Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN AIRLINE BUSINESSES ON EMPLOYMENT PERFORMANCE OF EMPLOYEES, INTERMEDIATION ROLE OF INNOVATION

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 78 - 99, 25.06.2020

Öz

Today, the development in the information and comminication Technologies have shown quick change according to the needs and demands of customers besides now products’ fast breaking into the market. In this research, it’s aimed to show whether the effects of informantion and communication technologies on the job performance of the workers and the role of innovative behavior as a mediator have significant relations with each other, and for what the job performance changed with the effect of information and communication technologies and the role of innovative behavior as a mediator ın the airline transportation sector is useful. In the researce, survey method appied as a tool for date gathering. The surveys are appied to the workers at the airline transportation sector in Mersin. The survey form is made of two section and 40 statements. In the first section there are 6 statement about demographical variables. In the second section, there are 23 information and communication Technologies scale (4 dimensions), 4 job performance scale, 6 innovative behaviors scale. In conlusion, it is found that there are significant relations between the information and communication technologies with job performance, and role of innovative behavior as a mediator in job performance.

Kaynakça

  • Ackoff, K., Rozental D. ve Sclafani A. (2004).Ethonol Conditioned Flavor Prefences Compared with Sugar and Fat Conditioned Prefences in Rats. Physiology & Behavior., 81: s. 600-713.
  • Anschütz, R., (1929). “August Kekules”, Berlin, s.388-396.
  • Bingöl, D. (2003). İnsan Kaynakları Yönetimi, Beta Yayınları, 5. Baskı.
  • Baron, R. M. ve Kenny, D. A. (1986), The Moderator–Mediator Variable Distinction İn Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, And Statistical Considerations. Journal Of Personality And Social Psychology, 51, 1173–1182.
  • Brown, J.S. (2003). Şirketi Yeniden Yaratan Araştırma. Yenilikçilik, (Çev. Ahmet Kardam), İstanbul: Mess Yayınları s. 136-137.
  • Caldwell, D. ve O’Reilly, C.A. (2003). “ The Determinants of Team- Based Innovation in Organizations: The Role Of Social Influence.” Small Group Research, 34: s. 497-517
  • Çalışkan, A. (2007). Organizasyonel değişim yönetimi ve Azerbaycan Cumhuriyeti’ndeki Türk menşeli işletmelerde bir uygulama. Doktora Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. İşletme Anabilim Dalı. Isparta
  • Çalışkan A., Akkoç, İ. ve Turunç Ö. (2011), Örgütsel Performansın Artırılmasında Motivasyonel Davranışların Rolü: Yenilikçilik Ve Girişimciliğin Aracılık Rolü, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 16(3), s. 363-401.
  • Çalışkan A., Akkoç İ., (2012). “Girişimci ve Yenilikçi davranışın İş Performansına Etkisinde Çevresel Belirsizliğin Rolü”. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), Haziran.
  • Çalışkan, A., Turunç, Ö., ve Akkoç, İ. (2014). "How does Organisational Culture Affect the Innovative behaviours? The Mediating Role of Perceived İnsider Status". Int. J. Innovation and Learning , 16(2), 151.
  • Çalışkan, A. (2013). İç odaklı örgüt kültürünün yenilikçi davranışa etkisinde personel güçlendirmenin aracılık rolü. "İş, Güç" Endüstri İlişkileri Ve İnsan Kaynakları Dergisi, 15(1).
  • Çalışkan, A. ve Arıkan, Ö.U. (2017). Sağlık sektörü çalışanlarında dönüşümcü lı̇derlı̇ğı̇n yenı̇lı̇kçı̇ davranışa etkı̇sı̇ örgütsel vatandaşlık davranışları’ nın bu etkı̇dekı̇ aracılık rolü üzerı̇ne bı̇r araştırma, Mersı̇n ı̇lı̇ örneğı̇. Uluslarası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 3(2). s.17-38
  • Çalışkan, A. ve Pekkan, N.Ü. (2016). Örgütsel sessizliğin iş performansına etkisi: etik ikliminin aracılık rolü. Türk Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 2(1), 1-19.
  • Çöl, G. (2008), Algılanan Güçlendirmenin İşgören Performansı Üzerine Etkileri, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9:1, s. 35-46. Damanpour, F. ve Evan, W.M. (1984). “Organizational Innovation and Performance”: The Problem of Organizational Lag, Administrative Science Quarterly, 29(3), 392-409.
  • Eren, S.S. ve Hayatoğlu, Ö. (2011). Etik İkliminin Satış Elemanlarının İş Tutumlarına ve İş Performanslarına Etkisi: İlaç Sektöründe Bir Uygulama, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), s. 109-128.
  • Feeny D.F., ve Willcocks L.P., (1998). “Core IS capabilities for exploiting information technology”, Sloan Management Review, Vol. 39, No. 3, s. 9-22.
  • Güleş H.K. ve Bülbül, H (2004). Yenilikçi İşletmeler İçin stratejik Rekabet Aracı, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Hayes, R. M. (1969). Information science in librarianship. Libri, 19(1-4),s. 216-236.
  • Hostager, T., Neil, T., Decker, R.ve Lorentz, R (1998). “Seeinng Environmental Opportunities”, Effects of Intrapreneurial Ability, Efficacy, Motivation and Desirability, Journal of Organizational Change Management, 11(1), s. 11-25.
  • Işıklı, M., (2010). “Sınıf öğretmenlerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanım düzeylerinin yeniliğin yayılımı kuramına göre incelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Kalkandelen, A. H. (1976). İşletmeler, Kitler ve Kamu Kuruluşları İçin Hizmet İçi Eğitim El Kitabı.
  • Kirkman, B. L. Rosen, B. (1999), Beyond Self- Management: An ecedents and Consequences of Team Empowerment, Academy of Management Journal, 42:1, s. 58-74.
  • Mcdonald, R. E. (2002). Knowledge Enterpreneurship: Linking Organizational Learning and Innovation, Ph. D. Thesis, Univeristy of Connecticut.
  • Mustafa, H. H., (2016). “Bilgi ve iletişim teknolojileri ve örgütsel yenilik: Niteliksel bir analiz”, Doktora Tezi, Yaşar Üniversitesi, İzmir.
  • Öztürk, Z. ve Dündar, H. (2003). “Örgütsel Motivasyon ve Kamu Çalışanlarını Motive Eden Faktörler”. C. Ü. İkdisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 4, Sayı, 2.
  • Polanyı, M. (1966). Tacit Dimension, Doubleday, New York, s.108
  • Porter, M. E. ve Millar, V. E. (1985). How Information Gives You Competitive Advantage, Harvard Business Review, July-August, No. 4, ss. 149-160.
  • Saldamlı, A, (2008). İnsan Kaynakları Yönetiminde Bilişim Teknolojisinin Kullanımına Yönelik Bir Araştırma: Tekirdağ Örneği, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), s. 239-263.
  • Sarıhan, H. (1999). Teknoloji Yönetimi, Desnet Yayınları, İstanbul.
  • Scott, S. G., ve Bruce, R. A. (1994), "Determinants of Innovative Behavior: A Path Model of Individual Innovation in The Workplace", Academy of Management Journal, 37(3), p. 580–607.
  • Sekaran, U. (1992). Research Methods For Business, Canada: John Wiley ve Sons, Inc.
  • Sigler, T. H. ve Pearson, C. M. (2000), Creating An Empowering Culture: Examining The Relationship Between Organizational Culture and Perceptions of Empowerment, Journal of Quality Management, 5, s. 27-52.
  • Turunç, Ö. (2010). Organizasyonlarda Kontrol Algılamalarının Örgütsel Özdeşleşme ve İş Performansına Etkisi, C.Ü. İİBF Dergisi, 11 (1), 251-269.
  • Türen, U., Gökmen, Y., ve Tokmak, İ., (2013). “İnsan kaynakları yönetimi uygulamalarının işletme performansına etkisi: İşletmelerin sahip oldukları bilgi ve iletişim teknolojileri kabiliyetlerinin aracılık rolü”, Business and Economics Research Journal, Cilt. 4, Sayı: 4, s. 103-129.
  • Türkoğlu, R. (2006). Bilişim Teknolojilerinden Bilgi Yönetiminde Yararlanma Düzeyi, 01 Mayıs 2006,
  • West, M. A., ve Farr, J. L., (1989). Innovation at work: Psychological perspectives. Social Behavior, No. 4, s. 15–30.
  • Yüksel, İ.(2005). İletişimin iş tatmini üzerindeki etkilri: bir işletmede yapılan görgül alışma, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6 (2), s. 291-306

HAVAYOLU İŞLETMELERİNDEKİ BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN, ÇALIŞANLARIN İŞ PERFORMANSINA ETKİSİ, YENİLİKÇİLİĞİN ARACILIK ROLÜ

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 78 - 99, 25.06.2020

Öz

Günümüzde bilgi ve iletişim teknolojileri, gelişmeler yeni ürünlerin pazara hızlı girmesinin yanında müşterinin talep ve ihtiyaçlarına göre hızlı değişimler göstermektedir. Bu çalışmada işletmelerin sahip oldukları bilgi ve iletişim teknolojilerinin çalışanların iş performansına etkisi ve bu etkide yenilikçi davranışın aracılık rolünün anlamlı ilişkilere sahip olup olmadığını incelerken, havayolu taşımacılığı sektöründe bilgi ve iletişim teknolojileri etkisiyle değişen iş performansı ile bu performansta yenilikçi davranışın aracılık rolü hakkında bilgi edinmemizi sağlayacaktır. Araştırmalarda veri toplama aracı olarak anket yöntemi uygulanmıştır. Bu kapsamda anketler Mersin ili havayolu taşımacılığı sektöründeki çalışanlara uygulanmıştır. Anket formu iki bölümden ve toplam 40 ifadeden oluşmaktadır. Birinci bölümde demografik değişkenlerle ilgili 6 ifade yer almaktadır. İkinci bölümde 23 bilgi ve iletişim teknolojileri (4 boyut) 4 iş performansı 6 yenilikçi davranış ölçekleri bulunmaktadır. Sonuç olarak bilgi ve iletişim teknolojileri ile iş performansı ve bu performansta yenilikçi davranışın aracılık rolü arasında anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir.

Teşekkür

İyi çalışmalar dilerim. Saygılarımla.

Kaynakça

  • Ackoff, K., Rozental D. ve Sclafani A. (2004).Ethonol Conditioned Flavor Prefences Compared with Sugar and Fat Conditioned Prefences in Rats. Physiology & Behavior., 81: s. 600-713.
  • Anschütz, R., (1929). “August Kekules”, Berlin, s.388-396.
  • Bingöl, D. (2003). İnsan Kaynakları Yönetimi, Beta Yayınları, 5. Baskı.
  • Baron, R. M. ve Kenny, D. A. (1986), The Moderator–Mediator Variable Distinction İn Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, And Statistical Considerations. Journal Of Personality And Social Psychology, 51, 1173–1182.
  • Brown, J.S. (2003). Şirketi Yeniden Yaratan Araştırma. Yenilikçilik, (Çev. Ahmet Kardam), İstanbul: Mess Yayınları s. 136-137.
  • Caldwell, D. ve O’Reilly, C.A. (2003). “ The Determinants of Team- Based Innovation in Organizations: The Role Of Social Influence.” Small Group Research, 34: s. 497-517
  • Çalışkan, A. (2007). Organizasyonel değişim yönetimi ve Azerbaycan Cumhuriyeti’ndeki Türk menşeli işletmelerde bir uygulama. Doktora Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. İşletme Anabilim Dalı. Isparta
  • Çalışkan A., Akkoç, İ. ve Turunç Ö. (2011), Örgütsel Performansın Artırılmasında Motivasyonel Davranışların Rolü: Yenilikçilik Ve Girişimciliğin Aracılık Rolü, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 16(3), s. 363-401.
  • Çalışkan A., Akkoç İ., (2012). “Girişimci ve Yenilikçi davranışın İş Performansına Etkisinde Çevresel Belirsizliğin Rolü”. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), Haziran.
  • Çalışkan, A., Turunç, Ö., ve Akkoç, İ. (2014). "How does Organisational Culture Affect the Innovative behaviours? The Mediating Role of Perceived İnsider Status". Int. J. Innovation and Learning , 16(2), 151.
  • Çalışkan, A. (2013). İç odaklı örgüt kültürünün yenilikçi davranışa etkisinde personel güçlendirmenin aracılık rolü. "İş, Güç" Endüstri İlişkileri Ve İnsan Kaynakları Dergisi, 15(1).
  • Çalışkan, A. ve Arıkan, Ö.U. (2017). Sağlık sektörü çalışanlarında dönüşümcü lı̇derlı̇ğı̇n yenı̇lı̇kçı̇ davranışa etkı̇sı̇ örgütsel vatandaşlık davranışları’ nın bu etkı̇dekı̇ aracılık rolü üzerı̇ne bı̇r araştırma, Mersı̇n ı̇lı̇ örneğı̇. Uluslarası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 3(2). s.17-38
  • Çalışkan, A. ve Pekkan, N.Ü. (2016). Örgütsel sessizliğin iş performansına etkisi: etik ikliminin aracılık rolü. Türk Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 2(1), 1-19.
  • Çöl, G. (2008), Algılanan Güçlendirmenin İşgören Performansı Üzerine Etkileri, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9:1, s. 35-46. Damanpour, F. ve Evan, W.M. (1984). “Organizational Innovation and Performance”: The Problem of Organizational Lag, Administrative Science Quarterly, 29(3), 392-409.
  • Eren, S.S. ve Hayatoğlu, Ö. (2011). Etik İkliminin Satış Elemanlarının İş Tutumlarına ve İş Performanslarına Etkisi: İlaç Sektöründe Bir Uygulama, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), s. 109-128.
  • Feeny D.F., ve Willcocks L.P., (1998). “Core IS capabilities for exploiting information technology”, Sloan Management Review, Vol. 39, No. 3, s. 9-22.
  • Güleş H.K. ve Bülbül, H (2004). Yenilikçi İşletmeler İçin stratejik Rekabet Aracı, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Hayes, R. M. (1969). Information science in librarianship. Libri, 19(1-4),s. 216-236.
  • Hostager, T., Neil, T., Decker, R.ve Lorentz, R (1998). “Seeinng Environmental Opportunities”, Effects of Intrapreneurial Ability, Efficacy, Motivation and Desirability, Journal of Organizational Change Management, 11(1), s. 11-25.
  • Işıklı, M., (2010). “Sınıf öğretmenlerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanım düzeylerinin yeniliğin yayılımı kuramına göre incelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Kalkandelen, A. H. (1976). İşletmeler, Kitler ve Kamu Kuruluşları İçin Hizmet İçi Eğitim El Kitabı.
  • Kirkman, B. L. Rosen, B. (1999), Beyond Self- Management: An ecedents and Consequences of Team Empowerment, Academy of Management Journal, 42:1, s. 58-74.
  • Mcdonald, R. E. (2002). Knowledge Enterpreneurship: Linking Organizational Learning and Innovation, Ph. D. Thesis, Univeristy of Connecticut.
  • Mustafa, H. H., (2016). “Bilgi ve iletişim teknolojileri ve örgütsel yenilik: Niteliksel bir analiz”, Doktora Tezi, Yaşar Üniversitesi, İzmir.
  • Öztürk, Z. ve Dündar, H. (2003). “Örgütsel Motivasyon ve Kamu Çalışanlarını Motive Eden Faktörler”. C. Ü. İkdisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 4, Sayı, 2.
  • Polanyı, M. (1966). Tacit Dimension, Doubleday, New York, s.108
  • Porter, M. E. ve Millar, V. E. (1985). How Information Gives You Competitive Advantage, Harvard Business Review, July-August, No. 4, ss. 149-160.
  • Saldamlı, A, (2008). İnsan Kaynakları Yönetiminde Bilişim Teknolojisinin Kullanımına Yönelik Bir Araştırma: Tekirdağ Örneği, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), s. 239-263.
  • Sarıhan, H. (1999). Teknoloji Yönetimi, Desnet Yayınları, İstanbul.
  • Scott, S. G., ve Bruce, R. A. (1994), "Determinants of Innovative Behavior: A Path Model of Individual Innovation in The Workplace", Academy of Management Journal, 37(3), p. 580–607.
  • Sekaran, U. (1992). Research Methods For Business, Canada: John Wiley ve Sons, Inc.
  • Sigler, T. H. ve Pearson, C. M. (2000), Creating An Empowering Culture: Examining The Relationship Between Organizational Culture and Perceptions of Empowerment, Journal of Quality Management, 5, s. 27-52.
  • Turunç, Ö. (2010). Organizasyonlarda Kontrol Algılamalarının Örgütsel Özdeşleşme ve İş Performansına Etkisi, C.Ü. İİBF Dergisi, 11 (1), 251-269.
  • Türen, U., Gökmen, Y., ve Tokmak, İ., (2013). “İnsan kaynakları yönetimi uygulamalarının işletme performansına etkisi: İşletmelerin sahip oldukları bilgi ve iletişim teknolojileri kabiliyetlerinin aracılık rolü”, Business and Economics Research Journal, Cilt. 4, Sayı: 4, s. 103-129.
  • Türkoğlu, R. (2006). Bilişim Teknolojilerinden Bilgi Yönetiminde Yararlanma Düzeyi, 01 Mayıs 2006,
  • West, M. A., ve Farr, J. L., (1989). Innovation at work: Psychological perspectives. Social Behavior, No. 4, s. 15–30.
  • Yüksel, İ.(2005). İletişimin iş tatmini üzerindeki etkilri: bir işletmede yapılan görgül alışma, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6 (2), s. 291-306
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Abdullah Çalışkan 0000-0001-5746-8550

Büşra Döyan Bu kişi benim 0000-0002-5694-3329

Özgür Uğur Arıkan 0000-0003-1402-1761

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 6 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 23 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çalışkan, A., Döyan, B., & Arıkan, Ö. U. (2020). HAVAYOLU İŞLETMELERİNDEKİ BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN, ÇALIŞANLARIN İŞ PERFORMANSINA ETKİSİ, YENİLİKÇİLİĞİN ARACILIK ROLÜ. Antalya Bilim Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 78-99.

Aday makaleler akademik intihal engelleme programından (Örneğin:Turnitin, Ithenticate, intihal.net vb.) alınmış orijinallik raporu ile birlikte gönderilmelidir. Bu oran %25'ye kadar kabul edilmektedir. %25 nin üzerinde benzerlik oranı olan çalışmalar ön kontrol aşamasında iade edilecektir.