Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hızlı Prototipleme Öğretim Tasarımı Modeli: Bir Ders Senaryosu Örneği

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 235 - 244, 28.12.2019

Öz

Öğrenenlerin değişen öğrenme ihtiyacı, teknolojinin gelişimi
öğrenmeyi kolaylaştıran ve öğrenmeye yol gösteren “öğretim” alanını da
etkilemiştir. Öğrenme ihtiyacını karşılamak için geliştirilen öğretim
tasarımları çağdaş teknolojiden ve yeni eğitim felsefelerinden de yararlanarak öğrenme
sistemleri içerisinde daha da etkin bir hale gelmiştir. Tarih boyunca birçok
öğretim tasarımı modelinin ortaya çıktığı görülmektedir. Genel olarak günümüze
kadar ortaya çıkan birçok öğretim tasarımları modelleri, aşırı sistematik
olması, yaratıcılığı engellemesi ve tasarımcıyı özgür bırakmaması nedeniyle
eleştirilmektedir.  Bu çalışmada, diğer
modellere kıyasla, öğrenenlerin yaratıcılığını ön plana çıkarması, çağdaş
teknolojiden yararlanmaya fırsat vermesi, derse katılım olanağını artırması,
öğrenme ihtiyaçlarını ivedilikle karşılaması, zamandan ve maliyetten tasarruf
sağlaması nedeniyle sezgisel öğretim tasarımı modellerinden “Hızlı Prototipleme
Modeli” açıklanmıştır.  Bu amaçla çalışma
için yurtiçi ve yurt dışı literatür taraması yapılarak, modelin yapısı ve süreç
basamakları açıklanmaya çalışılmıştır. Araştırmada bilimsel araştırma
yöntemlerinden eylem araştırması yöntemi kullanılmıştır. Ayrıca modelin
uygulanması ile ilgili belirsizlikleri ortadan kaldırabilmek için “hızlı
prototipleme öğretim tasarımı modeli” hakkında bilgi verildikten sonra, bir
ders senaryosu aracılığı ile öğretim tasarımının her adımı ve uygulama
aşamaları açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışma kapsamında açıklanan öğretim
tasarımı modeli, ders içerisinde kullanıldığında öğrenenlere hızlı, kolay ve
yaratıcı öğrenme çıktıları sağlayacaktır.

Kaynakça

  • Alexander, C. (1964). Notes on the synthesis of form. Cambridge, MA: Harvard University.
  • Asimow, M. (1962). Introduction to design. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Daugherty, J., Teng, Y., & Cornachione, E. (2007). Rapid prototyping instructional design: revisiting the isd model. Paper presented at the International Research Conference in The Americas of the Academy of Human Resource Development; 8 pp.
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya. Pegem Akademi Yayınları: Ankara.
  • Fraenkel, J., & Wallen, N. (2003). Observation and interviewing. In J. Fraenkel & N. Wallen (Editör), How to design and evaluate research in education (451–464). New York: McGraw Hill Higher Education.
  • Khalil, M. K. & Elkhider, A. I. (2016). Applying learning theories and instructional design models for effective instruction. Adv Physiol Educ 40, 147–156.
  • Komoski, P. K. (1974). An imbalance of product quality and instructional quality: The imperative of empiricism. AV Communication Review, 22, 357- 386.
  • Lawson, B. (1980). How designers think. Westfield, NJ: East view Editions.
  • Merrill, M. D., Drake, L., Lacy, M. J. & Pratt, J. (1996). Reclaiming instructional design. Educational Technology 36 (5), 5–7.
  • Nixon, E. K, Doris, L. (2001). Rapid prototyping in the instructional design process. Performance Improvement Quarterly, 14(3): 95-116.
  • Ocak, M.A. (2015). Öğretim tasarımı modelleri. M.A. Ocak (Editör), Öğretim Tasarımı Kuramlar, Modeller ve Uygulamalar (32-257) içinde. Anı yayıncılık: Ankara.
  • Reigeluth, C. M. (1989). Educational technology at the crossroads: New Mindsets and New Directions. Educational Technology Research and Development, 37, 67-80.
  • Reiser, R. A., & Dempsey, J. V. (2012). Trends and issues in instructional design and technology. Boston: Pearson.
  • Rowland, G. & Di Vasto, T. (2001). Instructional design and powerful learning. Performance Improvement Quarterly, 14(2), 7-36.
  • Smith, P.L., & Ragan, T.J. (2005). Instructional design. New York: John Wiley & Sons.
  • Streibel, M. J. (1989). Instructional plans and situated learning: The challenge of Suchman' s theory of situated action for instructional designers and instructional systems. Association of Educational Communications and Technology, Dallas, TX.
  • Şimsek, A. (2011). Öğretim tasarımı ve modelleri. K. Çağıltay ve Y. Göktaş (Editör), Ögretim Teknolojilerinin Temelleri: Teoriler, Arastirmalar, Egilimler ( 99-117) içinde. PEGEMA: Ankara.
  • Tripp, S. D. & Bichelmeyer, B. (1990). Rapid prototyping: an alternative instructional design strategy. Educational Technology Research and Development, 38(1), 31-44.
  • Wilson, I. G., & Wilson, M. E. (1965). İnformation, Computers and System Design. New York: John Wiley & Sons.

Rapid Prototyping Instructional Design Model: Example of a Course Scenario

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 235 - 244, 28.12.2019

Öz

The teaching area that guided learning was constantly
influenced by technology and changing learning needs.
Throughout
history, it is seen that there are many models of instructional designs that
can make learning more effective and easy.
 Many models of instructional designs, which have emerged to
date, have been criticized for being overly systematic, preventing creativity
and for not freeing the designer.
In
this study, “Rapid Prototyping Model” is introduced from intuitive
instructional design models due to the fact that learners take their creativity
to the forefront, to take advantage of technology, to increase the opportunity
to participate in the lesson, to meet learning needs promptly and to save time
and cost compared to other models.

In this context, after examining the
literature, it is aimed to explain the structure and process steps of the rapid
prototyping model by means of a course scenario example.
In the research, the method of scientific research methods
of design based research was used.
The instructional design model
described in the scope of the study is expected to provide fast, easy and
creative learning outcomes to the learners when used in the course.

Kaynakça

  • Alexander, C. (1964). Notes on the synthesis of form. Cambridge, MA: Harvard University.
  • Asimow, M. (1962). Introduction to design. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Daugherty, J., Teng, Y., & Cornachione, E. (2007). Rapid prototyping instructional design: revisiting the isd model. Paper presented at the International Research Conference in The Americas of the Academy of Human Resource Development; 8 pp.
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya. Pegem Akademi Yayınları: Ankara.
  • Fraenkel, J., & Wallen, N. (2003). Observation and interviewing. In J. Fraenkel & N. Wallen (Editör), How to design and evaluate research in education (451–464). New York: McGraw Hill Higher Education.
  • Khalil, M. K. & Elkhider, A. I. (2016). Applying learning theories and instructional design models for effective instruction. Adv Physiol Educ 40, 147–156.
  • Komoski, P. K. (1974). An imbalance of product quality and instructional quality: The imperative of empiricism. AV Communication Review, 22, 357- 386.
  • Lawson, B. (1980). How designers think. Westfield, NJ: East view Editions.
  • Merrill, M. D., Drake, L., Lacy, M. J. & Pratt, J. (1996). Reclaiming instructional design. Educational Technology 36 (5), 5–7.
  • Nixon, E. K, Doris, L. (2001). Rapid prototyping in the instructional design process. Performance Improvement Quarterly, 14(3): 95-116.
  • Ocak, M.A. (2015). Öğretim tasarımı modelleri. M.A. Ocak (Editör), Öğretim Tasarımı Kuramlar, Modeller ve Uygulamalar (32-257) içinde. Anı yayıncılık: Ankara.
  • Reigeluth, C. M. (1989). Educational technology at the crossroads: New Mindsets and New Directions. Educational Technology Research and Development, 37, 67-80.
  • Reiser, R. A., & Dempsey, J. V. (2012). Trends and issues in instructional design and technology. Boston: Pearson.
  • Rowland, G. & Di Vasto, T. (2001). Instructional design and powerful learning. Performance Improvement Quarterly, 14(2), 7-36.
  • Smith, P.L., & Ragan, T.J. (2005). Instructional design. New York: John Wiley & Sons.
  • Streibel, M. J. (1989). Instructional plans and situated learning: The challenge of Suchman' s theory of situated action for instructional designers and instructional systems. Association of Educational Communications and Technology, Dallas, TX.
  • Şimsek, A. (2011). Öğretim tasarımı ve modelleri. K. Çağıltay ve Y. Göktaş (Editör), Ögretim Teknolojilerinin Temelleri: Teoriler, Arastirmalar, Egilimler ( 99-117) içinde. PEGEMA: Ankara.
  • Tripp, S. D. & Bichelmeyer, B. (1990). Rapid prototyping: an alternative instructional design strategy. Educational Technology Research and Development, 38(1), 31-44.
  • Wilson, I. G., & Wilson, M. E. (1965). İnformation, Computers and System Design. New York: John Wiley & Sons.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yeliz Abbak 0000-0002-0718-7432

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 1 Şubat 2019
Kabul Tarihi 5 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Abbak, Y. (2019). Hızlı Prototipleme Öğretim Tasarımı Modeli: Bir Ders Senaryosu Örneği. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 5(2), 235-244.
AMA Abbak Y. Hızlı Prototipleme Öğretim Tasarımı Modeli: Bir Ders Senaryosu Örneği. USBED. Aralık 2019;5(2):235-244.
Chicago Abbak, Yeliz. “Hızlı Prototipleme Öğretim Tasarımı Modeli: Bir Ders Senaryosu Örneği”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 5, sy. 2 (Aralık 2019): 235-44.
EndNote Abbak Y (01 Aralık 2019) Hızlı Prototipleme Öğretim Tasarımı Modeli: Bir Ders Senaryosu Örneği. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 5 2 235–244.
IEEE Y. Abbak, “Hızlı Prototipleme Öğretim Tasarımı Modeli: Bir Ders Senaryosu Örneği”, USBED, c. 5, sy. 2, ss. 235–244, 2019.
ISNAD Abbak, Yeliz. “Hızlı Prototipleme Öğretim Tasarımı Modeli: Bir Ders Senaryosu Örneği”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 5/2 (Aralık 2019), 235-244.
JAMA Abbak Y. Hızlı Prototipleme Öğretim Tasarımı Modeli: Bir Ders Senaryosu Örneği. USBED. 2019;5:235–244.
MLA Abbak, Yeliz. “Hızlı Prototipleme Öğretim Tasarımı Modeli: Bir Ders Senaryosu Örneği”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, c. 5, sy. 2, 2019, ss. 235-44.
Vancouver Abbak Y. Hızlı Prototipleme Öğretim Tasarımı Modeli: Bir Ders Senaryosu Örneği. USBED. 2019;5(2):235-44.

21910All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International

SOBIAD ETKİ DEĞERİ .458