Research Article
BibTex RIS Cite

Sağlık Kurumlarındaki Satınalma Çalışanlarının E-Eksiltme İhale Usulüne İlişkin Tutumlarının İncelenmesi

Year 2022, Volume: 13 Issue: 35, 976 - 993, 22.08.2022
https://doi.org/10.21076/vizyoner.1002448

Abstract

Çalışmanın amacı; Türkiye'de sağlık sektöründe yapılan ihalelerde seçilen yöntemlerin elektronik eksiltme açısından incelenmesi ve satınalma birimlerinde çalışanların elektronik eksiltme konusundaki görüşlerinin değerlendirilmesidir. Değerlendirme sonucunda e-eksiltme yöntemi seçiminin kamu kaynaklarının etkili kullanılmasına katkı sağlaması için çözüm önerileri sunmaktır. Araştırmanın evreni Sağlık Bakanlığına bağlı kuruluşlarda çalışan satınalma personeli oluşturmaktadır. Örneklem, yapılan hesaplama sonucunda 383 olarak bulunmuş ve 641 katılımcı ile çalışma gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılanların %20,8’i Genel İdari Hizmetler Sınıfı (GİHS), %44,2’si Sağlık Hizmetleri Sınıfı (SHS) ve %35’i Yönetici sınıfında çalışmaktadır. Katılımcıların %49,1’i satınalma eğitimi alırken %50,9’u eğitim almamıştır. Araştırmaya katılanların %70,7’si satınalma biriminde isteyerek çalışırken, %29,3’ü ise isteği dışında bu birimde çalışmaktadır. Katılımcıların yaş değişkeni ile zamandan tasarruf sağlama değişkeni arasında, satınalma biriminde isteyerek çalışma ile verimlilik arasında, eğitim durumu ile verilen hizmetin kalite düzeyi arasında, eğitim alma durumu ile saydamlık arasında, memuriyet yılı ile olası çalışan hatalarının azalması arasında, eğitim durumu ile personel tasarrufu sağlama arasında ve unvan ile güvenirlilik düzeyi arasında anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir (p < ,05). Çalışma sonucunda, satınalma biriminde çalışanların e-eksiltme usulünün ihalelerde saydamlık sağlayacağı, maliyetleri düşüreceği, verimliliği arttıracağı, yolsuzlukları azaltacağı, rekabeti arttıracağı, personel ve zaman tasarrufu sağlayacağını ifade etmelerine rağmen e-eksiltme konusunda yeteri kadar bilgi ve eğitim deneyimine sahip olmadıkları sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • 27075 Sayılı Kamu İhale Kanunu İle Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. (2008, 5 Aralık). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2008/12/20081205.htm
  • Adebiyi, A. A., Ayo, C. K. ve Adebiyi, M. O. (2010). Development of electronic government procurement (e-GP) system for Nigeria public sector. International Journal of Electrical & Computer Sciences IJECS-IJENS, 10(6), 69–76.
  • Ahmad, T., Aljafari, R. ve Venkatesh, V. (2019). The government of Jamaica’s electronic procurement system: Experiences and lessons learned. Internet Research, 29(6), 1571–1588.
  • Akdoğan, M. (2009). Avrupa birliği kamu alımları direktifleri ve türkiye uygulamasına yansımasının ilerleme raporları ışığında değerlendirilmesi. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 72(2), 683–701.
  • Aman, A. ve Kasimin, H. (2011). E‐procurement implementation: a case of Malaysia government. Transforming Government: People, Process and Policy, 5(4), 330–344.
  • Azanlerigu, J. A. ve Akay, E. (2015). Prospects and challenges of e-procurement in some selected public institutions in Ghana. Prospects, 7(29), 61–76.
  • Bankur, M. (2008). Sağlık Bakanlığı Hastaneleri Satın Alma Birimlerinde Çalışanların E- İhale Konusundaki Görüşlerinin Değerlendirilmesi [YüksekLisansTezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Corsi, M. (2006). E-Procurement overview. https://www.oecd.org/mena/governance/36238198.pdf adresinden 27 Şubat 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Delina, R. ve Grof, M. (2019). Empirical problems of savings calculation in electronic reverse auction. Journal of Theoretical And Applied Electronic Commerce Research, 14(2), 138–152.
  • Dráb, R., Delina, R. ve Štofa, T. (2018). Electronic auctions: Role of visibility settings in transparency analysis. Quality Innovation Prosperity, 22(2), 100–111.
  • Dráb, R., Štofa, T. ve Delina, R. (2020). Analysis of the efficiency of electronic reverse auction settings: big data evidence. Electronic Commerce Research, 1–24.
  • Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik, Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik, Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik, Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik, (2018, 19 Haziran). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/06/20180619M1.htm
  • Elektronik Kamu Alımları Platformu. (2020). Tüm elektronik eksiltme verileri. https://ekap.kik.gov.tr/EKAP/Default.aspx?ReturnUrl=%2FEKAP%2F adresinden 27 Şubat 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Elmaghraby, W. J., Katok, E. ve Santamaría, N. (2012). A laboratory investigation of rank feedback in procurement auctions. Manufacturing & Service Operations Management, 14(1), 128–144.
  • Gaitan Paredes, I. D. (2020). Traceability in online public procurement processes in Colombia: A study applied to the online procurement system SECOP II [Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Gamgam, H. ve Altunkaynak B. A. (2008). Parametrik Olmayan Yöntemler, SPSS Uygulamalı (4. Baskı). Gazi Kitabevi.
  • Gist, M. E. (1987). Self-efficacy: Implications for organizational behavior and human resource management. Academy of management review, 12(3), 472–485.
  • Hanák, T., Marović, I. ve Jajac, N. (2018). Effect of electronic reverse auctions on competition and abnormally low bids in public construction procurement. Tehnicki Vjesnik, 25, 144–148.
  • Hui, Z., ve Yang, J. (2011). Research on application of e-tender in China. 2011 International Conference on Internet Technology and Applications (s. 1–3).
  • İslamoğlu, A. H. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (1. Baskı). Beta Basım Yayım.
  • Kamu İhale Kurumu. (2020). Kamu alımları izleme raporu 2020. Kurumsal Gelişim ve Araştırma Dairesi Başkanlığı. https://dosyalar.kik.gov.tr/genel/Raporlar/Kamu_alimlari_izleme_raporu_2020_yilsonu.pdf adresinden 27 Şubat 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi (15. Baskı). Nobel Yayınevi.
  • Koçoğlu, C. M. ve Avcı, M. (2014). Satın alma yönetimi: Teorik bir çalışma. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 33–47.
  • Leinig, A. K. G. (2014). Electronic reverse auction: an analysis of its use in public administrations of cities in Brazil. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 8(13), 274–281.
  • Lüleci, B. (2009). Avrupa topluluğu kamu ihale mevzuatı ve sorunları [Yüksek Lisans Tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Martinelli, E. ve Marchi, G. (2007). Enabling and inhibiting factors in adoption of electronic-reverse auctions: A longitudinal case study in grocery retailing. International review of retail, distribution and consumer research, 17(3), 203–218.
  • Ndou, V. (2004). E–Government for developing countries: Opportunities and challenges. The Electronic Journal Of İnformation Systems in Developing Countries, 18(1), 1–24.
  • Neupane, A. (2011). The potential of electronic procurement and other tools to combat corruption in public procurement in Nepal. Non-Resident Nepali Association Australia.
  • Neupane, Arjun, Soar, J., Vaidya, K. ve Yong, J. (2012). Role of public e-procurement technology to reduce corruption in government procurement. Proceedings of the 5th International Public Procurement Conference (IPPC5) (s. 304–334).
  • Öcal, Y. (2012). Gıda sektöründe e-tedarik kullanımı ve karaman ili sanayi inde bir araştırma [Yüksek Lisans Tezi]. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi.
  • Özbay, Ö. (2008). Çapraz tablo analizi nasıl yapılır?: Pratik bir açıklama. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi (HÜTAD), 9, 459–470.
  • Pavel, J. ve Sičáková-Beblavá, E. (2013). Do e-auctions really improve the efficiency of public procurement? The case of the Slovak municipalities. Prague Economic Papers, 22(1), 111-124.
  • Pawar, P. V., Behl, A. ve Aital, P. (2017). Systematic literature review on electronic reverse auction: issues and research discussion. International Journal of Procurement Management, 10(3), 290-310.
  • Pearcy, D.H. ve Giunipero L.C. (2008). Using e-procurement applications to achieve integration: What role does firm size play? Supply Chain Management: An International Journal, 13(1),26-34
  • Rahim, M. M. (2008). Identifying factors affecting acceptance of E-procurement systems: An initial qualitative study at an Australian city council. Innovation and Knowledge Management in Business Globalization: Theory and Practice - Proceedings of the 10th International Business Information Management Association Conference, 1–2, 219–229.
  • Ramsey, L. E. (2006). The new public procurement directives: a partial solutio to the problems of procurement compliance. European Public Law, 12(2), 275-294
  • Rašic, M., Milenkovic, M. ve Vojkovic, G. (2019). Electronic auction in European and Croatian public procurement law. 2019 42nd International Convention on Information and Communication Technology, Electronics and Microelectronics, MIPRO 2019 - Proceedings, 1343–1348. https://doi.org/10.23919/MIPRO.2019.8756956
  • Schrader, R. W., Schrader, J. T. ve Eller, E. P. (2004). Strategic implications of reverse auctions. Journal of Business to Business Marketing, 11(1–2), 61–82.
  • Smeltzer, L. R. ve Carr, A. S. (2003). Electronic reverse auctions: Promises, risks and conditions for success. Industrial Marketing Management, 32(6), 481-488.
  • Sohail, M. ve Cavill, S. (2008). Accountability to prevent corruption in construction projects. Journal of Construction Engineering and management, 134(9), 729–738.
  • Soudry, O. (2004). Promoting economy: Electronic reverse auctions under the EC directives on public procurement. Journal of Public Procurement, 4(3), 340–374.
  • Vickrey, W. (1961). Counter speculation, auctions, and competitive sealed tenders. The Journal of Finance, 16(1), 8-37.

Investigation of the Attitudes of Procurement Employees in Health Institutions Regarding E-Reduction Tender Procedure

Year 2022, Volume: 13 Issue: 35, 976 - 993, 22.08.2022
https://doi.org/10.21076/vizyoner.1002448

Abstract

The aim of this study is to examine the methods selected in the tenders held in the health sector in Turkey in terms of electronic reduction and to evaluate the opinions of the employees in the purchasing units on electronic reduction. As a result of the evaluation, it is to offer solutions for the selection of e-reduction method to contribute to the effective use of public resources. The target population of the research is the purchase staff working in Ministerial Health Institutions. The study is carried out with 641 participants and the sample is calculated as 383. 20.8% of the total participants are working in the General Administrative Services Class (GASC), 44.2% in the Health Services Class (HSC) and 35% in the Executive Class. 49.1% of the participants received purchasing education while the rest 50.9% of them did not. 70.7% of the total participants of this research work in the purchase department willingly, while the rest 29.3% work in this department as a result of some kind of an obligation. It is ascertained that there is a meaningful relationship between the age variable of the participants and the variable of saving time, between voluntary work and productivity in the purchase department, between education level and the quality level of service provided, between education and transparency, between years of service and the decrease of possible employee error, between education level and personnel savings, and between the title and the level of reliability (p < .05). As a result of the study, although the employees in the purchase departments stated that e-reduction method would provide transparency in auctions, reduce costs, increase efficiency, decrease corruption, increase competition, and help sav personnel and time, it is concluded that they do not have enough knowledge and education experience related with e-reduction.

References

  • 27075 Sayılı Kamu İhale Kanunu İle Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. (2008, 5 Aralık). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2008/12/20081205.htm
  • Adebiyi, A. A., Ayo, C. K. ve Adebiyi, M. O. (2010). Development of electronic government procurement (e-GP) system for Nigeria public sector. International Journal of Electrical & Computer Sciences IJECS-IJENS, 10(6), 69–76.
  • Ahmad, T., Aljafari, R. ve Venkatesh, V. (2019). The government of Jamaica’s electronic procurement system: Experiences and lessons learned. Internet Research, 29(6), 1571–1588.
  • Akdoğan, M. (2009). Avrupa birliği kamu alımları direktifleri ve türkiye uygulamasına yansımasının ilerleme raporları ışığında değerlendirilmesi. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 72(2), 683–701.
  • Aman, A. ve Kasimin, H. (2011). E‐procurement implementation: a case of Malaysia government. Transforming Government: People, Process and Policy, 5(4), 330–344.
  • Azanlerigu, J. A. ve Akay, E. (2015). Prospects and challenges of e-procurement in some selected public institutions in Ghana. Prospects, 7(29), 61–76.
  • Bankur, M. (2008). Sağlık Bakanlığı Hastaneleri Satın Alma Birimlerinde Çalışanların E- İhale Konusundaki Görüşlerinin Değerlendirilmesi [YüksekLisansTezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Corsi, M. (2006). E-Procurement overview. https://www.oecd.org/mena/governance/36238198.pdf adresinden 27 Şubat 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Delina, R. ve Grof, M. (2019). Empirical problems of savings calculation in electronic reverse auction. Journal of Theoretical And Applied Electronic Commerce Research, 14(2), 138–152.
  • Dráb, R., Delina, R. ve Štofa, T. (2018). Electronic auctions: Role of visibility settings in transparency analysis. Quality Innovation Prosperity, 22(2), 100–111.
  • Dráb, R., Štofa, T. ve Delina, R. (2020). Analysis of the efficiency of electronic reverse auction settings: big data evidence. Electronic Commerce Research, 1–24.
  • Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik, Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik, Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik, Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik, (2018, 19 Haziran). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/06/20180619M1.htm
  • Elektronik Kamu Alımları Platformu. (2020). Tüm elektronik eksiltme verileri. https://ekap.kik.gov.tr/EKAP/Default.aspx?ReturnUrl=%2FEKAP%2F adresinden 27 Şubat 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Elmaghraby, W. J., Katok, E. ve Santamaría, N. (2012). A laboratory investigation of rank feedback in procurement auctions. Manufacturing & Service Operations Management, 14(1), 128–144.
  • Gaitan Paredes, I. D. (2020). Traceability in online public procurement processes in Colombia: A study applied to the online procurement system SECOP II [Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Gamgam, H. ve Altunkaynak B. A. (2008). Parametrik Olmayan Yöntemler, SPSS Uygulamalı (4. Baskı). Gazi Kitabevi.
  • Gist, M. E. (1987). Self-efficacy: Implications for organizational behavior and human resource management. Academy of management review, 12(3), 472–485.
  • Hanák, T., Marović, I. ve Jajac, N. (2018). Effect of electronic reverse auctions on competition and abnormally low bids in public construction procurement. Tehnicki Vjesnik, 25, 144–148.
  • Hui, Z., ve Yang, J. (2011). Research on application of e-tender in China. 2011 International Conference on Internet Technology and Applications (s. 1–3).
  • İslamoğlu, A. H. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (1. Baskı). Beta Basım Yayım.
  • Kamu İhale Kurumu. (2020). Kamu alımları izleme raporu 2020. Kurumsal Gelişim ve Araştırma Dairesi Başkanlığı. https://dosyalar.kik.gov.tr/genel/Raporlar/Kamu_alimlari_izleme_raporu_2020_yilsonu.pdf adresinden 27 Şubat 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi (15. Baskı). Nobel Yayınevi.
  • Koçoğlu, C. M. ve Avcı, M. (2014). Satın alma yönetimi: Teorik bir çalışma. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 33–47.
  • Leinig, A. K. G. (2014). Electronic reverse auction: an analysis of its use in public administrations of cities in Brazil. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 8(13), 274–281.
  • Lüleci, B. (2009). Avrupa topluluğu kamu ihale mevzuatı ve sorunları [Yüksek Lisans Tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Martinelli, E. ve Marchi, G. (2007). Enabling and inhibiting factors in adoption of electronic-reverse auctions: A longitudinal case study in grocery retailing. International review of retail, distribution and consumer research, 17(3), 203–218.
  • Ndou, V. (2004). E–Government for developing countries: Opportunities and challenges. The Electronic Journal Of İnformation Systems in Developing Countries, 18(1), 1–24.
  • Neupane, A. (2011). The potential of electronic procurement and other tools to combat corruption in public procurement in Nepal. Non-Resident Nepali Association Australia.
  • Neupane, Arjun, Soar, J., Vaidya, K. ve Yong, J. (2012). Role of public e-procurement technology to reduce corruption in government procurement. Proceedings of the 5th International Public Procurement Conference (IPPC5) (s. 304–334).
  • Öcal, Y. (2012). Gıda sektöründe e-tedarik kullanımı ve karaman ili sanayi inde bir araştırma [Yüksek Lisans Tezi]. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi.
  • Özbay, Ö. (2008). Çapraz tablo analizi nasıl yapılır?: Pratik bir açıklama. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi (HÜTAD), 9, 459–470.
  • Pavel, J. ve Sičáková-Beblavá, E. (2013). Do e-auctions really improve the efficiency of public procurement? The case of the Slovak municipalities. Prague Economic Papers, 22(1), 111-124.
  • Pawar, P. V., Behl, A. ve Aital, P. (2017). Systematic literature review on electronic reverse auction: issues and research discussion. International Journal of Procurement Management, 10(3), 290-310.
  • Pearcy, D.H. ve Giunipero L.C. (2008). Using e-procurement applications to achieve integration: What role does firm size play? Supply Chain Management: An International Journal, 13(1),26-34
  • Rahim, M. M. (2008). Identifying factors affecting acceptance of E-procurement systems: An initial qualitative study at an Australian city council. Innovation and Knowledge Management in Business Globalization: Theory and Practice - Proceedings of the 10th International Business Information Management Association Conference, 1–2, 219–229.
  • Ramsey, L. E. (2006). The new public procurement directives: a partial solutio to the problems of procurement compliance. European Public Law, 12(2), 275-294
  • Rašic, M., Milenkovic, M. ve Vojkovic, G. (2019). Electronic auction in European and Croatian public procurement law. 2019 42nd International Convention on Information and Communication Technology, Electronics and Microelectronics, MIPRO 2019 - Proceedings, 1343–1348. https://doi.org/10.23919/MIPRO.2019.8756956
  • Schrader, R. W., Schrader, J. T. ve Eller, E. P. (2004). Strategic implications of reverse auctions. Journal of Business to Business Marketing, 11(1–2), 61–82.
  • Smeltzer, L. R. ve Carr, A. S. (2003). Electronic reverse auctions: Promises, risks and conditions for success. Industrial Marketing Management, 32(6), 481-488.
  • Sohail, M. ve Cavill, S. (2008). Accountability to prevent corruption in construction projects. Journal of Construction Engineering and management, 134(9), 729–738.
  • Soudry, O. (2004). Promoting economy: Electronic reverse auctions under the EC directives on public procurement. Journal of Public Procurement, 4(3), 340–374.
  • Vickrey, W. (1961). Counter speculation, auctions, and competitive sealed tenders. The Journal of Finance, 16(1), 8-37.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Policy
Journal Section Research Articles
Authors

Kerem Şafak 0000-0003-2265-7647

Ayhan Uludağ 0000-0003-2107-0350

Early Pub Date August 22, 2022
Publication Date August 22, 2022
Submission Date October 16, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 13 Issue: 35

Cite

APA Şafak, K., & Uludağ, A. (2022). Sağlık Kurumlarındaki Satınalma Çalışanlarının E-Eksiltme İhale Usulüne İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 13(35), 976-993. https://doi.org/10.21076/vizyoner.1002448

570ceb1545981.jpglogo.pngmiar.pnglogo.pnglogo-minik.pngdownloadimageedit_26_6265761829.pngacarlogoTR.png5bd95eb5f3a21.jpg26784img.pngoaji.gifdownloadlogo.pngLogo-png-768x897.png26838