Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ABD ve Körfez Ülke Havayolu Şirketleri Arasında Yaşanan Anlaşmazlıkların Liberalizasyon Bağlamında Değerlendirilmesi

Yıl 2024, Cilt: 26 Sayı: 1, 305 - 326, 22.04.2024
https://doi.org/10.26745/ahbvuibfd.1300378

Öz

Bu çalışmada Birleşik Arap Emirliklerine ait Etihat, Emirates Havayolları ve Katar’a ait Qatar Havayolları ile Amerika Birleşik Devletlerine ait American, Delta ve United Havayolları arasında havayolu taşımacılığında yaşanan anlaşmazlıklar adil rekabet, Açık Semalar Anlaşmaları ve liberalizasyon bağlamında incelenmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması yönteminin kullanıldığı araştırmada uluslararası havayolu taşımacılığının bağlı olduğu ekonomik düzenlemeler ele alınmıştır. ABD ile Körfez Ülkeleri arasında imzalanan Açık Semalar Anlaşması-ASA (Open Skies Agreement-OSA) sonrasında ABD’li havayolu şirketleri, Körfez Ülkelerinin kendi havayolu şirketlerine verdikleri devlet yardımı ve sübvansiyonların adil rekabet şartlarını bozduğu iddiası ile anlaşmaların yeniden gözden geçirilmesini istemiştir. Açık Semalar Anlaşmaları ve liberalizasyonun bayraktarlığını yapan ABD’nin adil rekabet şartlarının bozulduğu iddiası ile bu anlaşmalardan geri adım atması ASA ve liberalizasyona şüphe ile bakılmasına sebep olacaktır.

Teşekkür

Teşekkür Ederim

Kaynakça

  • ÖZTÜRK, E. E., TOKATLI, A., KAYAR, M. A., COŞGUN, H., ATA, Ç. D., PİŞMAF, Ş., OZAN, A. (2019). Rekabet Terimleri Sözlüğü. Ankara: Rekabet Kurumu.
  • ABEYRATNE, R. (2016). Competition And Investment İn Air Transport: Legal And Economic Issues. Montreal, Kanada: Springer International Publishing.
  • BOZKURT, Ö., ERGUN, T., SEZEN , S. (2008). Kamu Yönetimi Sözlüğü. Ankara: Todaie.
  • CHANG, H.-J. (2009). Merdiveni Tekmelemek: Tarihi Bir Perspektif İçinde "İyi Politikalar" Ve "İyi Kurumlar". F. Şenses İçinde, Neoliberal Küreselleşme Ve Kalkınma (S. 89-123). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Department Of Transportation. (1992, 08 05). Defining Open Skies. Order 92-8-13. Washington D.C., Abd: Department Of Transportation. 02. 05. 2018 Tarihinde http://www.Airlineinfo.Com/1992orders/Order920813.Pdf Adresinden Alındı
  • DOGANİS, R. (2001). The Airline Business in The Twenty-First Century. New York: Routledge.
  • FLYNN, W. J., BRONCZEK, D., HAYES, R., & DUNKERLEY, M. B. (2015). Havayolu Şirketlerinin Bakanlara Mektubu. U.S. Airlines For Open Skies (USAOS). 05 15, 2023 Tarihinde https://Openskiescoalition.Com/ Adresinden Alındı
  • GEREDE, E. (2002). Havayolu Taşımacılığında Küreselleşme Ve Havayolu İşbirlikleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • GEREDE, E. (2015). Havayolu Taşımacılığındaki Ekonomik Düzenlemeler. E. Gerede İçinde, Havayolu Taşımacılığı Ve Ekonomik Düzenlemeler Teori Ve Türkiye Uygulaması. (S. 47-81). Ankara: Shgm.
  • GERTZ, G., KHARAS, H. (2019). Beyond Neoliberalism in Emerging Markets. G. Gertz, H. Kharas İçinde, Beyond Neoliberalism; Insights From Emerging Markets (S. 7-17). Washington D.C.: The Brookings Institute.
  • HEYWOOD, A. (2011). Küresel Siyaset. Ankara: Liberte Yayınları.
  • ICAO. (2004). Doc 9626 Manual On The Regulation Of International Air Transport. Montreal: Icao.
  • ICAO. (2008). Doc 9587, Policy And Guidance Material On The Economic Regulation Of International Air Transport. Montreal: Icao.
  • ITF (2019), Liberalisation of Air Transport, ITF Research Reports, OECD Publishing, Paris.
  • LAPAVITSAS, C. (2014). Neoliberal Dönemde Anayolcu İktisat Kuramı. A. Saad-Filho, & D. Johnston İçinde, Neoliberalizm: Muhalif Bir Seçki (S. 59-76). İstanbul: Yordam Kitap .
  • O'CONNOR, W. E. (2001). An Introduction To Airline Economics. Westport, Ct, Usa: Praeger Publishers,.
  • PIERMARTINI, R., & ROUSOVA, L. (2008). Liberalization Of Air Transport Services And Passenger Traffic. Cenevre, İsviçre: Icao.
  • RESMİ GAZETE. (06.12.1945). Milletlerarası Sivil Havacılık Anlaşması (6029). Ankara: T.C.Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme Ve Yayın Genel Md.Lüğü.
  • RESMİ GAZETE. (25.02.1995). Milletlerarası Andlaşma (22213). Ankara: T.C.Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme Ve Yayın Genel Md.Lüğü.
  • SALAZAR, J. C., & VAN FENEMA, P. (2017). International Air Transport Agreement. P. S. Dempsey, & R. S. Jakhu İçinde, Routledge Handbook Of Public Aviation Law (S. 252-294). New York: Routledge.
  • SCHLAPPING, B. (2021). Why I Have Zero Sympathy For U.S. Airlines Whining About Gulf Carriers. One Mile At A Time: 12.10.2023 tarihinde https://Onemileatatime.Com/Campaign-Against-Gulf-Carriers/ Adresinden Alındı
  • THORSTEINSSON, A. S. (2000). State Aid To Airlines. State Aid To Airlines. Montreal, Kanada: McGill University.
  • TMMO. (2002). Hizmet Ticareti Genel Antlaşması (Gats). Ankara: Türkiye Makine Mühendisleri Odası.
  • TRUXAL, S. (2012). Competition And Regulation In The Airline Industry. New York: Routledge.
  • USA DOT. (2023). US Department Of State. Civil Air Transport Agreements: 12.10.2023 tarihinde https://www.State.Gov/Civil-Air-Transport-Agreements Adresinden Alındı
  • WARNER, S. M. (1993). Liberalize Open Skies. The American University Law Review, 278-323.
  • ZHANG, B. (2020, 03 10). The Middle East's 3 Best Airlines Have Infuriated Their US Competitors. Business Insider: 12.10.2023 tarihinde https://www.Businessinsider.Com/Middle-Eastern-Us-Airlines-Dispute-Future-Of-Air-Travel-2015-7 Adresinden Alındı

Disputes Between the US and Gulf States Airline Companies in the Context of Liberalization of Airline Transportation

Yıl 2024, Cilt: 26 Sayı: 1, 305 - 326, 22.04.2024
https://doi.org/10.26745/ahbvuibfd.1300378

Öz

This study examines the air transport disputes between the airlines of the Gulf States (Etihad, Emirates, Qatar Airways) and the airlines of the United States (American, Delta, and United) in the context of fair competition, Open Skies Agreements, and liberalization. In the study, we used the action research method, one of the qualitative research methods, and discussed the economic regulations related to international air transportation. After signing the Open Skies Agreement with the Gulf States, US airlines asked for a review of the agreements, claiming that the state aid and subsidies given by the Gulf States to their airlines distorted the conditions of fair competition. Having been the flag-bearer of the Open Skies Agreements and liberalization, if the United States, backs out of these agreements because fair competition conditions have deteriorated, then it will cause the Open Skies Agreements and liberalization to be viewed with suspicion.

Kaynakça

  • ÖZTÜRK, E. E., TOKATLI, A., KAYAR, M. A., COŞGUN, H., ATA, Ç. D., PİŞMAF, Ş., OZAN, A. (2019). Rekabet Terimleri Sözlüğü. Ankara: Rekabet Kurumu.
  • ABEYRATNE, R. (2016). Competition And Investment İn Air Transport: Legal And Economic Issues. Montreal, Kanada: Springer International Publishing.
  • BOZKURT, Ö., ERGUN, T., SEZEN , S. (2008). Kamu Yönetimi Sözlüğü. Ankara: Todaie.
  • CHANG, H.-J. (2009). Merdiveni Tekmelemek: Tarihi Bir Perspektif İçinde "İyi Politikalar" Ve "İyi Kurumlar". F. Şenses İçinde, Neoliberal Küreselleşme Ve Kalkınma (S. 89-123). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Department Of Transportation. (1992, 08 05). Defining Open Skies. Order 92-8-13. Washington D.C., Abd: Department Of Transportation. 02. 05. 2018 Tarihinde http://www.Airlineinfo.Com/1992orders/Order920813.Pdf Adresinden Alındı
  • DOGANİS, R. (2001). The Airline Business in The Twenty-First Century. New York: Routledge.
  • FLYNN, W. J., BRONCZEK, D., HAYES, R., & DUNKERLEY, M. B. (2015). Havayolu Şirketlerinin Bakanlara Mektubu. U.S. Airlines For Open Skies (USAOS). 05 15, 2023 Tarihinde https://Openskiescoalition.Com/ Adresinden Alındı
  • GEREDE, E. (2002). Havayolu Taşımacılığında Küreselleşme Ve Havayolu İşbirlikleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • GEREDE, E. (2015). Havayolu Taşımacılığındaki Ekonomik Düzenlemeler. E. Gerede İçinde, Havayolu Taşımacılığı Ve Ekonomik Düzenlemeler Teori Ve Türkiye Uygulaması. (S. 47-81). Ankara: Shgm.
  • GERTZ, G., KHARAS, H. (2019). Beyond Neoliberalism in Emerging Markets. G. Gertz, H. Kharas İçinde, Beyond Neoliberalism; Insights From Emerging Markets (S. 7-17). Washington D.C.: The Brookings Institute.
  • HEYWOOD, A. (2011). Küresel Siyaset. Ankara: Liberte Yayınları.
  • ICAO. (2004). Doc 9626 Manual On The Regulation Of International Air Transport. Montreal: Icao.
  • ICAO. (2008). Doc 9587, Policy And Guidance Material On The Economic Regulation Of International Air Transport. Montreal: Icao.
  • ITF (2019), Liberalisation of Air Transport, ITF Research Reports, OECD Publishing, Paris.
  • LAPAVITSAS, C. (2014). Neoliberal Dönemde Anayolcu İktisat Kuramı. A. Saad-Filho, & D. Johnston İçinde, Neoliberalizm: Muhalif Bir Seçki (S. 59-76). İstanbul: Yordam Kitap .
  • O'CONNOR, W. E. (2001). An Introduction To Airline Economics. Westport, Ct, Usa: Praeger Publishers,.
  • PIERMARTINI, R., & ROUSOVA, L. (2008). Liberalization Of Air Transport Services And Passenger Traffic. Cenevre, İsviçre: Icao.
  • RESMİ GAZETE. (06.12.1945). Milletlerarası Sivil Havacılık Anlaşması (6029). Ankara: T.C.Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme Ve Yayın Genel Md.Lüğü.
  • RESMİ GAZETE. (25.02.1995). Milletlerarası Andlaşma (22213). Ankara: T.C.Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme Ve Yayın Genel Md.Lüğü.
  • SALAZAR, J. C., & VAN FENEMA, P. (2017). International Air Transport Agreement. P. S. Dempsey, & R. S. Jakhu İçinde, Routledge Handbook Of Public Aviation Law (S. 252-294). New York: Routledge.
  • SCHLAPPING, B. (2021). Why I Have Zero Sympathy For U.S. Airlines Whining About Gulf Carriers. One Mile At A Time: 12.10.2023 tarihinde https://Onemileatatime.Com/Campaign-Against-Gulf-Carriers/ Adresinden Alındı
  • THORSTEINSSON, A. S. (2000). State Aid To Airlines. State Aid To Airlines. Montreal, Kanada: McGill University.
  • TMMO. (2002). Hizmet Ticareti Genel Antlaşması (Gats). Ankara: Türkiye Makine Mühendisleri Odası.
  • TRUXAL, S. (2012). Competition And Regulation In The Airline Industry. New York: Routledge.
  • USA DOT. (2023). US Department Of State. Civil Air Transport Agreements: 12.10.2023 tarihinde https://www.State.Gov/Civil-Air-Transport-Agreements Adresinden Alındı
  • WARNER, S. M. (1993). Liberalize Open Skies. The American University Law Review, 278-323.
  • ZHANG, B. (2020, 03 10). The Middle East's 3 Best Airlines Have Infuriated Their US Competitors. Business Insider: 12.10.2023 tarihinde https://www.Businessinsider.Com/Middle-Eastern-Us-Airlines-Dispute-Future-Of-Air-Travel-2015-7 Adresinden Alındı
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kamu Yönetimi
Bölüm Ana Bölüm
Yazarlar

Hanifi Aslaner 0009-0006-6807-3689

Erken Görünüm Tarihi 7 Nisan 2024
Yayımlanma Tarihi 22 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aslaner, H. (2024). ABD ve Körfez Ülke Havayolu Şirketleri Arasında Yaşanan Anlaşmazlıkların Liberalizasyon Bağlamında Değerlendirilmesi. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(1), 305-326. https://doi.org/10.26745/ahbvuibfd.1300378