Research Article
BibTex RIS Cite

Öznel İyi Oluş ile Psikolojik Sahiplenme: Örgütsel Güven ve Psikolojik Dayanıklılığın Durumsal Aracılık Modeli

Year 2024, Issue: 60, 253 - 280, 15.01.2024
https://doi.org/10.9779/pauefd.1229569

Abstract

Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin öznel iyi oluşlarının örgütsel güven aracılığıyla psikolojik sahiplenme üzerindeki dolaylı etkisinde psikolojik dayanıklılığın düzenleyicilik rolünü belirlemektir. Araştırma, işlevsel paradigma esas alınarak betimsel tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma evrenini, Konya ili Karatay, Meram ve Selçuklu ilçelerinde görev yapan kadrolu öğretmenler oluşturmaktadır. Bu ilçelerde görev yapan öğretmenler, küme ve basit tesadüfi örnekleme alma yöntemiyle seçilmiştir. Araştırmanın verileri, gerekli etik ve yasal izinler alınarak öznel iyi oluş, psikolojik sahiplenme, örgütsel güven ve psikolojik dayanıklılık ölçekleri ile toplanmıştır. Araştırmada kullanılan ölçme araçları için her bir ölçme aracına doğrulayıcı faktör analizi ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Analizler için SPSS 25 ve AMOS 23 paket programları kullanılmıştır. Araştırma genelinde, öznel iyi oluş ile psikolojik sahiplenme arasındaki ilişkide örgütsel güvenin aracı rolünün olduğu, öznel iyi oluş ile örgütsel güven arasındaki ilişkide ve örgütsel güven ile psikolojik dayanıklılık arasındaki ilişkide psikolojik dayanıklılığın düzenleyici rolünün olduğu, model genelinde ise öznel iyi oluşun örgütsel güven aracılığıyla psikolojik sahiplenme üzerindeki dolaylı etkisinde psikolojik dayanıklılığın düzenleyicilik rolünün olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Sonuç olarak öğretmenlerin öznel iyi oluşları, örgütsel güven aracılığıyla psikolojik sahiplenmelerini artırmaktadır. Ayrıca, bu dolaylı ilişki öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıklarına bağlıdır. Yani, öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıkları yüksek olduğunda psikolojik sahiplenmeleri, örgütsel güven vasıtasıyla öznel iyi oluşlarını daha da artırmaktadır.

References

  • Agnes, M. (Ed.). (2005). Webster’s new college dictionary (3rd ed.). Wiley.
  • Altunay, E. (2017). İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel güven ve adanmışlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 46(213), 37-66.
  • Altuntaş, S. ve Genç, H. (2020). Mutluluğun yordayıcısı olarak psikolojik sağlamlık: Öğretmen örnekleminin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(4) 936-948. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018046021
  • Angle, H. L. & Perry, J.L. (1981). An empirical assessment of organizational commitment and organizational effectiveness. Administrative Science Quarterly, 26(1). 1-14.
  • Argon, T. ve Ekinci, S. (2016). Öğretmenlerin örgütsel sapma, psikolojik sahiplenme ve sosyal inovasyona ilişkin görüşleri. Universal Journal of Educational Research, 4(n12A), 133-139. https://doi.org/10.15285/maruaebd.372496
  • Arslan, M. M. (2009). Perceptions of technical and industrial vocational high school teachers about organizational trust. Journal of Theory and Practice in Education, 5(2), 274-288.
  • Avey J. B., Avolio B. J., Crossley C. D. ve Luthans F. (2009). Psychological ownership: Theoretical extensions, measure mentand relation to work outcomes. Journal of Organizational Behavior, 30(2), 173-191.
  • Ayık, A., Savaş, M. ve Çelikel, G. (2014). Ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin okul iklimi ve örgütsel güven algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(27), 203-220.
  • Baron, M. & Kenny, D.A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological researh: Conceptual, strategic and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182.
  • Biçkes, D. M. (2018). Kuruma duyulan psikolojik sahiplenme ile yenilikçi iş davranışı arasındaki ilişkide sanal kaytarmanın düzenleyici rolü. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 36(1), 63-82. https://doi.org/10.17065/huniibf.411127
  • Bolat, Y. ve Balaman, F. (2017). Yaşam becerileri ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(4), 22-39.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research (9th ed). The Guilford Press.
  • Byrne, B. M. (2016). Structural equation modeling with amos basic concepts, applications, and programming (3rd ed). Routledge.
  • Cantürk, G. (2021). Öğretmenlerin karşılaştıkları ekonomik sorunlar ve maaş artışı talepleriyle ilgili görüşleri: Twitter analizi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2),202-223. https://doi.org/10.46762/mamulebd.991380
  • Carver, C. S. (1998). Resilience and thriving: Issues, models, and linkages. Journal of Social Issues, 54, 245-266.
  • Cesur, A. ve Erol, E. (2020). Okul yönetiminde kayırmacılık ve örgütsel adalet arasındaki ilişki: Afyonkarahisar ili örneği. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(25), 3469-3496. https://doi.org/10.26466/opus.633508
  • Collier, J. E. (2020). Applied structural equation modeling using amos basic to advanced techniques (1st ed). Routledge.
  • Cook, J. & Wall, T. (1980). New work attitude measures of trust, organizational commitment and personal need non-fulfilment. Journal of Occupational Psychology, 53, 39-52
  • Creswell, J. W. & Creswell, J.D. (2018). Research design qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (50th ed). Sage.
  • Çetin, F., Turgut, H. ve Sözen, H. (2015). Öznel iyi oluşun yordanmasında sabit kişilik örüntüsü: Psikolojik sermayenin aracılık rolü. Türk Psikoloji Derneği, 30(76), 68-75.
  • Çıkmaz, G. ve Yeşil, S. (2020). Çalışanların algıladıkları örgütsel desteğin psikolojik sahiplenme üzerine etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(22), 1234-1254. https://doi.org/10.26466/opus.658193
  • Dawkins, S., Tian, A. W., Newman, A. & Martin, A. (2017). Psychological ownership: A review and research agenda. Journal of Organizational Behavior, 38(2), 163-183. https://doi.org/10.1002/job.2057
  • DeMarrais, K. & Lapan, S. D. (Eds.) (2004). Foundations for research methods of ınguiry in education and the social sciences (10th ed). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Demircan, N. (2003). Örgütsel güvenin bir ara değişken olarak örgütsel bağlılık üzerindeki etkisi: eğitim sektöründe bir uygulama [Doktora tezi, Gebze Teknik Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Demircan, N. ve Ceylan, A. (2003). Örgütsel güven kavramı: nedenleri ve sonuçları. Yönetim ve Ekonomi, 10(2), 139-150
  • Demirkaya, H. ve Şimşek, A. K. (2014). 21. Yüzyılın anahtar rekabet faktörü olan psikolojik sahiplenme üzerine bir işletme incelemesi. Çalışma Dünyası Dergisi, 2(3), 7-21.
  • Denis, D. J. (2019). SPSS Data analysis for univariate, bivariate, and multivariate statistics (10th ed). Wiley.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3), 542-575.
  • Diener, E., Suh, E. & Oishi, S. (1997). Recent findings on subjective well-being. Indian Journal of Clinical Psychology, 24(1), 25-41.
  • Diggle, P. J. & Chetwynd, A. G. (2011). Statistics and scientific method an introduction for students and researchers (1st ed). Oxford University Press.
  • Disabato, D. J., Goodman, F. R., Kashdan, T. B., Short, J. L. & Jarden, A. (2016). Different types of well-being? A cross-cultural examination of hedonic and eudaimonic well-being. Psychological Assessment, 28(5), 471-482.
  • Doğan, T. (2015). Kısa psikolojik sağlamlık ölçeğinin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness ve Well-Being, 3(1), 93-102.
  • Doğan, T. ve Eryılmaz, A. (2013). İki Boyutlu Benlik Saygısı ve Öznel İyi Oluş Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 107-117.
  • Doğan, T. ve Yavuz, K. E. (2020). Yetişkinlerde psikolojik sağlamlık, olumlu çocukluk deneyimleri ve algılanan mutluluk. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 12(1) 312-330. https://doi.org/10.18863/pgy.750839
  • Edwards, J. R. ve Lambert, L.S. (2007). Methods for integrating moderation and mediation: A general analytical framework using moderated path analysis. Psychological Methods, 12, 1-22.
  • Embury, P. S. & Saklofske, D.H. (Eds.) (2014). Resilience interventions for youth in diverse populations (1st ed.). Springer.
  • Erden, M. (2011). Eğitim bilimlerine giriş. (6nd ed.). Arkadaş Yayıncılık.
  • Ergün, E. Ş. ve Nartgün, Ş. S. (2017). Öğretmen öznel iyi oluş ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 385-397. https://doi.org/10.19126/suje.296824
  • Eryılmaz, A. (2016). Herkes için mutluluğun başucu kitabı, teoriden uygulamaya pozitif psikoloji (1st ed.). Pegem Akademi.
  • Fard, P. G. & Karimi, F. (2015). The relationship between organizational trust and organizational silence with job satisfaction and organizational commitment of the employees of the university. International Education Studies, 8(11), 219-227.
  • Field, A. (2018). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (5nd ed). Sage.
  • Finch, W. H., Immekus, J. C. ve French, B. F. (2016). Applied psychometrics using SPSS and AMOS (1nd ed). Information Age Publishing.
  • Fletcher, D. & Sarkar, M. (2013). Psychological resilience: A review and critique of definitions, concepts and theory. European Psychologist, 18(1), 12-23.
  • Frazier, P. A., Tix, A. P. ve Barron, K. E. (2004). Testing moderator and mediator effects in counseling psychology research. Journal of Counseling Psychology, 51, 115-134.
  • Gambetta, D. (1988). Trust: Making and breaking cooperative relations (1st ed.). Blackwell Publishers.
  • Geschwind N., Arntz A., Bannink, F. & Peeters F. (2019). Positive cognitive behavior therapy in the treatment of depression: A randomized order within-subject comparison with traditional cognitive behavior therapy. Behavior Research and Therapy, 116, 119-130. https://doi.org/10.1016/j.brat.2019.03.005
  • Gizir, C. A. ve Aydın, G. (2006). Psikolojik sağlamlık ve ergen gelişim ölçeğinin uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk PDR Dergisi, 26, 87-99.
  • Glantz, M. D. & Johnson, J. L. (1999). Resilience and development: Positive life adaptations (1nd ed.). Springer.
  • Griffiths, M. (1998). Educational research for social justice: getting off the fence (1nd ed). Open University Press.
  • Gunbayi, I. (2020). Knowledge-constitutive interests and social paradigms in guiding mixed methods research (MMR). Journal of Mixed Methods Studies, 1(1),44-56. https://doi.org/10.14689/jomes.2020.2.2
  • Gunbayi, I. & Sorm, S. (2020). Social paradigms in guiding management, social development and social research (1st ed). Pegem Akademi
  • Güven, İ. (2003). 1940'dan Günümüze öğretmenlerin ekonomik sorunlarının tarihsel analizi. Milli Eğitim Dergisi, 160, 205-233.
  • Hayes, A. F. (2018). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis (7th ed). Guilford Press.
  • Hefferon, K. ve Boniwell, I. (2014). Pozitif psikoloji: Kuram, araştırma ve uygulamalar (T. Doğan, Çev. Ed.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Heiberger, R. M. & Holland, B. (2009). Statistical analysis and data display an ıntermediate course with examples in R (7th ed). Springer.
  • Hills, P. & Argyle, M. (2002). The Oxford Happiness Questionnaire: a compact scale for the measurement of psychological well-being. Personality and Individual Differences, 33(7), 1073-1082.
  • Howitt, D. & Cramer, D. (2017). Understanding statistics in psychology with SPSS (70th ed). Pearson.
  • Hsu, J., Hsu, J. C., Huang, S. Y., Leong, L. ve Li, A. M. (2003). Are leadership styles linked to turnover intention: An examination in mainland China? Journal of American Academy of Business, Cambridge, 3(1-2), 37-37.
  • İslamoğlu, G., Birsel, M. ve Börü, D. (2007). Kurum içinde güven: Yöneticiye, iş arkadaşlarına ve kuruma yönelik güven ölçümü (1nd ed.). İnkılap Kitabevi.
  • Jajali, Z. & Heidarie, A. (2016). The relationship between happiness, subjective well-being, creativity and job performance of primary school teachers in ramhormoz city. International Education Studies, 9(6), 45-52. http://dx.doi.org/10.5539/ies.v9n6p45
  • Johnses, G. & Johnes, J. (2014). International handbook on the economics of education (1st ed.). Edward Elgar Publishing.
  • Jussila, I., Tarkiainen, A., Sarstedt, M. & Hair, J. F. (2015). Individual psychological ownership: Concepts, evidence, and implications for research in marketing. Journal of Marketing Theory and Practice, 23(2), 121-139. https://doi.org/10.1080/10696679.2015.1002330
  • Kalfaoğlu, S. ve Efeoğlu, M. S. (2022). Psikolojik sahiplenme ile örgütsel güven ilişkisi: hizmet sektöründe bir uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(4),583-602.
  • Kantos, Z. E. (2021). Öğretmenlik mesleğinin itibarı ile ilgili öğretmen görüşleri. E- Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8, 682-703. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.983200
  • Karadeniz, Y. ve Demir, S.B. (2010). Sözleşmeli öğretmenlik uygulamasının değerlendirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 55-77.
  • Karaırmak, Ö. (2006). Psikolojik sağlamlık, risk faktörleri ve koruyucu faktörler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 26, 129-139.
  • Kashdan, T. B., Julian, T., Merritt, K. & Uswatte, G. (2006). Social anxiety and posttraumatic stress in combat veterans: relations to well-being and character strengths. Behavior Research and Therapy, 44(4), 561-583.
  • Kavi, E. ve Karakale, B. (2018). Çalışan psikolojisi açısından psikolojik dayanıklılık. HAK-İŞ Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 7(7), 17. https://doi.org/10.31199/hakisderg.391826
  • Keth, T. Z. (2019). Multiple regression and beyond an introduction to multiple regression and structural equation modeling (3rd ed). Routledge.
  • Kızmaz, Z. (2006). Okullardaki şiddet davranışının kaynakları üzerine kuramsal bir yaklaşım. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30(2), 47-70.
  • Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling (40th ed). The Guilford Press.
  • Kobasa, S. C. (1979). Stressful life events, personality, and health: An inquiry into hardiness. Journal of Personality and Social Psychology, 37(1), 1-11.
  • Kramer, R. M. (1999). Trust and Distrust in Organizations: Emerging Perspectives, Enduring Questions. Annual Review Psychological, 50, 569-598.
  • Kumral, O., Şahin, A. ve Görgülü, D. (2017). Öğretmenlik kutsal bir meslek midir? Öğretmen adaylarının algılarına dönük bir diyalektik. The Journal of Academic Social Sciences, 50, 101-118. https://doi.org/10.16992/ASOS.12476
  • Lamsa, A. M. ve Pucetaite, R. (2006). Development of organizational trust among employees from a contextual perspective. Business Ethics: A European Review, 15(2), 130-141.
  • Layard, A. (2010). Shopping in the Public Realm: A Law of Place. Journal of Law and Society, 37(3), 412-441.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C. & Morgan, G. A. (2005). SPSS for intermediate statistics: use and interpretation (7th ed). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Leppink, J. (2019). Statistical methods for experimental research in education and psychology (1st ed). Springer.
  • Libbey, H. P. (2004). Measuring student relationships to school: attachment, bonding, connectedness, and engagement. Journal of School Health, 74(7), 274-247.
  • Loehlin, J. C. & Beaujean, A. A. (2017). Latent variable models an introduction to factor, path, and structural equation analysis (50th ed). Routledge.
  • MacKinnon, D. P. (2008). Introduction to statistical mediation analysis (10nd ed). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Masten, A. S. (2001). Ordinarymagic: Resilience processes in development. American Psychologist, 56, 227-238.
  • Mayer, R. C., Davis, J. H. ve Schoorman, F. D. (1995). An integrative model of organizational trust. The Academy of Management Review, 20(3), 709-734.
  • Mishra, J. & Morrissey, M. A. (1990). Trust in employee/employer relationships: A survey of west Michigan managers. Public Personnel Management, 19(4), 443-486.
  • Muller, D., Judd, C. M. & Yzerbyt, V.Y. (2005) When mediation is moderated and moderation is mediated. Journal of Personality and Social Psychology, 89, 852-863.
  • Mustafa, M., Martin, L. ve Hughes, M. (2016). Psychological ownership, job satisfaction, and middle manager entrepreneurial behavior. Journal of Leadership ve Organizational Studies, 23(3), 272-287.
  • Nyhan, R. C. & Marlowe, H. A. (1997). Development and psychometric properties of the organizational trust inventory. Evaluation Review, 21, 614-635.
  • Olckers, C. & Enslin, C. (2016). Psychological ownership in relation to workplace trust and turnover intent. Journal of Psychology in Africa, 26(2), 119-126.
  • Olckers, C. & Plessis, Y. D. (2012). Psychological ownership: A managerial construct for talent retention and organizational effectiveness. African Journal of Business Management, 6(7). 2585-2596.
  • Özbay, Y., Palancı, M., Kandemir, M. ve Çakır, O. (2012). Üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluşlarının duygusal düzenleme, mizah, sosyal özyeterlik ve başa çıkma davranışları ile yordanması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 325-345.
  • Peng, H. & Pierce, J. (2015). Job-and organization-based psychological ownership: Relationship and outcomes. Journal of Managerial Psychology, 30(2), 151-168. https://doi.org/10.1108/JMP-07-2012-0201
  • Peral, S. & Geldenhuys, M. (2016). The effects of job crafting on subjective well-being amongst South African high school teachers. SA Journal of Industrial Psychology, 42(1),1-13.
  • Pierce, J. L., Kostova, T. & Dirks, K. T. (2001). Toward a theory of psychological ownership in organizations. Academy Of Management Review, 26(2), 298-310.
  • Pierce, J. L., Kostova, T. & Dirks, K. T. (2002). The state of psychological ownership: Integrating and extending a century of research. Review of General Psychology, 7(1), 84-107
  • Pişkin, Z. ve Parlar, H. (2021). Toplumsal statü ve algı açısından öğretmenlik mesleğinin incelenmesi. Academic Platform Journal of Education and Change 4(1),1-28.
  • Preacher, K. J, Rucker, D. D. & Hayes, A.F. (2007). Assessing moderated mediation hypotheses: Theory, methods, and prescriptions. Multivariate Behavioral Research, 42, 185-227.
  • Rawlins, B. L. (2008). Measuring the relationship between organizational transparency and employee trust. Public Relations Journal, 2(2), 1-21.
  • Recepoğlu, E. (2013). Öğretmen adaylarının yaşam doyumları ile öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 311-326.
  • Renshaw, T. L. & Chenier, J. S. (2019). Screening for student subjective well-being: An analog evaluation of broad and targeted models. Journal of Psychoeducational Assessment, 37(6), 803-809. https://doi.org/10.1177/0734282918795797
  • Robinson, S. L. (1996). Trust and breach of the psychological contract. Administrative Science Quarterly, 41(4), 574-599.
  • Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 52, 141-166.
  • Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 1069-1081.
  • Schnackenberg, A. K. & Tomlinson, E. C. (2016). Organizational transparency: A new perspective on managing trust in organization-stakeholder relationships. Journal of Management, 42(7), 1784-1810.
  • Schoorman, F. D., Mayer, R. C. & Davis, J. H. (2007). An integrative model of organizational trust: past, present and future. Academy of Management Review, 32(2), 344-354.
  • Seligman, M. E. P. (2020). Gerçek mutluluk (1st ed.). Eksi Kitaplar.
  • Seligman, M. E. P. & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55, 5-14.
  • Shockley, P. Z., Ellis, K. & Winograd, G. (2000). Organizational trust: What it means, why it matters. Organization Development Journal, 18(4), 35.
  • Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P. & Bernard, J. (2008). The brief resilience scale: Assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 15, 194-200.
  • Song, H., Gu, Q. & Zhang, Z. (2020). An exploratory study of teachers’ subjective wellbeing: Understanding the links between teachers’ income satisfaction, altruism, self-efficacy and work satisfaction. Teachers and Teaching, 26(1), 3-31.
  • Tabachnick, B. G. & Fidel, L.S. (2013). Using multivariate statistics (80nd ed). Pearson.
  • Tan, H. H. & Tan, C. S. (2000). Toward of differentiation of trust in supervisor and trust in organization. Genetic. Social and General Psychology Monographs, 126(2), 241-260.
  • Taşkın, F. ve Dilek, R. (2010). Örgütsel güven ve örgütsel bağlılık üzerine bir alan araştırması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 37-46.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis (1st ed). American Psychological Association.
  • Tösten, R. ve Özgan, H. (2017). Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye yeterliklerine ilişkin algılarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 62(16), 867-889. https://doi.org/10.17755/esosder.306900
  • Tschannen, M. M. & Hoy, W.K. (2000). A multidisciplinary analysis of the nature, meaning, and measurement of trust. Review of Educational Research, 70 (4), 547-592.
  • Tümlü, G. Ü. ve Recepoğlu, E. (2013). Üniversite akademik personelinin psikolojik dayanıklılık ve yaşam doyumu arasındaki ilişki. Yüksek Öğretim ve Bilim Dergisi, 3, 205-213.
  • Tüzün, İ. K. (2007). Güven, örgütsel güven ve örgütsel güven modelleri. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2, 93-118.
  • Uçar, Z. (2017). Psikolojik sahiplenme: Örgütsel alana ilişkin bir model önerisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32(1), 167-200. https://doi.org/10.24988/deuiibf.2017321552
  • Ugwu, F. O. & Amazue, L. O. (2014). Psychological ownership, hope, resilience, and employee work engagement among teachers in selected mission schools. European Journal of Business and Management, 6(10), 98-106.
  • Van Der Hoorn, R. A. L. & Kamoun S. (2009). From guard to decoy: A new model forperception of plant pathogen effectors. Plant Cell, 20(8), 2009-2017.
  • Van Dyne, L. & Pierce, J. L. (2004). Psychological ownership and feelings of possession: Three field studies predicting employee attitudes and organizational citizenship behavior. Journal of Organizational Behavior, 25(4), 439-459.
  • Vandewalle, D., Van Dyne, L. & Kostova, T. (1995). Psychological ownership: An empirical examination of its consequences. Group ve Organization Management, 20(2), 210-226.
  • Wagner, W. E. (2015). Using IBM SPS Statistics for Research methods and social science statistics (5th ed). Sage.
  • Welch, E. W., Hinnant, C. C. & Moon. M. J. (2005). Linking citizen satisfaction with government and trust in government. Journal of Public Administration Research and Theory, 15(3), 371-391.
  • Yeşil, Ü., Bancar, A. ve Budak, G. (2015). Psikolojik sahiplik kavramına ilişkin bir literatür incelemesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 59-82. https://doi.org/10.17494/ogusbd.57630
  • Zhang, J. & Hamilton, E. (2010). Entrepreneurship education for owner-managers: The process of trust building for an effective learning community. Journal of Small Business and Entrepreneurship, 23(2), 249-270.

Subjective Well-being and Psychological Ownership: The Moderated Mediation Model of Organizational Trust and Psychological Resilience

Year 2024, Issue: 60, 253 - 280, 15.01.2024
https://doi.org/10.9779/pauefd.1229569

Abstract

This study aims to determine the moderating role of psychological resilience in the indirect effect of teachers' subjective well-being on psychological ownership through organizational trust. The research was conducted using a descriptive survey model based on the functional paradigm. The study population consisted of permanent teachers working in the Karatay, Meram, and Selçuklu districts of Konya province. Teachers in these districts were selected using cluster and simple random sampling methods. The data for the study were collected using subjective well-being, psychological ownership, organizational trust, and psychological resilience scales, with the necessary ethical and legal permissions obtained. Confirmatory factor analysis and reliability analyses were performed for each measurement instrument used in the research. SPSS 25 and AMOS 23 software packages were used for the analyses. Overall, the research found that organizational trust plays a mediating role in the relationship between subjective well-being and psychological ownership, and psychological resilience plays a moderating role in the relationship between subjective well-being and organizational trust, as well as the relationship between organizational trust and psychological resilience. Moreover, the research concluded that psychological resilience moderates the indirect effect of subjective well-being on psychological ownership through organizational trust. In conclusion, teachers' subjective well-being enhances their psychological ownership through organizational trust. Additionally, this indirect relationship depends on teachers' psychological resilience. In other words, when teachers have high psychological resilience, their psychological ownership is further increased through organizational trust, leading to greater subjective well-being.

References

  • Agnes, M. (Ed.). (2005). Webster’s new college dictionary (3rd ed.). Wiley.
  • Altunay, E. (2017). İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel güven ve adanmışlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 46(213), 37-66.
  • Altuntaş, S. ve Genç, H. (2020). Mutluluğun yordayıcısı olarak psikolojik sağlamlık: Öğretmen örnekleminin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(4) 936-948. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018046021
  • Angle, H. L. & Perry, J.L. (1981). An empirical assessment of organizational commitment and organizational effectiveness. Administrative Science Quarterly, 26(1). 1-14.
  • Argon, T. ve Ekinci, S. (2016). Öğretmenlerin örgütsel sapma, psikolojik sahiplenme ve sosyal inovasyona ilişkin görüşleri. Universal Journal of Educational Research, 4(n12A), 133-139. https://doi.org/10.15285/maruaebd.372496
  • Arslan, M. M. (2009). Perceptions of technical and industrial vocational high school teachers about organizational trust. Journal of Theory and Practice in Education, 5(2), 274-288.
  • Avey J. B., Avolio B. J., Crossley C. D. ve Luthans F. (2009). Psychological ownership: Theoretical extensions, measure mentand relation to work outcomes. Journal of Organizational Behavior, 30(2), 173-191.
  • Ayık, A., Savaş, M. ve Çelikel, G. (2014). Ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin okul iklimi ve örgütsel güven algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(27), 203-220.
  • Baron, M. & Kenny, D.A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological researh: Conceptual, strategic and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182.
  • Biçkes, D. M. (2018). Kuruma duyulan psikolojik sahiplenme ile yenilikçi iş davranışı arasındaki ilişkide sanal kaytarmanın düzenleyici rolü. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 36(1), 63-82. https://doi.org/10.17065/huniibf.411127
  • Bolat, Y. ve Balaman, F. (2017). Yaşam becerileri ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(4), 22-39.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research (9th ed). The Guilford Press.
  • Byrne, B. M. (2016). Structural equation modeling with amos basic concepts, applications, and programming (3rd ed). Routledge.
  • Cantürk, G. (2021). Öğretmenlerin karşılaştıkları ekonomik sorunlar ve maaş artışı talepleriyle ilgili görüşleri: Twitter analizi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2),202-223. https://doi.org/10.46762/mamulebd.991380
  • Carver, C. S. (1998). Resilience and thriving: Issues, models, and linkages. Journal of Social Issues, 54, 245-266.
  • Cesur, A. ve Erol, E. (2020). Okul yönetiminde kayırmacılık ve örgütsel adalet arasındaki ilişki: Afyonkarahisar ili örneği. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(25), 3469-3496. https://doi.org/10.26466/opus.633508
  • Collier, J. E. (2020). Applied structural equation modeling using amos basic to advanced techniques (1st ed). Routledge.
  • Cook, J. & Wall, T. (1980). New work attitude measures of trust, organizational commitment and personal need non-fulfilment. Journal of Occupational Psychology, 53, 39-52
  • Creswell, J. W. & Creswell, J.D. (2018). Research design qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (50th ed). Sage.
  • Çetin, F., Turgut, H. ve Sözen, H. (2015). Öznel iyi oluşun yordanmasında sabit kişilik örüntüsü: Psikolojik sermayenin aracılık rolü. Türk Psikoloji Derneği, 30(76), 68-75.
  • Çıkmaz, G. ve Yeşil, S. (2020). Çalışanların algıladıkları örgütsel desteğin psikolojik sahiplenme üzerine etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(22), 1234-1254. https://doi.org/10.26466/opus.658193
  • Dawkins, S., Tian, A. W., Newman, A. & Martin, A. (2017). Psychological ownership: A review and research agenda. Journal of Organizational Behavior, 38(2), 163-183. https://doi.org/10.1002/job.2057
  • DeMarrais, K. & Lapan, S. D. (Eds.) (2004). Foundations for research methods of ınguiry in education and the social sciences (10th ed). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Demircan, N. (2003). Örgütsel güvenin bir ara değişken olarak örgütsel bağlılık üzerindeki etkisi: eğitim sektöründe bir uygulama [Doktora tezi, Gebze Teknik Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Demircan, N. ve Ceylan, A. (2003). Örgütsel güven kavramı: nedenleri ve sonuçları. Yönetim ve Ekonomi, 10(2), 139-150
  • Demirkaya, H. ve Şimşek, A. K. (2014). 21. Yüzyılın anahtar rekabet faktörü olan psikolojik sahiplenme üzerine bir işletme incelemesi. Çalışma Dünyası Dergisi, 2(3), 7-21.
  • Denis, D. J. (2019). SPSS Data analysis for univariate, bivariate, and multivariate statistics (10th ed). Wiley.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3), 542-575.
  • Diener, E., Suh, E. & Oishi, S. (1997). Recent findings on subjective well-being. Indian Journal of Clinical Psychology, 24(1), 25-41.
  • Diggle, P. J. & Chetwynd, A. G. (2011). Statistics and scientific method an introduction for students and researchers (1st ed). Oxford University Press.
  • Disabato, D. J., Goodman, F. R., Kashdan, T. B., Short, J. L. & Jarden, A. (2016). Different types of well-being? A cross-cultural examination of hedonic and eudaimonic well-being. Psychological Assessment, 28(5), 471-482.
  • Doğan, T. (2015). Kısa psikolojik sağlamlık ölçeğinin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness ve Well-Being, 3(1), 93-102.
  • Doğan, T. ve Eryılmaz, A. (2013). İki Boyutlu Benlik Saygısı ve Öznel İyi Oluş Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 107-117.
  • Doğan, T. ve Yavuz, K. E. (2020). Yetişkinlerde psikolojik sağlamlık, olumlu çocukluk deneyimleri ve algılanan mutluluk. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 12(1) 312-330. https://doi.org/10.18863/pgy.750839
  • Edwards, J. R. ve Lambert, L.S. (2007). Methods for integrating moderation and mediation: A general analytical framework using moderated path analysis. Psychological Methods, 12, 1-22.
  • Embury, P. S. & Saklofske, D.H. (Eds.) (2014). Resilience interventions for youth in diverse populations (1st ed.). Springer.
  • Erden, M. (2011). Eğitim bilimlerine giriş. (6nd ed.). Arkadaş Yayıncılık.
  • Ergün, E. Ş. ve Nartgün, Ş. S. (2017). Öğretmen öznel iyi oluş ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 385-397. https://doi.org/10.19126/suje.296824
  • Eryılmaz, A. (2016). Herkes için mutluluğun başucu kitabı, teoriden uygulamaya pozitif psikoloji (1st ed.). Pegem Akademi.
  • Fard, P. G. & Karimi, F. (2015). The relationship between organizational trust and organizational silence with job satisfaction and organizational commitment of the employees of the university. International Education Studies, 8(11), 219-227.
  • Field, A. (2018). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (5nd ed). Sage.
  • Finch, W. H., Immekus, J. C. ve French, B. F. (2016). Applied psychometrics using SPSS and AMOS (1nd ed). Information Age Publishing.
  • Fletcher, D. & Sarkar, M. (2013). Psychological resilience: A review and critique of definitions, concepts and theory. European Psychologist, 18(1), 12-23.
  • Frazier, P. A., Tix, A. P. ve Barron, K. E. (2004). Testing moderator and mediator effects in counseling psychology research. Journal of Counseling Psychology, 51, 115-134.
  • Gambetta, D. (1988). Trust: Making and breaking cooperative relations (1st ed.). Blackwell Publishers.
  • Geschwind N., Arntz A., Bannink, F. & Peeters F. (2019). Positive cognitive behavior therapy in the treatment of depression: A randomized order within-subject comparison with traditional cognitive behavior therapy. Behavior Research and Therapy, 116, 119-130. https://doi.org/10.1016/j.brat.2019.03.005
  • Gizir, C. A. ve Aydın, G. (2006). Psikolojik sağlamlık ve ergen gelişim ölçeğinin uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk PDR Dergisi, 26, 87-99.
  • Glantz, M. D. & Johnson, J. L. (1999). Resilience and development: Positive life adaptations (1nd ed.). Springer.
  • Griffiths, M. (1998). Educational research for social justice: getting off the fence (1nd ed). Open University Press.
  • Gunbayi, I. (2020). Knowledge-constitutive interests and social paradigms in guiding mixed methods research (MMR). Journal of Mixed Methods Studies, 1(1),44-56. https://doi.org/10.14689/jomes.2020.2.2
  • Gunbayi, I. & Sorm, S. (2020). Social paradigms in guiding management, social development and social research (1st ed). Pegem Akademi
  • Güven, İ. (2003). 1940'dan Günümüze öğretmenlerin ekonomik sorunlarının tarihsel analizi. Milli Eğitim Dergisi, 160, 205-233.
  • Hayes, A. F. (2018). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis (7th ed). Guilford Press.
  • Hefferon, K. ve Boniwell, I. (2014). Pozitif psikoloji: Kuram, araştırma ve uygulamalar (T. Doğan, Çev. Ed.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Heiberger, R. M. & Holland, B. (2009). Statistical analysis and data display an ıntermediate course with examples in R (7th ed). Springer.
  • Hills, P. & Argyle, M. (2002). The Oxford Happiness Questionnaire: a compact scale for the measurement of psychological well-being. Personality and Individual Differences, 33(7), 1073-1082.
  • Howitt, D. & Cramer, D. (2017). Understanding statistics in psychology with SPSS (70th ed). Pearson.
  • Hsu, J., Hsu, J. C., Huang, S. Y., Leong, L. ve Li, A. M. (2003). Are leadership styles linked to turnover intention: An examination in mainland China? Journal of American Academy of Business, Cambridge, 3(1-2), 37-37.
  • İslamoğlu, G., Birsel, M. ve Börü, D. (2007). Kurum içinde güven: Yöneticiye, iş arkadaşlarına ve kuruma yönelik güven ölçümü (1nd ed.). İnkılap Kitabevi.
  • Jajali, Z. & Heidarie, A. (2016). The relationship between happiness, subjective well-being, creativity and job performance of primary school teachers in ramhormoz city. International Education Studies, 9(6), 45-52. http://dx.doi.org/10.5539/ies.v9n6p45
  • Johnses, G. & Johnes, J. (2014). International handbook on the economics of education (1st ed.). Edward Elgar Publishing.
  • Jussila, I., Tarkiainen, A., Sarstedt, M. & Hair, J. F. (2015). Individual psychological ownership: Concepts, evidence, and implications for research in marketing. Journal of Marketing Theory and Practice, 23(2), 121-139. https://doi.org/10.1080/10696679.2015.1002330
  • Kalfaoğlu, S. ve Efeoğlu, M. S. (2022). Psikolojik sahiplenme ile örgütsel güven ilişkisi: hizmet sektöründe bir uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(4),583-602.
  • Kantos, Z. E. (2021). Öğretmenlik mesleğinin itibarı ile ilgili öğretmen görüşleri. E- Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8, 682-703. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.983200
  • Karadeniz, Y. ve Demir, S.B. (2010). Sözleşmeli öğretmenlik uygulamasının değerlendirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 55-77.
  • Karaırmak, Ö. (2006). Psikolojik sağlamlık, risk faktörleri ve koruyucu faktörler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 26, 129-139.
  • Kashdan, T. B., Julian, T., Merritt, K. & Uswatte, G. (2006). Social anxiety and posttraumatic stress in combat veterans: relations to well-being and character strengths. Behavior Research and Therapy, 44(4), 561-583.
  • Kavi, E. ve Karakale, B. (2018). Çalışan psikolojisi açısından psikolojik dayanıklılık. HAK-İŞ Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 7(7), 17. https://doi.org/10.31199/hakisderg.391826
  • Keth, T. Z. (2019). Multiple regression and beyond an introduction to multiple regression and structural equation modeling (3rd ed). Routledge.
  • Kızmaz, Z. (2006). Okullardaki şiddet davranışının kaynakları üzerine kuramsal bir yaklaşım. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30(2), 47-70.
  • Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling (40th ed). The Guilford Press.
  • Kobasa, S. C. (1979). Stressful life events, personality, and health: An inquiry into hardiness. Journal of Personality and Social Psychology, 37(1), 1-11.
  • Kramer, R. M. (1999). Trust and Distrust in Organizations: Emerging Perspectives, Enduring Questions. Annual Review Psychological, 50, 569-598.
  • Kumral, O., Şahin, A. ve Görgülü, D. (2017). Öğretmenlik kutsal bir meslek midir? Öğretmen adaylarının algılarına dönük bir diyalektik. The Journal of Academic Social Sciences, 50, 101-118. https://doi.org/10.16992/ASOS.12476
  • Lamsa, A. M. ve Pucetaite, R. (2006). Development of organizational trust among employees from a contextual perspective. Business Ethics: A European Review, 15(2), 130-141.
  • Layard, A. (2010). Shopping in the Public Realm: A Law of Place. Journal of Law and Society, 37(3), 412-441.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C. & Morgan, G. A. (2005). SPSS for intermediate statistics: use and interpretation (7th ed). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Leppink, J. (2019). Statistical methods for experimental research in education and psychology (1st ed). Springer.
  • Libbey, H. P. (2004). Measuring student relationships to school: attachment, bonding, connectedness, and engagement. Journal of School Health, 74(7), 274-247.
  • Loehlin, J. C. & Beaujean, A. A. (2017). Latent variable models an introduction to factor, path, and structural equation analysis (50th ed). Routledge.
  • MacKinnon, D. P. (2008). Introduction to statistical mediation analysis (10nd ed). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Masten, A. S. (2001). Ordinarymagic: Resilience processes in development. American Psychologist, 56, 227-238.
  • Mayer, R. C., Davis, J. H. ve Schoorman, F. D. (1995). An integrative model of organizational trust. The Academy of Management Review, 20(3), 709-734.
  • Mishra, J. & Morrissey, M. A. (1990). Trust in employee/employer relationships: A survey of west Michigan managers. Public Personnel Management, 19(4), 443-486.
  • Muller, D., Judd, C. M. & Yzerbyt, V.Y. (2005) When mediation is moderated and moderation is mediated. Journal of Personality and Social Psychology, 89, 852-863.
  • Mustafa, M., Martin, L. ve Hughes, M. (2016). Psychological ownership, job satisfaction, and middle manager entrepreneurial behavior. Journal of Leadership ve Organizational Studies, 23(3), 272-287.
  • Nyhan, R. C. & Marlowe, H. A. (1997). Development and psychometric properties of the organizational trust inventory. Evaluation Review, 21, 614-635.
  • Olckers, C. & Enslin, C. (2016). Psychological ownership in relation to workplace trust and turnover intent. Journal of Psychology in Africa, 26(2), 119-126.
  • Olckers, C. & Plessis, Y. D. (2012). Psychological ownership: A managerial construct for talent retention and organizational effectiveness. African Journal of Business Management, 6(7). 2585-2596.
  • Özbay, Y., Palancı, M., Kandemir, M. ve Çakır, O. (2012). Üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluşlarının duygusal düzenleme, mizah, sosyal özyeterlik ve başa çıkma davranışları ile yordanması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 325-345.
  • Peng, H. & Pierce, J. (2015). Job-and organization-based psychological ownership: Relationship and outcomes. Journal of Managerial Psychology, 30(2), 151-168. https://doi.org/10.1108/JMP-07-2012-0201
  • Peral, S. & Geldenhuys, M. (2016). The effects of job crafting on subjective well-being amongst South African high school teachers. SA Journal of Industrial Psychology, 42(1),1-13.
  • Pierce, J. L., Kostova, T. & Dirks, K. T. (2001). Toward a theory of psychological ownership in organizations. Academy Of Management Review, 26(2), 298-310.
  • Pierce, J. L., Kostova, T. & Dirks, K. T. (2002). The state of psychological ownership: Integrating and extending a century of research. Review of General Psychology, 7(1), 84-107
  • Pişkin, Z. ve Parlar, H. (2021). Toplumsal statü ve algı açısından öğretmenlik mesleğinin incelenmesi. Academic Platform Journal of Education and Change 4(1),1-28.
  • Preacher, K. J, Rucker, D. D. & Hayes, A.F. (2007). Assessing moderated mediation hypotheses: Theory, methods, and prescriptions. Multivariate Behavioral Research, 42, 185-227.
  • Rawlins, B. L. (2008). Measuring the relationship between organizational transparency and employee trust. Public Relations Journal, 2(2), 1-21.
  • Recepoğlu, E. (2013). Öğretmen adaylarının yaşam doyumları ile öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 311-326.
  • Renshaw, T. L. & Chenier, J. S. (2019). Screening for student subjective well-being: An analog evaluation of broad and targeted models. Journal of Psychoeducational Assessment, 37(6), 803-809. https://doi.org/10.1177/0734282918795797
  • Robinson, S. L. (1996). Trust and breach of the psychological contract. Administrative Science Quarterly, 41(4), 574-599.
  • Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 52, 141-166.
  • Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 1069-1081.
  • Schnackenberg, A. K. & Tomlinson, E. C. (2016). Organizational transparency: A new perspective on managing trust in organization-stakeholder relationships. Journal of Management, 42(7), 1784-1810.
  • Schoorman, F. D., Mayer, R. C. & Davis, J. H. (2007). An integrative model of organizational trust: past, present and future. Academy of Management Review, 32(2), 344-354.
  • Seligman, M. E. P. (2020). Gerçek mutluluk (1st ed.). Eksi Kitaplar.
  • Seligman, M. E. P. & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55, 5-14.
  • Shockley, P. Z., Ellis, K. & Winograd, G. (2000). Organizational trust: What it means, why it matters. Organization Development Journal, 18(4), 35.
  • Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P. & Bernard, J. (2008). The brief resilience scale: Assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 15, 194-200.
  • Song, H., Gu, Q. & Zhang, Z. (2020). An exploratory study of teachers’ subjective wellbeing: Understanding the links between teachers’ income satisfaction, altruism, self-efficacy and work satisfaction. Teachers and Teaching, 26(1), 3-31.
  • Tabachnick, B. G. & Fidel, L.S. (2013). Using multivariate statistics (80nd ed). Pearson.
  • Tan, H. H. & Tan, C. S. (2000). Toward of differentiation of trust in supervisor and trust in organization. Genetic. Social and General Psychology Monographs, 126(2), 241-260.
  • Taşkın, F. ve Dilek, R. (2010). Örgütsel güven ve örgütsel bağlılık üzerine bir alan araştırması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 37-46.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis (1st ed). American Psychological Association.
  • Tösten, R. ve Özgan, H. (2017). Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye yeterliklerine ilişkin algılarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 62(16), 867-889. https://doi.org/10.17755/esosder.306900
  • Tschannen, M. M. & Hoy, W.K. (2000). A multidisciplinary analysis of the nature, meaning, and measurement of trust. Review of Educational Research, 70 (4), 547-592.
  • Tümlü, G. Ü. ve Recepoğlu, E. (2013). Üniversite akademik personelinin psikolojik dayanıklılık ve yaşam doyumu arasındaki ilişki. Yüksek Öğretim ve Bilim Dergisi, 3, 205-213.
  • Tüzün, İ. K. (2007). Güven, örgütsel güven ve örgütsel güven modelleri. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2, 93-118.
  • Uçar, Z. (2017). Psikolojik sahiplenme: Örgütsel alana ilişkin bir model önerisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32(1), 167-200. https://doi.org/10.24988/deuiibf.2017321552
  • Ugwu, F. O. & Amazue, L. O. (2014). Psychological ownership, hope, resilience, and employee work engagement among teachers in selected mission schools. European Journal of Business and Management, 6(10), 98-106.
  • Van Der Hoorn, R. A. L. & Kamoun S. (2009). From guard to decoy: A new model forperception of plant pathogen effectors. Plant Cell, 20(8), 2009-2017.
  • Van Dyne, L. & Pierce, J. L. (2004). Psychological ownership and feelings of possession: Three field studies predicting employee attitudes and organizational citizenship behavior. Journal of Organizational Behavior, 25(4), 439-459.
  • Vandewalle, D., Van Dyne, L. & Kostova, T. (1995). Psychological ownership: An empirical examination of its consequences. Group ve Organization Management, 20(2), 210-226.
  • Wagner, W. E. (2015). Using IBM SPS Statistics for Research methods and social science statistics (5th ed). Sage.
  • Welch, E. W., Hinnant, C. C. & Moon. M. J. (2005). Linking citizen satisfaction with government and trust in government. Journal of Public Administration Research and Theory, 15(3), 371-391.
  • Yeşil, Ü., Bancar, A. ve Budak, G. (2015). Psikolojik sahiplik kavramına ilişkin bir literatür incelemesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 59-82. https://doi.org/10.17494/ogusbd.57630
  • Zhang, J. & Hamilton, E. (2010). Entrepreneurship education for owner-managers: The process of trust building for an effective learning community. Journal of Small Business and Entrepreneurship, 23(2), 249-270.
There are 126 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Psychological Counseling and Guidance (Other)
Journal Section Articles
Authors

Savaş Varlık 0000-0001-8894-2649

Early Pub Date November 14, 2023
Publication Date January 15, 2024
Submission Date January 4, 2023
Acceptance Date October 24, 2023
Published in Issue Year 2024 Issue: 60

Cite

APA Varlık, S. (2024). Öznel İyi Oluş ile Psikolojik Sahiplenme: Örgütsel Güven ve Psikolojik Dayanıklılığın Durumsal Aracılık Modeli. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(60), 253-280. https://doi.org/10.9779/pauefd.1229569