Dijital hikayeleme, geçmişi yüzyıllara dayanan hikâye
anlatımı ile çoklu ortam araçları birleştirilerek ortaya çıkmış bir kavramdır. Derslerde
dijital hikayelerin etkili kullanımının teknoloji entegrasyonunu destekleyici
bir rolü olabilmektedir. Bu noktadan hareketle bu çalışmada bilgi ve iletişim
teknolojilerinden (BİT) yararlanılarak, Türkçe derslerinde kullanılmak üzere dijital
hikayeleme yöntemine göre ders materyalleri (dijital hikayeler) hazırlanmıştır.
Araştırma geliştirilen dijital hikayelerin kullanımının öğrencilerin okuma ve
yazma becerileri üzerindeki etkisini ortaya koymayı amaçlamıştır. Bu materyaller
altı hafta boyunca ortaokul Türkçe derslerinde işe koşulmuştur. Karma araştırma
yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen bu araştırmada nicel veriler Prozodik
Okuma Becerisi Ölçeği ve Yazılı Anlatım Becerisi ölçeği kullanılarak elde
edilmiştir. Nitel veriler ise öğrencilerin dijital hikayeleme yöntemiyle
gerçekleştirilen öğretim uygulaması hakkındaki görüşlerinden elde edilmiştir.
Deney grubuna (26 öğrenci) ve kontrol grubuna (28 öğrenci) okuma becerisi ile
ilgili ön test, son test ve ara testler uygulanmış, elde edilen veriler
üzerinde tekrarlı ölçümler için tek faktörlü ANOVA analizi yapılmıştır. Uygulama
sonunda deney grubundaki öğrencilerin okuma ve yazma becerilerinde anlamlı ve olumlu
yönde bir değişim olduğu belirlenmiştir. Elde edilen nitel veriler üzerinde yapılan
analiz sonuçlarına göre ise öğrencilerin ve öğretmenin dijital hikayeleme
yöntemiyle gerçekleştirilen öğretim uygulaması hakkındaki görüşlerinin oldukça olumlu
olduğu ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak ortaokul Türkçe ders kitabındaki
hikayelerin dijital hikayelere dönüştürülerek kullanılmasını temel alan öğretim
uygulamasının, öğrencilerin okuma ve yazma becerileri üzerinde olumlu sonuçlar
ortaya koyduğu ve öğrencilerin ve öğretmenin bu yeni uygulamaya ilişkin
görüşlerinin de olumlu yönde olduğu söylenebilir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2 |