This study deals with e-commerce, which is the latest stage in the evolution of trade with digitalisation. In the study, the definition of the concept of e-commerce, its evolution and differences from traditional trade are detailed and e-commerce models are shown. In addition to presenting global e-commerce data, the most important e-commerce applications around the world are also provided in detail. In addition, it is observed that e-commerce varies according to socio-economic, population and development levels between Africa, America, Asia and Europe. Subsequently, the current data of e-commerce in Turkey and important e-commerce applications have been identified. As a result of all these topics, it was desired to examine the effects of demographic characteristics such as gender, age, and education level of e-commerce users in Turkey on e-commerce experiences such as satisfaction, trust, after-sales service quality, e-commerce advertisements, and online market and food orders. In addition, a survey was conducted on 301 participants. According to the research results, it was observed that the demographic characteristics of e-commerce users affect e-commerce customer experiences. Finally, recommendations for an ideal e-commerce site were provided based on the survey responses.
E-commerce E-commerce technics E-commerce in the world E-commerce in Turkey
Bu çalışma, dijitalleşmeyle beraber ticaretin evrim sürecindeki en son aşaması olan e-ticareti ele almaktadır. Çalışmada, e-ticaret kavramının tanımı, evrimi ve geleneksel ticaretten farkları detaylandırılmış olup e-ticaret modelleri gösterilmiştir. Küresel e-ticaret verilerin gösterilmesinin yanı sıra dünyadaki en önemli e-ticaret uygulamaları da ayrıntılı olarak verilmiştir. Bununla beraber e-ticaretin, Afrika, Amerika, Asya ve Avrupa kıtaları arasında sosyo-ekonomik, nüfus ve gelişmişlik düzeylerine göre değişiklikler gözlemlendiği tespit edilmiştir. Devamında ise Türkiye’de e-ticaretin mevcut verileri ve önemli e-ticaret uygulamaları tespit edilmiştir. Tüm bu konuların neticesinde ise Türkiye’deki e-ticaret kullanıcıların cinsiyet, yaş ve eğitim düzeyleri gibi demografik özelliklerinin, memnuniyet, güven, satış sonrası hizmet kalitesi, e-ticaret reklamları ve çevrim içi market ve yemek siparişleri gibi e-ticaret deneyimleri üzerindeki etkileri incelemek istenmiştir. Bununla beraber 301 katılımcı üzerinde anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, e-ticaret kullanıcıların demografik özellikleri e-ticaret müşteri deneyimlerini etkilediği görülmüştür. Son olarak ise anket cevapları ışığında ideal bir e-ticaret sitesi için öneriler verilmiştir.
E-ticaret uygulamaları Dünyada e-ticaret Türkiye’de e-ticaret E-ticaret
Bu araştırma için Bursa Teknik Üniversitesi Fen, Mühendislik ve Sosyal Bilimleri Araştırmaları kurumu Etik Kurulu’nun 04.01.2024 tarih ve E-69707128-050.04-136520 sayılı kararı ile etik kurul onayı alınmıştır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Uluslararası İşletme |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 24 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 6 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 1 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2 |