The aim of this research is to display the difference in the levels of understanding of some concepts used in the teaching of knowledge of citizenship between the social sciences teacher candidates who were educated in the direction of the undergraduate programme of 1998 and the social sciences teacher candidates who were educated in the direction of the undergraduate programme of 2006. This research was carried out with a total of 244 teacher candidates who were educated as third and fourth grades in Gazi University, Gazi Faculty of Education, Social Sciences Teaching Programme in 2008 – 2009 academic year. Descriptive method was used in this research. In this concept, a questionnaire including 10 concepts used in the teaching of knowledge of citizenship was used as a means of gathering data. The data gathered by the questionnaire was analyzed with the help of SPSS 10.0 packet programme. As a result of this research, it has been found that the kind of undergraduate programme was not effective in the social sciences teacher candidates’ learning of some concepts used in the teaching of knowledge of citizenship
Social Sciences Teaching Undergraduate Programme Social Sciences Teacher Candidate Teaching of Knowledge of Citizenship Concept
Bu araştırmanın amacı, 1998 ve 2006 lisans programları doğrultusunda öğrenim gören sosyal bilgiler öğretmen adaylarının vatandaşlık bilgisi öğretiminde kullanılan bazı kavramları anlama düzeyleri arasındaki farklılığı ortaya koymaktır. Araştırma 2008–2009 eğitim öğretim yılında Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği üçüncü ve dördüncü sınıflarında okuyan toplam 244 öğretmen adayıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Bu bağlamda veri toplama aracı olarak vatandaşlık bilgisi öğretiminde kullanılan toplam 10 kavramı içeren anketten yararlanılmıştır. Anketten elde edilen veriler SPSS 10.0 paket programı yardımıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının vatandaşlık bilgisi öğretiminde kullanılan bazı kavramları öğrenmesinde lisans programı türünün etkili olmadığı tespit edilmiştir
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans Programı Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayı Vatandaşlık Bilgisi Öğretimi Kavram.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 5 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.