Bu araştırmanın
amacı; karar verme algoritmalarından olan Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) yönteminin
eğitim alanında nasıl kullanılacağına yönelik araştırmacılara bakış açısı
sunulması ve eğitim alanında AHS yöntemi kullanılarak yapılan araştırmaların
incelenmesidir. Bu amaç kapsamında öncelikle AHS yöntemi tanıtılmış, bir örnek
uygulama ile hesaplamalar yapılarak sonuçlar yorumlanmıştır. Araştırmanın diğer
amacına yönelik olarak ise; son beş yıl içerisinde eğitim alanında AHS yöntemi
kullanılarak yapılmış araştırmalar içerik analizi ile incelenmiştir. AHS; ikili
karşılaştırmalara dayalı olarak kriter ve alternatifler arasında öncelik ya da
ağırlıkların belirlenmesini sağlayabilen Çok
Kriterli Karar Verme (ÇKKV) yöntemlerinden
birisidir. Araştırma kapsamında yapılan uygulama örneği ise öğrencilerin
üniversite seçimi olarak belirlenmiştir. Bu problem durumunun çözüm
basamakları; a) karar amacının belirlenmesi ve hiyerarşik yapının
oluşturulması, b) ikili karşılaştırmaların yapılması ve c) önceliklerin
belirlenmesi şeklinde yapılandırılmıştır. Araştırma kapsamında yapılan içerik
analizi ise araştırmacılar tarafından belirlenen sekiz ölçüt bağlamında gerçekleştirilmiştir.
Analiz sonuçlarında AHS yönteminin yıllara göre artan bir eğilim gösterdiği,
genellikle öğretime yönelik önceliklerin belirlenmesi ve öğretimin
değerlendirilmesi amacıyla yapıldığı görülmüştür. AHS yöntemi kullanılan
araştırmaların özellikle Asya Pasifik ülkelerinde çok daha yoğunlaştığı elde
edilen bulgulardandır. Ayrıca AHS yönteminin bireysel kararlar almaktan daha
çok grup kararı almada kullanıldığı bir diğer sonuçtur. Araştırmaların
özellikle lisans öğrencileri ile yapıldığı bunların yanı sıra akademisyen ve
uzmanlar ile yapılan araştırmaların da yoğunlukta olduğu görülmüştür.
Analitik hiyerarşi süreci eğitim araştırmaları içerik analizi karar verme algoritmaları
In this study, it is aimed to examine the studies based on the AHP (Analytic Hierarchy Process) method
in the field of education and to present the researcher's perspective on how to
use the AHP method in the field of education. Within the scope of this aim,
firstly the AHP method was introduced with a sample application and then the
results were interpreted. The other aim of the research; studies which based on
the AHP methods in the field of education in the last five years have been
examined through content analysis. AHP; is one of the “Multiple Criteria Decision Making (MCDC)” methods that can
determine the priority or weights among the criteria and alternatives based on
comparative judgments. The
content analysis conducted within the scope of the research was carried out in
the context of eight criteria determined by the researchers. According to the
results of the analysis; the AHP method has shown an increasing tendency
compared to the years, and usually is used for determining and prioritizing
teaching priorities. Especially in Asia Pacific countries, the AHP method is
used much more intensive. Another result is that the AHP method is used to make
group decisions rather than individual decisions. It has been seen that the
research has been done especially with undergraduate students. In addition to
these, there are lots of studies with academicians and experts.
Analytic hierarchy process educational studies content analysis decision making algorithms
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 8 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 4 |