerçekleştirdikleri faaliyetler ve kalite maliyetlerine bakış açıları değerlendirilmeye çalışılmış, araştırma sonucunda, otel işletmelerinin önemli bir kısmında kalite maliyetleri sisteminin mevcut olmadığı (% 67,2) bulgulanmıştır.

Kaynakça

  • Dale, B.G. (2002). Managing Quality.UK: Blacwell Publishing Co.
  • Yumuk, G., İnan, İ.H. (2005). Trakya Bölgesindeki İmalat Sanayi İşletmelerinin Kalite Maliyetlerinin Swot Analizi İle Değerlendirilmesi. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi. 2(2). 177-188.
  • Ömürgönülşen, M. (2007). Gıda Sektöründe Kalite Maliyetlerinin Ölçümü Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yükçü, S. (1999). M.S.U.G.T.' ne Göre Yönetim Açısından Maliyet Muhasebesi. İzmir: Cem Ofset.
  • Uyguç, N. (1998). Hizmet Sektöründe Kalite Yönetimi. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
  • Baydaş, A. Çatı, K. (2008). Hizmetin Özellikleri ve Sınıflandırılması. K. Çatı, K ve A. Baydaş. (Editörler). Hizmet Pazarlaması ve Hizmet Kalitesi. Ankara:Kalkan Matbaası, ss. 31-53.
  • Esin, A. (2002). ISO 9001:2000 Işığında Hizmette Toplam Kalite. Ankara: Odtü Yayıncılık ve İletişim A.Ş.
  • Polat, R.V. (2003). Turizm İşletmelerinde Kalite Maliyetlerinin Minimizasyonu ve Kalitenin İyileştirilmesi- Bir Uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hacırüstemoğlu R.,Şakrak M. (2002). Maliyet Muhasebesinde Güncel Yaklaşımlar. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Tan, S., Peşkircioğlu, N. (1991). Kalitesizliğin Maliyetleri. Ankara:MPM Yayınları.
  • BS 6143: Part 1(1992) Process Cost Model ve BS 6143: Part 2(1992) Prevention, Appraisal and Failure Model.
  • Özenci, B., Cunbul, Ö. L. (1998). Kalite Ekonomisi. İstanbul: Kalder Yayınları.
  • http://www.tse.org.tr/
  • Sipahi, B., Yıldırım, H. (2004). Kalite Maliyetleri Muhasebesi ve İstatistiksel Analizi. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Sevim, A. (1999). Toplam Kalite Yönetiminde Bir Araç Olarak Toplam Kalite Maliyet Sisteminin Kurulması Ve Bir Uygulama. Yayınlanmış Doktora Tezi, T.C Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir: T.C Anadolu Üniversitesi Yayınları. 1102. 7.
  • Bozkurt, R. (2003). Kalite Maliyetleri. Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları. No:641.
  • http://www.alomaliye.com/talha_apak_enerji_destegi.htm.
  • Bahar, O., Kozak, M. (2005). Türkiye Turizminin Akdeniz Ülkeleri İle Rekabet Gücü Açısından Karşılaştırılması. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16(2),139-152.
  • Ayaş, N., Vergil, H., Çeştepe, H. (2011). Türk Hizmetler Sektöründe Heckscher-Ohlın
  • Arslan, Ö.E. (2010). İşgören Seçiminde ve Örgüt İçi İş Yaşamında Siyasi Ayrımcılık: Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gönenç Güler, E. (2009). Otel İşletmelerinde Değer Yaratma ve Müşteri Değeri Algılaması Üzerine Bir Araştırma: Edirne’ deki Oteller Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 20(1). 61-76.
  • Baydaş, A., Gökdeniz, İ.,Erdal, B. (2008). Hizmet Sektörünün Gelişimi ve Önemi. K. Çatı, K ve A. Baydaş. (Editörler). Hizmet Pazarlaması ve Hizmet Kalitesi. Ankara:Kalkan Matbaası, ss. 1-27.
  • Zengin, E., Erdal, A. (2000). Hizmet Sektöründe Toplam Kalite Yönetimi. Journal Of Qafqas University. III(I). 43-56. (http://journal.qu.edu.az/article_pdf/1020_230.pdf) (25 Nisan 2011).
  • Oral, S., Kurgun, O. A., Tütüncü, Ö. (1996). Turizm Sektörlerinde Kalite Güvence Sisteminin Kurulması ve Kalite Maliyetleri. Standart Dergisi. 35(418). 111-119.
  • Öztürk, Y., Seyhan, K. (2005). Konaklama İşletmelerinde Sunulan Hizmet Kalitesinin Servqual Yöntemi ile Ölçülmesi. Anatolia:Turizm Araştırmaları Dergisi. 16(2).170-182.
  • Nasır, S., Nasır, A. (2008). Hizmet Kalitesi. K. Çatı, K ve A. Baydaş. (Editörler). Hizmet Pazarlaması ve Hizmet Kalitesi. Ankara:Kalkan Matbaası, ss. 237-251.
  • Doğan, Ü. (1991). Kalite Yönetimi ve Kontrolü. İzmir:İstiklal Matbaası
  • Yamak, O. (1998). Kalite Odaklı Yönetim. İstanbul: Panel Matbaacılık. Zengin, E., Erdal, A. (2000). Hizmet Sektöründe Toplam Kalite Yönetimi. Journal Of Qafqas University. III(I). 43-56. (http://journal.qu.edu.az/article_pdf/1020_230.pdf) (25 Nisan 2011).
  • Pekdemir, I.M. (1992). İşletmelerde Kalite Yönetimi: Kavramlar, Kalite İyileştirme Süreci, Vak’alar. İstanbul: Beta Basım ve Yayım Dağıtım A.Ş.
  • http://www.kulturturizm.gov.tr/TR/belge/1-91521/turizm-isletmesi-belgeli-turizm-tesisleri-bilgileri-yay-.html (17 Aralık 2010)
  • Özdamar, K. (2003). Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makale Başvuru
Yazarlar

Kezban Şimşek

Mevlüt Karakaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 10 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 12 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Şimşek, K., & Karakaya, M. (2016). TURİZM İŞLETMELERİNDE KALİTE MALİYETLERİ YÖNETİMİ VE OTEL İŞLETMELERİ ÜZERİNDE BİR İNCELEME. Öneri Dergisi, 12(46), 201-222. https://doi.org/10.14783/od.v12i46.1000010011

15795

Bu web sitesi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Öneri Dergisi

Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü

Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722  Kadıköy/İstanbul

e-ISSN: 2147-5377