Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİLENDİRİCİ METİN TÜRÜNDEKİ OKUMA HATALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 1, 46 - 64, 03.06.2023

Öz

Araştırmanın amacı ilkokul düzeyindeki öğrencilerin bilgilendirici metin türünde yaptıkları okuma hataları ve bu hata çeşitlerinin belirlenmesidir. Bu kapsamda ilkokul birden dördüncü sınıfa kadar olan öğrenciler çalışma grubuna dahil edilmiştir. Araştırma nicel araştırma tekniklerine dayanan genel tarama modeli ile yürütülmüştür. Çalışma grubunu kırkdokuz (n=49) öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma iki hafta süresince devam etmiştir. Araştırma dahilinde tercih edilen metinler, ilkokul düzeyinde kullanılmakta olan ders kitaplarından seçilmiştir. Bunlar; 1.Uzay, 2.Saklambaç nasıl bir oyundur?, 3.Beslenme ve 4.Bayrak ve vatan sevgisi metinleri olarak belirlenmiştir. Araştırma sonucunda serbest düzeyde bulunan öğrenci sayısı on yedi (n=17), öğretim düzeyinde olan öğrenci sayısı yirmiyedi (n=27), endişe düzeyinde bulunan öğrencilerin sayısı ise beş (n=5) öğrenci olarak belirlenmiştir. En sık gerçekleşen hata türü olarak atlayarak okuma belirlenmiştir. Bunun ardından ekleyerek okuma ve yanlış okuma hatalarının geldiği görülmüştür.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA / REFERENCES Ahmed, Y., Wagner, R. K.& Lopez, D. (2014). Development alrelations between reading and writing at the word, sentence, and text levels: A latent Change score analysis. Journal of Educational Psychology, 106(2), 419–434. doi:10.1037/a0035692
  • Akçamete, G.& Gökbulut, Ö.D. (2017). Opinions of Classroom teachers on reading comprehension difficulties, inclusion education and coteaching. Qual & Quant, International Journal of Methodology, 52, 791-806. https://doi.org/10.1007/s11135- 017-0664-7
  • Aktepe, V.& Akyol, H. (2015). Okuma güçlüğü ve giderilmesi: Tek örneklemli bir durum çalışması. International Journal Of Eurasia Sciences, 6 (19), 111-126.
  • Akyol, H. (2006). Türkçe öğretim yöntemleri. (1. Basım). Kök Yayıncılık
  • Akyol, H.& Kodan, H. (2016). Okuma güçlüğünün giderilmesine yönelik bir uygulama: Akıcı okuma stratejilerinin kullanımı. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 7-21. doi: 10.7822/omuefd.35.2.1
  • Akyol, H. & Kayabaşı, Z.E.K. (2018). Okuma güçlüğü yaşayan bir öğrencinin okuma becerilerinin geliştirilmesi: Bir eylem araştırması. Eğitim ve Bilim, 43(193), 143-158. doi: 10.15390/EB.2018.7240
  • Alshumaimeir, Y. (2011). The effects of reading method on the comprehension performance of Saudi EFL students. International Electronic Journal of Elementary Education, 4(1), 185–195. doi: http://dx.doi.org/10.5539/elt.v9n3p117
  • Almutairi, N. R. (2018). Effective reading strategies for increasing the reading comprehension level of third-grade student swith learning disabilities. Yayınlanmamış doktora tezi.
  • Antoniou, F. & Souvignier, E. (2007). Strategyin struction in reading comprehension: Anintervention study for students with learning disabilities. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 5(1), 41–57.
  • Baier, R. B. (2005). Reading comprehension and reading strategies. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. The Graduate School Universty of Wisconsin-Stou.
  • Bartlett, J. (2017). Effective reading comprehension strategies for english language learners’ achievement in Tennessee. Yayınlanmamış doktora tezi, Carson- Newman University.
  • Başar, M. (2004). İlköğretim 4.sınıf öğrencilerinde çeviri metni okuma hızı ve anlama ilişkisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (2), 103-110.
  • Başar, M. (2013). 60-66 ay aralığında ilkokula başlayan öğrencilerin kişisel bakım öz bakım ve ilkokuma-yazma becerilerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Turkish Studies, 8 (8), 241-252.
  • Başar, M., Batur, Z. & Karasu, M. (2014). Süreye bağlı sesli okumanın okuduğunu anlamaya etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 43 (203), 5-22.
  • Begeny, J.C., Krouse, H.E., Ross, G.S. & Mitchell, C.R. (2009). Increasing elementary-aged students reading fluency with small-group inter ventions: A comparison of repeated reading, listening passagepre view, and listening only strategies. Journal of Behavioral Education, 18(3), 211-228, doi:10.1007/s10864-009-9090-9.
  • Bilge, H., Sağır, M. (2017). Ortaokul öğrencilerinin okuma hatalarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 77-88.
  • Cline, F., Johnstone, C. & King, T. (2006). Focus group reactions to three definitions Of reading (as originally developed in support of NARAP goal 1). Minneapolis, MN: National Accessible Reading Assesment Projects. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED506575.pdf
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Siyasal Kitabevi.
  • Dağ, N. (2010). Okuma güçlüğünün giderilmesinde 3P metodu ile boşluk tamamlama (cloze) tekniğinin kullanımı üzerinde bir çalışma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 2010, 11(1), 63-74.
  • Dedeoğlu, H., Ulusoy, M., Ügüten, M. & Yolaçan, P. (2010). Yanlış analizi envanterinin ilköğretim okulları I. kademe öğrencilerinin okumalarının değerlendirilmesinde kullanımı. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Elâzığ.
  • Duran, E. & Sezgin, B. (2012a). İlköğretim 4 ve 5.sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının ve ilgilerinin belirlenmesi. Turkish Studies, 7(4), 1649-1662.
  • Duran, E. & Sezgin, B. (2012b). Rehberi okuma yönteminin akıcı okumaya etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 633-635.
  • Dündar, H. & Akyol, H. (2014). Okuma ve anlama problemlerinin tespiti ve giderilmesine ilişkin örnek olay çalışması. Eğitim ve Bilim, 39(171), 361-377,
  • Ekwall, E. E. & Shanker, J. L. (1988). Diagnosis and remediation of the disabled reader (3th ed.). MA: Allynand Bacon. Harris, A.J., Sipay, E. R. (1990). How to increase readingability: A guide to developmental & remedial methods. Longman.
  • İşler, N.K. & Şahin, A.E. (2016). Bir ilkokul 4.sınıf öğrencisinin okuma bozukluğu ve anlama güçlüğü: Bir durum çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 4(2), 174-186,
  • Kaman, Ş. (2018). Dijital ve geleneksel metin temelli okuma çalışmalarının okuduğunu anlama, okuma hataları ve tutumları açısından karşılaştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kırmızı, B. (2010). Almanca derslerinde tekrarlı okumanın okuduğunu anlamaya etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 209-228.
  • Kornilov, S. & Grigorenko, E.L. (2018). What reading disability? Evidence for multiple latent profiles of struggling readers in a large Russain Sibpair sample with at leastonesibling at risk for reading difficulties. Journal of Learning Disabilities, 51(5), 434-443. doi: https://doi.org/10.1177/00222194177188
  • Kuruoğlu, G. & Şen, N. (2018). Okuma güçlüğü yaşayan ortaokul öğrencilerinin yaptıkları okuma hatalarının incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(2), 101-110.
  • Özenç, E.G. & Aşıcı, M. (2012). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin işlevsel okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 547-572.
  • Özenç, E.G. & Doğan. M.C. (2014). Ekolojik kurama dayalı İşlevsel Okuryazarlık Yaşantısı Ölçeğinin (EKDİOYÖ) geliştirilmesi ve geçerlik güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14 (6), 2239-2258.
  • Özer, A. & Dedeoğlu, H. (2014). Yanlış analiz envanterinin birinci sınıf öğrencilerinin okuma performanslarının değerlendirilmesinde kullanımı. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 16, 35-46.
  • Sarıpınar, E. G. & Erden, G. (2010). Okuma güçlüğünde akademik beceri ve duygusal motor işlevleri değerlendirme testlerinin kullanılabilirliği. Türk Psikoloji Dergisi, 25(65), 56-66.
  • Sidekli, S. (2010). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuma ve anlama becerilerini geliştirme (Eylem araştırması). Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ulu, M. & Başaran, M. (2013). Video öz değerlendirme tekniğinin akıcı okuma becerisinin gelişimine etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 38,1-10.
  • Ulu, H. & Akyol, H. (2016). The effects of repetitive reading and PQRS strategy in the development of reading skill. Eurasian Journal of Educational Research, 63, 225- 242. doi: http://dx.doi.org/ 10.14689/ejer.2016.63.13
  • Uzunkol, E. (2013). Akıcı okuma sürecinde karşılaşılan sorunların tespiti ve giderilmesine yönelik bir durum çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 70-83.
  • Yıldız, M. & Akyol, H. (2011). İlköğretim 5.sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, okuma motivasyonu ve okuma alışkanlıkları arasındaki ilişki. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 793-815.
  • Yüksel, A. (2010). Okuma güçlüğü çeken bir öğrencinin okuma becerisinin geliştirilmesine yönelik bir çalışma. Kuramsal Eğitim bilim, 3(1), 124-134.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Emine Gül Özenç 0000-0003-3161-4251

Zeynel Ersin Özcan 0000-0003-2308-9602

Erken Görünüm Tarihi 30 Mayıs 2023
Yayımlanma Tarihi 3 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özenç, E. G., & Özcan, Z. E. (2023). İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİLENDİRİCİ METİN TÜRÜNDEKİ OKUMA HATALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Hakkari Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 46-64.