Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Are we alone in the virtual world? Research on sports science students

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 139 - 145, 31.12.2022
https://doi.org/10.47257/busad.1212016

Öz

In the research, the level of loneliness in the virtual environment of the students of sports sciences was tried to be examined according to the variables of gender, age, job status, doing sports, time spent in the virtual environment, and using a social media account. “Virtual environment loneliness scale” adapted into Turkish by Korkmaz et al. (2014) was used. The survey model, one of the quantitative research methods, was used in the research, and the sample group of the study consists of students studying at Pamukkale University Faculty of Sport Sciences in the 2022-2023 academic year. SPSS package program was used in the analysis of the data. In the findings of the study, it was determined that the students' virtual environment loneliness levels were avarege. While there was a statistical difference in the variables of gender, age, time spent in the virtual environment, using social media account, no statistical difference was found in the variables of doing sports and job status. In the gender variable, the scores of male students in virtual socialization and virtual loneliness sub-dimensions were higher than female students. In the age variable, in the virtual sharing sub-dimension, it was seen that the students between the ages of 18-21 had higher virtual shares than the students aged 26 and over. In the variable of time spent in the virtual environment, it was found that those who spent 6 hours or more were more likely to be more lonely in the virtual environment than those who spent 1-2 hours. In the variable of using a social media account, it was seen that those who use Instagram have higher levels of virtual environment loneliness than students who use other social media accounts. In the variable of using a social media account, it was seen that those who use Instagram have higher levels of virtual environment loneliness than students who use other social media accounts.

Kaynakça

  • ARGAN, M., KÖSE, H., ÖZGEN, C., YALINKAYA, B. (2019). Spor Yap, Fotoğraf Çek Ve Paylaş: Vücut Geliştirenlerin Phubbing, Sosyal Medya Bağımlılığı Ve Narsisizmi, Avrupa Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(9), 79-95.
  • ARGIN, F. S. (2013). Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Sosyal Medyaya İlişkin Tutumlarının İncelenmesi (Çekmeköy Örneği). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • ARSLANKARA, V. B., USTA, E. (2019). Lise Öğrencilerinin Sanal Ortamlardaki Güven Durumları İle Sanal Yalnızlıklarının Sanal Risk Algısı Bağlamında İncelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(Özel Sayı), 288-301. DOI: https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2019.os.01. 016.
  • AVŞAROĞLU S., HUDAYNAZAROVA, A., NURKOYUNCU, S., BAŞARIKAN, R. (2021). Yetişkinlerin Yaşam Doyumu, Yalnızlık ve Öz-Tiksinme Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(1), 183-198.
  • BARDAK F, ALKAR Ö. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağları Kullanım Amaçlarına Göre İnternet Bağımlılığı ve Yalnızlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Journal of Dependence. 17(2), 55-65.
  • BALCI, M. E. (2021). Sosyalleşmeden Şeyleşmeye: Toplumsal Gerçekliğin Diyalektik İnşası, Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 317-336.
  • BATIGÜN, A. D., HASTA, D. (2010). İnternet Bağımlılığı: Yalnızlık ve Kişilerarası İlişki Tarzları Açısından Bir Değerlendirme. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 11(3), 213-219.
  • BECK, A. T. (1967). Depression: Causes And Treatment University Of Pennsylvania Press. Philadelphia, PA. BOSTANCI, M. (2010) Sosyal Medyanın Gelişimi ve İletişim Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları, Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Kayseri.
  • CANAN, S. (2019). İFA İnsanın Fabrika Ayarları; Beden. Şehir: Tuti kitap.
  • CEYHUN, A. G., CEYHUN, B. (2003). Lise Ve Üniversite Öğrencilerinde İntihar Olasılığının Değerlendirilmesi, Klinik Psikiyatri, 6(2), 217-224.
  • ÇELEN, F. K., ÇELİK, A., SEFEROĞLU, S. S. (2017). Çevrimiçi Ortamlarda Çocukları ve Gençleri Bekleyen Riskler: Sanal Ortam Yalnızlığı Üzerine Bir Değerlendirme. In 11th International Computer & Instructional Technologies Symposium (ICITS-2017).
  • ÇİMEN, L. K. (2018). Üniversite Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı İle Sanal Ortam Yalnızlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(68), 1431-1452.
  • DEMİRER, V., BOZOGLAN, B., ŞAHİN, İ. (2013). Pre-Service Teachers’ Internet Addiction İn Terms Of Gender, Internet Access, Loneliness, And Life Satisfaction. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 1(1), 56–63.
  • EROL, M., EROL A. (2020). Koronavirüs Pandemisi Sürecinde Ebeveynleri Gözünden İlkokul Öğrencileri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 529-551.
  • EZOE, S., TODA, M. (2013). Relationships Of Loneliness And Mobile Phone Dependence With Internet Addiction İn Japanese Medical Students. Open Journal of Preventive Medicine, 3(6), 407–412.
  • KARAİSMAİLOĞLU, S. (2017). Beyinde Ararken Bağırsakta Buldum. Ankara, Elma yayınevi.
  • KARACA, E. (2019). Sosyolojik Kuramda Yalnızlık: Modern Toplum Ve Mesafe Kültürü, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • KARACA, M. (2007). Aileyi Tehdit Eden Yeni Bir Tehlike: Sanal İlişkiler. E-Journal of New World Sciences Academy, 2(3):131-43.
  • KARNİCK, P. M. (2005). Feeling Lonely: Theoretical Perspectives. Nursing science quarterly, 18(1), 7-12.
  • KAYMAK, B. (2020). Liselerde Öğrenim Gören Öğrencilerin Dijital Oyun Bağımlılıkları İle Yalnızlık Düzeyleri Arasındaki İlişki, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Lisanüstü Eğitim Enstitüsü, Sakarya).
  • KORKMAZ, Ö., USTA, E., KURT İ. (2014). Sanal Ortam Yalnızlık Ölçeği (SOYÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29-2), 144-159.
  • MORAHAN-MARTİN, J., SCHUMACHER, P. (2003). Loneliness And Social Uses Of The Internet. Computers in Human Behavior, 19(6), 659-671.
  • OTRAR, M., ARGIN, F. S. (2014). Öğrencilerin Sosyal Medyaya İlişkin Tutumlarının Kullanım Alışkanlıkları Bağlamında İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 1-13.
  • ÖZDEMİR, S., AKÇAKANAT, T., İZGÜDEN, D. (2017). İnternet Çağında Sanal Ortam Yalnızlığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 8(19), 125-136.
  • ÖZEN, Ü., SARICI, M. B. K. (2010). Yalnızlık Olgusu ve Sanal Sohbetin Yalnızlığın Paylaşımına Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(1), 149-159.
  • SEÇİM, Ö. Y., ALPAR, Ö., ALGÜR, S. (2014). Üniversite Öğrencilerinde Yalnızlık: Akdeniz Üniversitesinde Yapılan Ampirik Bir Araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(48), 200-215.
  • ŞAHİN, G. N. (2011). Üniversite öğrencilerinin kendini açma, öznel iyi oluş ve algıladıkları sosyal destek düzeylerinin karşılaştırılması, DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • ŞENSOY, N., KURTTAŞ ÇOLAK, P., DOĞAN, N. (2020). Sağlık Çalışanlarında Psikolojik İyi Oluş Düzeyi İle Sanal Ortamda Yalnızlık Düzeyi Arasındaki İlişki, Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 24 (1): 41-50.
  • ÜMMET, D., EKŞİ, F. (2016). Türkiye’deki Genç Yetişkinlerde İnternet Bağımlılığı: Yalnızlık Ve Sanal Ortam Yalnızlık Bağlamında Bir İnceleme. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 3(1), 29-53.
  • VURAL, Z.B.A., BAT, M. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of Yasar University, 20(5), 3348-3382.
  • YAVUZER, N. (2017). Bir Prososyal Davranış Kaynağı Olarak Özgeci Motivasyonun İlgili Alan Yazını Işığında Değerlendirilmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(27), 105-126.
  • YEŞİLDAL, M., ERTAŞ, H. Sanal Ortam Yalnızlığı Ve Özgüven Üzerıne Bır Araştırma. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 513-526.
  • ZEYBEK, E. (2021). Sosyal medya kullanımının yalnızlık algısına olan etkisinin değerlendirilmesi, (stanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • HTTP 1, https://youtu.be/DBb_rivubWk. Erişim Tarihi: 28.08.2022
  • HTTP 2, https://www.gazeteduvar.com.tr/yalnizlik-bakanligi-makale-1500411 . Erişim Tarihi: 28.09.2022
  • HTTP 3, https://www.hurriyet.com.tr/dunya/baska-care-kalmayinca-japonyada-yalnizlik-bakani-atandi-41749277 .01.10.2022
  • HTTP 4 https://www.haberler.com/3-sayfa/universiteli-melike-apartta-olu-bulundu-14758195-haberi/ .01.09.2022
  • HTTP 5 https://www.sondakika.com/haber/haber-18-yasindaki-genc-egitim-gordugu-universitede-14585144/ .01.09.2022.

Sanal Dünyada Yalnız Mıyız? Spor Bilimleri Öğrencileri Üzerine Araştırma

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 139 - 145, 31.12.2022
https://doi.org/10.47257/busad.1212016

Öz

Araştırma spor bilimleri öğrencilerinin sanal ortam yalnızlık düzeyleri cinsiyet, yaş, herhangi bir işte çalışma, düzenli spor yapma, sanal ortamda geçirilen süre, sosyal medya hesabı kullanma değişkenlerine göre incelenmeye çalışılmıştır. Korkmaz ve arkadaşları (2014) tarafından Türkçeye uyarlanan “Sanal ortam yalnızlık ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmış olup çalışmanın örneklem grubu 2022-2023 eğitim öğretim yılında Pamukkale Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerden oluşmaktadır. Verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularında öğrencilerin sanal ortam yalnızlık düzeylerinin orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyet, yaş, sanal ortamda geçirilen süre, sosyal medya hesabı kullanma değişkenlerinde istatistiksel olarak fark bulunurken düzenli spor yapma ve herhangi bir işte çalışma değişkenlerinde istatiksel olarak fark bulunamamıştır. Cinsiyet değişkeninde sanal sosyalleşme ve sanal yalnızlık alt boyutlarında erkek öğrencilerin puanları kadın öğrencilere göre daha yüksek bulunmuştur. Yaş değişkeninde sanal paylaşım alt boyutunda 18-21 yaş aralığındaki öğrencilerin 26 yaş ve üzerindeki öğrencilere göre sanal paylaşımlarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Sanal ortam geçirilen süre değişkeninde 6 saat ve üzerinde vakit geçirenler 1-2 saat vakit geçirenlere göre sanal ortam yalnızlıklarının yüksek olduğu elde edilmiştir. Sosyal medya hesabı kullanma değişkeninde ise instagram kullananlarının diğer sosyal medya hesabı kullanan öğrencilere göre daha sanal ortam yalnızlıklarının yüksek olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • ARGAN, M., KÖSE, H., ÖZGEN, C., YALINKAYA, B. (2019). Spor Yap, Fotoğraf Çek Ve Paylaş: Vücut Geliştirenlerin Phubbing, Sosyal Medya Bağımlılığı Ve Narsisizmi, Avrupa Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(9), 79-95.
  • ARGIN, F. S. (2013). Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Sosyal Medyaya İlişkin Tutumlarının İncelenmesi (Çekmeköy Örneği). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • ARSLANKARA, V. B., USTA, E. (2019). Lise Öğrencilerinin Sanal Ortamlardaki Güven Durumları İle Sanal Yalnızlıklarının Sanal Risk Algısı Bağlamında İncelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(Özel Sayı), 288-301. DOI: https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2019.os.01. 016.
  • AVŞAROĞLU S., HUDAYNAZAROVA, A., NURKOYUNCU, S., BAŞARIKAN, R. (2021). Yetişkinlerin Yaşam Doyumu, Yalnızlık ve Öz-Tiksinme Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(1), 183-198.
  • BARDAK F, ALKAR Ö. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağları Kullanım Amaçlarına Göre İnternet Bağımlılığı ve Yalnızlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Journal of Dependence. 17(2), 55-65.
  • BALCI, M. E. (2021). Sosyalleşmeden Şeyleşmeye: Toplumsal Gerçekliğin Diyalektik İnşası, Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 317-336.
  • BATIGÜN, A. D., HASTA, D. (2010). İnternet Bağımlılığı: Yalnızlık ve Kişilerarası İlişki Tarzları Açısından Bir Değerlendirme. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 11(3), 213-219.
  • BECK, A. T. (1967). Depression: Causes And Treatment University Of Pennsylvania Press. Philadelphia, PA. BOSTANCI, M. (2010) Sosyal Medyanın Gelişimi ve İletişim Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları, Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Kayseri.
  • CANAN, S. (2019). İFA İnsanın Fabrika Ayarları; Beden. Şehir: Tuti kitap.
  • CEYHUN, A. G., CEYHUN, B. (2003). Lise Ve Üniversite Öğrencilerinde İntihar Olasılığının Değerlendirilmesi, Klinik Psikiyatri, 6(2), 217-224.
  • ÇELEN, F. K., ÇELİK, A., SEFEROĞLU, S. S. (2017). Çevrimiçi Ortamlarda Çocukları ve Gençleri Bekleyen Riskler: Sanal Ortam Yalnızlığı Üzerine Bir Değerlendirme. In 11th International Computer & Instructional Technologies Symposium (ICITS-2017).
  • ÇİMEN, L. K. (2018). Üniversite Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı İle Sanal Ortam Yalnızlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(68), 1431-1452.
  • DEMİRER, V., BOZOGLAN, B., ŞAHİN, İ. (2013). Pre-Service Teachers’ Internet Addiction İn Terms Of Gender, Internet Access, Loneliness, And Life Satisfaction. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 1(1), 56–63.
  • EROL, M., EROL A. (2020). Koronavirüs Pandemisi Sürecinde Ebeveynleri Gözünden İlkokul Öğrencileri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 529-551.
  • EZOE, S., TODA, M. (2013). Relationships Of Loneliness And Mobile Phone Dependence With Internet Addiction İn Japanese Medical Students. Open Journal of Preventive Medicine, 3(6), 407–412.
  • KARAİSMAİLOĞLU, S. (2017). Beyinde Ararken Bağırsakta Buldum. Ankara, Elma yayınevi.
  • KARACA, E. (2019). Sosyolojik Kuramda Yalnızlık: Modern Toplum Ve Mesafe Kültürü, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • KARACA, M. (2007). Aileyi Tehdit Eden Yeni Bir Tehlike: Sanal İlişkiler. E-Journal of New World Sciences Academy, 2(3):131-43.
  • KARNİCK, P. M. (2005). Feeling Lonely: Theoretical Perspectives. Nursing science quarterly, 18(1), 7-12.
  • KAYMAK, B. (2020). Liselerde Öğrenim Gören Öğrencilerin Dijital Oyun Bağımlılıkları İle Yalnızlık Düzeyleri Arasındaki İlişki, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Lisanüstü Eğitim Enstitüsü, Sakarya).
  • KORKMAZ, Ö., USTA, E., KURT İ. (2014). Sanal Ortam Yalnızlık Ölçeği (SOYÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29-2), 144-159.
  • MORAHAN-MARTİN, J., SCHUMACHER, P. (2003). Loneliness And Social Uses Of The Internet. Computers in Human Behavior, 19(6), 659-671.
  • OTRAR, M., ARGIN, F. S. (2014). Öğrencilerin Sosyal Medyaya İlişkin Tutumlarının Kullanım Alışkanlıkları Bağlamında İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 1-13.
  • ÖZDEMİR, S., AKÇAKANAT, T., İZGÜDEN, D. (2017). İnternet Çağında Sanal Ortam Yalnızlığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 8(19), 125-136.
  • ÖZEN, Ü., SARICI, M. B. K. (2010). Yalnızlık Olgusu ve Sanal Sohbetin Yalnızlığın Paylaşımına Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(1), 149-159.
  • SEÇİM, Ö. Y., ALPAR, Ö., ALGÜR, S. (2014). Üniversite Öğrencilerinde Yalnızlık: Akdeniz Üniversitesinde Yapılan Ampirik Bir Araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(48), 200-215.
  • ŞAHİN, G. N. (2011). Üniversite öğrencilerinin kendini açma, öznel iyi oluş ve algıladıkları sosyal destek düzeylerinin karşılaştırılması, DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • ŞENSOY, N., KURTTAŞ ÇOLAK, P., DOĞAN, N. (2020). Sağlık Çalışanlarında Psikolojik İyi Oluş Düzeyi İle Sanal Ortamda Yalnızlık Düzeyi Arasındaki İlişki, Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 24 (1): 41-50.
  • ÜMMET, D., EKŞİ, F. (2016). Türkiye’deki Genç Yetişkinlerde İnternet Bağımlılığı: Yalnızlık Ve Sanal Ortam Yalnızlık Bağlamında Bir İnceleme. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 3(1), 29-53.
  • VURAL, Z.B.A., BAT, M. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of Yasar University, 20(5), 3348-3382.
  • YAVUZER, N. (2017). Bir Prososyal Davranış Kaynağı Olarak Özgeci Motivasyonun İlgili Alan Yazını Işığında Değerlendirilmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(27), 105-126.
  • YEŞİLDAL, M., ERTAŞ, H. Sanal Ortam Yalnızlığı Ve Özgüven Üzerıne Bır Araştırma. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 513-526.
  • ZEYBEK, E. (2021). Sosyal medya kullanımının yalnızlık algısına olan etkisinin değerlendirilmesi, (stanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • HTTP 1, https://youtu.be/DBb_rivubWk. Erişim Tarihi: 28.08.2022
  • HTTP 2, https://www.gazeteduvar.com.tr/yalnizlik-bakanligi-makale-1500411 . Erişim Tarihi: 28.09.2022
  • HTTP 3, https://www.hurriyet.com.tr/dunya/baska-care-kalmayinca-japonyada-yalnizlik-bakani-atandi-41749277 .01.10.2022
  • HTTP 4 https://www.haberler.com/3-sayfa/universiteli-melike-apartta-olu-bulundu-14758195-haberi/ .01.09.2022
  • HTTP 5 https://www.sondakika.com/haber/haber-18-yasindaki-genc-egitim-gordugu-universitede-14585144/ .01.09.2022.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Alime Tosun 0000-0003-3494-1717

Hamza Kaya Beşler 0000-0002-5317-8991

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Kabul Tarihi 28 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tosun, A., & Beşler, H. K. (2022). Sanal Dünyada Yalnız Mıyız? Spor Bilimleri Öğrencileri Üzerine Araştırma. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 139-145. https://doi.org/10.47257/busad.1212016