Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Perspectives of Science Teachers on the Use of Zoos in Science Education

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 99 - 115, 30.12.2022

Öz

One of the informal teaching environments, Zoos, which appeals too many of the purposes in the science curriculum, represents a natural part of life, and can contribute numerous in so many ways to students. With describing the use of "Zoos" by science teachers; It is expected that it will be a good guide for us to provide the infrastructure to solve the problems, which determined by the study group, for the effective use of these environments and to raise qualified individuals. When the literature is examined, it is seen that there is a gap for investigating how zoos are used by science teachers. The purpose of this study is to reveal the views of science teachers about the use of "Zoos", which is one of the informal teaching environments, in a context of a descriptive study. In the study, "Case Study", one of the qualitative research designs, was used. The study group consists of 106 science teachers and they determined by using the "Convenience Sampling" method. The data collection tool consisting of 8 open-ended questions was applied to the participants via "Google Forms". The collected data were analyzed with the “Content Analysis Method”. It was seen that most of the participants were aware of the importance of the use of zoos and its benefits both educationally and for the students, however, they stated they had problems such as the difficulties of permission-procedural process, cost, classroom management etc. On the other hand; there are also participants who are against the use of zoos because of the thought that animals are separated from their natural environments. Participants stated that the selection criteria of zoos to visit were including distance, diversity of animals, cost, etc.

Kaynakça

  • Bolu, A. (2021). Okul dışı öğrenme ortamlarının fen eğitiminde katkısına yönelik yönetici ve öğretmen görüşleri. Yüksek lisans projesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Çiçek, Ö. & Saraç, E. (2017). Fen bilimleri öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamlarındaki yaşantıları ile ilgili görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(18), 504-522.
  • Davey, L. (1991). The application of case study evaluations. Practical Assessment, Research & Evaluation, 2(9).
  • Dohn, N.B. (2011). Upper secondary students’ situational interest: Acase study of the role of a zoo visit in a biology class. International Journal of Science Education, 35(16), 2732-2751.
  • Orion, N., & Hofstein, A. (1994). Factors that influence learning during a scientific field trip in a natural environment. Journal of Research in Science Teaching, 29, 1097–1119.
  • Scott, C.M. & Matthews, C.E. (2011). The “Science” behind a successful field trip to the zoo. Science Activities, 48(1), 29-38.
  • Soylu, Ü. İ. & Karamustafaoğlu, O. (2020). Okul dışı ortamlarda öğretim deneyimi olan fen öğretmenlerinin bu ortamlara yönelik görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(3), 174-196.
  • Şahin, F. & Sağlamer Yazgan, B. (2013). Araştırmaya dayalı sınıf dışı laboratuar etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Sakarya University Journal of Education, 3(3), 107-122.
  • Türkmen, H. (2010). İnformal (sınıf dışı) fen bilgisi eğitimine tarihsel bakış ve eğitimimize entegrasyonu. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(39), 46-59.
  • Türkmen, H. & Kaplan, G. (2021). Why science teachers can’t teach in informal environments?. International Journal of Multidisciplinary Research and Analysis (IJMRA), 4(12), 2002-2012.
  • Türkmen, H. (2021). Hayvanat Bahçeleri. A. İ. Şen (Ed.), Okul dışı öğrenme ortamları, içinde (s.136-158). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yavuz, M. & Balkan Kıyıcı, F. (2012). Hayvanat bahçelerinin fen öğretiminde kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 134-156.

Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Hayvanat Bahçelerinin Kullanımına Yönelik Görüşleri

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 99 - 115, 30.12.2022

Öz

İnformal öğrenme ortamlarının kullanımı, hem nitelikli nesiller yetiştirmek hem de onların hayat boyu öğrenmelerine katkı sağlamak için oldukça önemlidir. İnformal öğretim ortamlarından; fen bilimleri öğretim programındaki kazanımların birçoğuna hitap eden, hayatın doğal bir parçasının temsili olan, öğrencilerin çeşitli becerilerinin etkilerini ortaya koyabilecek nitelikteki “Hayvanat Bahçeleri”nin fen bilimleri öğretmenleri tarafından kullanımlarının betimlenmesi; belirtilmiş olan sorunların çözülmesine alt yapı sağlanması için iyi bir yol gösterici olması beklenmektedir. Literatürde hayvanat bahçeleri üzerine yapılmış çalışmalar yok denecek kadar azdır. Özellikle fen bilimleri öğretmelerinin bu ortamları kullanımı ve/ya ortamlar hakkındaki görüşlerinin incelendiği çalışmaya rastlanamamıştır. Literatürdeki bu boşluğu doldurmak adına yapılan bu çalışmasının amacı; fen bilimleri öğretmenlerinin informal öğretim ortamlarından biri olan “Hayvanat Bahçeleri”nin kullanımına yönelik görüşlerinin alınarak, betimsel olarak ortaya konulmasıdır. Bu amaç doğrultusunda çalışmanın, eğitim kalitesini arttırabilmek adına yol gösterici olması beklenmekte ve bu sebeple büyük önem teşkil etmektedir. Çalışmada, nitel araştırma desenlerinden “Durum Çalışması” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 106 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma grubu “Kolay Ulaşılabilir Örnekleme” yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Katılımcılara, 8 adet açık uçlu sorudan oluşan veri toplama aracı uygulanmıştır. Veriler, online ortamda “Google Formlar” aracılığı ile toplanmıştır. Toplanmış olan veriler “İçerik Analiz Yöntemi”yle değerlendirilmiş; veriler, kodlara ve temalara ayrılarak frekans-yüzde tablolarıyla bulgular kısmında paylaşılmıştır. Çalışma grubunu oluşturan fen bilimleri öğretmenlerinin büyük bir kısmının, hayvanat bahçelerinin kullanımının önemi ve öğretimsel olarak ve öğrenci açısından yararları hakkında bilinçli oldukları fakat bu ortamlarda öğretim yapma konusunda izinsel-prosedürel sürecin zorlukları, gezinin maliyetli olması, sınıf yönetiminin zor olması vb. sebeplerle sorun yaşadıklarını belirttikleri görülmüştür. Öte yandan; hayvanat bahçelerinin kullanımına, hayvanların doğal ortamlarından ayrıldıkları düşüncesi sebebiyle karşı olan katılımcılar da bulunmaktadır. Ders için ziyaret edilecek olan hayvanat bahçelerinin seçilme kriterleri arasında mesafe, canlı çeşitliliği, maliyet vb. konuların etkili olduğu belirtilmiştir. 

Kaynakça

  • Bolu, A. (2021). Okul dışı öğrenme ortamlarının fen eğitiminde katkısına yönelik yönetici ve öğretmen görüşleri. Yüksek lisans projesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Çiçek, Ö. & Saraç, E. (2017). Fen bilimleri öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamlarındaki yaşantıları ile ilgili görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(18), 504-522.
  • Davey, L. (1991). The application of case study evaluations. Practical Assessment, Research & Evaluation, 2(9).
  • Dohn, N.B. (2011). Upper secondary students’ situational interest: Acase study of the role of a zoo visit in a biology class. International Journal of Science Education, 35(16), 2732-2751.
  • Orion, N., & Hofstein, A. (1994). Factors that influence learning during a scientific field trip in a natural environment. Journal of Research in Science Teaching, 29, 1097–1119.
  • Scott, C.M. & Matthews, C.E. (2011). The “Science” behind a successful field trip to the zoo. Science Activities, 48(1), 29-38.
  • Soylu, Ü. İ. & Karamustafaoğlu, O. (2020). Okul dışı ortamlarda öğretim deneyimi olan fen öğretmenlerinin bu ortamlara yönelik görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(3), 174-196.
  • Şahin, F. & Sağlamer Yazgan, B. (2013). Araştırmaya dayalı sınıf dışı laboratuar etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Sakarya University Journal of Education, 3(3), 107-122.
  • Türkmen, H. (2010). İnformal (sınıf dışı) fen bilgisi eğitimine tarihsel bakış ve eğitimimize entegrasyonu. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(39), 46-59.
  • Türkmen, H. & Kaplan, G. (2021). Why science teachers can’t teach in informal environments?. International Journal of Multidisciplinary Research and Analysis (IJMRA), 4(12), 2002-2012.
  • Türkmen, H. (2021). Hayvanat Bahçeleri. A. İ. Şen (Ed.), Okul dışı öğrenme ortamları, içinde (s.136-158). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yavuz, M. & Balkan Kıyıcı, F. (2012). Hayvanat bahçelerinin fen öğretiminde kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 134-156.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülçin Kaplan 0000-0002-9705-2258

Hakan Türkmen 0000-0003-4572-7062

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaplan, G., & Türkmen, H. (2022). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Hayvanat Bahçelerinin Kullanımına Yönelik Görüşleri. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 7(2), 99-115.