Araştırmanın temel amacı okul
öncesi öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet eşitliğine ve Türk eğitim sistemindeki
yerine ilişkin bakış açılarını ortaya koymak ve bu konuda okullarda yaşadıkları
deneyimleri betimlemektir. Bu araştırmada nitel araştırma desenlerinden
fenomoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara’daki bir
devlet üniversitesinde okul öncesi öğretmenliği bölümünde okuyan 16 öğretmen
adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak görüşme yöntemi
kullanılmıştır. Veriler içerik analizi tekniğine göre çözümlenmiştir. Araştırma
sonucunda beş tema belirlenmiştir. Bunlar, ‘toplumsal cinsiyet eşitliğinin
anlamı’, ‘toplumsal cinsiyet eşitliğine ve uygulanabilirliğine dair inançlar’,
‘okul öncesi eğitim kurumlarında toplumsal cinsiyet eşitliği/eşitsizliği ile
ilgili karşılaşılan durumlar’, ‘Türk eğitim sisteminde toplumsal cinsiyet
eşitliğinin yeri’ ve ‘toplumsal cinsiyet eşitliği/eşitsizliği ile ilgili
sorunlar için çözüm önerileri’ temalarıdır. Okul öncesi öğretmen adayları
Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliğinin tam olarak uygulanamayacağını
belirtmekle beraber toplumsal cinsiyet eşitliğine inandıklarını ifade
etmişlerdir. Ancak öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rolleriyle ilgili
kalıp yargılarının olduğunu işaret eden söylemlerinin olduğu tespit edilmiştir.
Ayrıca üç erkek öğretmen adayından yalnızca birisinin, toplumsal cinsiyet
eşitliğine gerçekten inandığı ortaya çıkmıştır. Okul öncesi öğretmenliği lisans
programında toplumsal cinsiyet eşitliğine dair zorunlu bir dersin olmaması bir
eksiklik olarak ortaya çıkmıştır. Araştırma sonucunda okul öncesi öğretmen
adaylarının toplumsal cinsiyet rolleriyle ilgili kalıp yargılarının yıkılması;
eğitim verecekleri çocukların toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik inançlarını
olumlu yönde etkileyebilmeleri adına öğretmen yetiştirme programlarına bununla
ilgili dersler eklenmesi ve öğretmenlere bu konuda hizmet içi eğitimlerin
zorunlu hale getirilmesine yönelik öneriler sunulmuştur.
Toplumsal cinsiyet eşitliği okul öncesi eğitim okul öncesi öğretmen adayları Türk eğitim sistemi öğretmen yetiştirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 2 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD
IBAD, EBSCO, SCOPUS, E-SCI ve TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından DİZİNLENMEK ÜZERE değerlendirme sürecindedir.
Dergimizin sekreterya ve dizin/indeks takibi işlemleri dergieditoru.com tarafından yürütülmektedir.