Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AKADEMİSYENLERİN SOSYAL MEDYA KULLANIMI: ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 10, 202 - 219, 22.12.2019

Öz

Türkiye’de ve Dünya’da internet ve sosyal medyaya ayrılan süre her geçen gün artmaktadır. Özellikle akıllı telefonların yaygınlaşmasına bağlı olarak sosyal medya kullanıcı sayısının da yıldan yıla belirgin şekilde arttığı görülmektedir. Günümüzde insanlar güne sosyal medya hesaplarını kontrol ederek başlamakta, gün içerisinde de sosyal medyayı yoğun şekilde takip etmektedirler. Söz konusu yoğun kullanım bağımlılık seviyesine ulaştığında ise, fomo, nomofobi ve netlessfobi gibi psikolojik problemler dahi yaşanabilmektedir. Bireylerin internete erişim amaçları incelendiğinde, sosyal medyanın öncelikli amaçlar arasında yer aldığı görülmekte; sosyal medya araçlarının ise, eğitim, sağlık, haberleşme, eğlence vb. amaçlarla kullanıldığı anlaşılmaktadır. Günümüz çalışma hayatında da internetin olmazsa olmaz unsurlar arasında yer aldığı görülmektedir. İnternetin yoğun şekilde kullanıldığı meslek grupları açısından sosyal medya kullanım oranlarının ve amaçlarının tespit edilmesi de önem arz eden bir konudur.
Bu çalışmanın amacı mesleki çalışmaları gereği yoğun şekilde internete erişim sağlamakta olan akademisyenlerin, günün ne kadarlık kısmını internet ve sosyal medyaya ayırdıklarını tespit etmek ve özellikle sosyal medya kullanım amaçlarını araştırmaktır. Çalışma kapsamında Atatürk Üniversitesi akademik personeli ile anket çalışması yapılmış olup, katılımcıların tamamına yakınının internet kullanmakta olduğu ve yaklaşık %80’lik kısmının sosyal medya kullandığı anlaşılmıştır. Ayrıca akademisyenlerin öncelikli kullandıkları sosyal medya aracının Whatsapp olduğu, kullanım amaçlarının ise genel olarak eğlenmek, yakınlarından haberdar olmak ve mesleki konularda gelişim sağlamak olduğu anlaşılmıştır. Katılımcıların sosyal medyadaki gizlilik ayarları ve hukuki sorumlulukları açısından çok dikkatli oldukları gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • BRIGGS, A., & BURKE, P., (2009). A Social History of the Media: From Gutenberg to The Internet. Polity. COULDRY, N., (2012). Media, Society, World: Social Theory and Digital Media Practice. Polity. ÇOBAN, B., (2019). Sosyal Medya Kullanımı İle Değişen Mahremiyet Algısı: Youtube Üzerine Bir İnceleme, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. GEZGİN, D. M., HAMUTOĞLU, N. B., GÜLTEKİN, G. S., & YILDIRIM, S., (2019). Öğretmen Adaylarının Akıllı Telefon, Mobil Telefonsuz Kalma Korkusu (Nomofobi) ve Gelişmeleri Kaçırma Korkusuna (Fomo) İlişkin Algılarının Metafor Kullanılarak Belirlenmesi, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 733-783. GÜNEY, B., (2017). Dijital Bağımlılığın Dijital Kültüre Dönüşmesi: Netlessfobi, Yeni Medya Elektronik Dergisi, 1(2), 207-213. http://avesis.atauni.edu.tr/RaporDetay.aspx?NO=19801, Erişim Tarihi: 25.09.2019. http://www.ebizmba.com/articles/social-networking-websites, Erişim Tarihi: 21.10.2019. https://basin.yok.gov.tr/InternetHaberleriBelgeleri/%C4%B0nternet%20Haber%20Belgeleri/2019/167_istatistikler_yayimlandi.pdf, Erişim Tarihi: 25.09.2019. https://wearesocial.com/blog/2018/01/global-digital-report-2018, Erişim Tarihi: 22.10.2019. https://wearesocial.com/blog/2019/01/digital-2019-global-internet-use-accelerates., Erişim Tarihi: 22.10.2019. https://www.bbc.com/turkce/haberler-turkiye-49201324, Erişim Tarihi: 08.10.2019. https://www.boomsocial.com/facebook/ulkeler, Erişim Tarihi: 02.11.2019. https://www.surveysystem.com/sscalc.htm, Erişim Tarihi: 07.10.2019. KARCIOĞLU, F., & SERÇEMELİ, C., (2018). İşyerindeki Sanal Kaytarma Davranışları Hakkında Hukuki Bir Değerlendirme, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 6, Sayı: 86, 322-331. KIRIK, M., (2013). Yeni Medya Çağı Çerçevesinde Türkiye’de Televizyondan İnternete Dönüşüm ve Sosyal Paylaşım Ağlarında Gençlerin Konumu, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi. KÜÇÜKALİ, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı: Atatürk Üniversitesi Örneği. Bartın Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(13), 531-546. LEINER, B.M., VINTON G. CERF, DAVID D. CLARK, ROBERT E. KAHN, Leonard Kleinrock, Daniel C. Lynch, Jon Postel, Larry G. Roberts, Stephen Wolff, (2003). A Brief History of the Internet. https://www.internetsociety.org/internet/history-internet/brief-history-internet/. NURLUOĞLU, G., (2019). 15 Maddede Türkiye’nin Dijital Tablosu: We Are Social 2019 Türkiye Raporu, https://medium.com/@gamzenurluoglu/15-maddede-t%C3%BCrkiyenin-dijital-tablosu-we-are-social-2019-t%C3%BCrkiye-raporu-ebc034d01ef3. SERÇEMELİ, M., (2016). Muhasebe Eğitiminde Yeni Bir Yaklaşım Önerisi: Ters Yüz Edilmiş Sınıflar, Muhasebe ve Finansman Dergisi,(69), 115-126. TÜİK a, (2019). http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=30574, Erişim Tarihi: 23.10.2019. TÜİK b, (2019). http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028, Erişim Tarihi: 23.10.2019. TÜİK, (2018). http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=27819, Erişim Tarihi: 23.10.2019.
Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 10, 202 - 219, 22.12.2019

Öz

Kaynakça

  • BRIGGS, A., & BURKE, P., (2009). A Social History of the Media: From Gutenberg to The Internet. Polity. COULDRY, N., (2012). Media, Society, World: Social Theory and Digital Media Practice. Polity. ÇOBAN, B., (2019). Sosyal Medya Kullanımı İle Değişen Mahremiyet Algısı: Youtube Üzerine Bir İnceleme, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. GEZGİN, D. M., HAMUTOĞLU, N. B., GÜLTEKİN, G. S., & YILDIRIM, S., (2019). Öğretmen Adaylarının Akıllı Telefon, Mobil Telefonsuz Kalma Korkusu (Nomofobi) ve Gelişmeleri Kaçırma Korkusuna (Fomo) İlişkin Algılarının Metafor Kullanılarak Belirlenmesi, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 733-783. GÜNEY, B., (2017). Dijital Bağımlılığın Dijital Kültüre Dönüşmesi: Netlessfobi, Yeni Medya Elektronik Dergisi, 1(2), 207-213. http://avesis.atauni.edu.tr/RaporDetay.aspx?NO=19801, Erişim Tarihi: 25.09.2019. http://www.ebizmba.com/articles/social-networking-websites, Erişim Tarihi: 21.10.2019. https://basin.yok.gov.tr/InternetHaberleriBelgeleri/%C4%B0nternet%20Haber%20Belgeleri/2019/167_istatistikler_yayimlandi.pdf, Erişim Tarihi: 25.09.2019. https://wearesocial.com/blog/2018/01/global-digital-report-2018, Erişim Tarihi: 22.10.2019. https://wearesocial.com/blog/2019/01/digital-2019-global-internet-use-accelerates., Erişim Tarihi: 22.10.2019. https://www.bbc.com/turkce/haberler-turkiye-49201324, Erişim Tarihi: 08.10.2019. https://www.boomsocial.com/facebook/ulkeler, Erişim Tarihi: 02.11.2019. https://www.surveysystem.com/sscalc.htm, Erişim Tarihi: 07.10.2019. KARCIOĞLU, F., & SERÇEMELİ, C., (2018). İşyerindeki Sanal Kaytarma Davranışları Hakkında Hukuki Bir Değerlendirme, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 6, Sayı: 86, 322-331. KIRIK, M., (2013). Yeni Medya Çağı Çerçevesinde Türkiye’de Televizyondan İnternete Dönüşüm ve Sosyal Paylaşım Ağlarında Gençlerin Konumu, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi. KÜÇÜKALİ, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı: Atatürk Üniversitesi Örneği. Bartın Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(13), 531-546. LEINER, B.M., VINTON G. CERF, DAVID D. CLARK, ROBERT E. KAHN, Leonard Kleinrock, Daniel C. Lynch, Jon Postel, Larry G. Roberts, Stephen Wolff, (2003). A Brief History of the Internet. https://www.internetsociety.org/internet/history-internet/brief-history-internet/. NURLUOĞLU, G., (2019). 15 Maddede Türkiye’nin Dijital Tablosu: We Are Social 2019 Türkiye Raporu, https://medium.com/@gamzenurluoglu/15-maddede-t%C3%BCrkiyenin-dijital-tablosu-we-are-social-2019-t%C3%BCrkiye-raporu-ebc034d01ef3. SERÇEMELİ, M., (2016). Muhasebe Eğitiminde Yeni Bir Yaklaşım Önerisi: Ters Yüz Edilmiş Sınıflar, Muhasebe ve Finansman Dergisi,(69), 115-126. TÜİK a, (2019). http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=30574, Erişim Tarihi: 23.10.2019. TÜİK b, (2019). http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028, Erişim Tarihi: 23.10.2019. TÜİK, (2018). http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=27819, Erişim Tarihi: 23.10.2019.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adnan Küçükali

Ceyhun Serçemeli

Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Küçükali, A., & Serçemeli, C. (2019). AKADEMİSYENLERİN SOSYAL MEDYA KULLANIMI: ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(10), 202-219.