Yükseköğretim
kurumlarında kalite geliştirme çalışmaları, küresel boyutta rekabet açısından
son yıllarda büyük önem arz etmektedir. Türkiye’deki üniversitelerde ise söz
konusu çalışmalar Yükseköğretim Kurulunun belirlediği yasal mevzuatlar
kapsamında sürdürülmektedir. Bu bağlamda üniversiteler; iç kalite güvence
sisteminin ve dış kalite güvence sisteminin kurulmasından ve iç ve dış
değerlendirme süreçlerinden sorumlu tutulmaktadır. Bu çalışmada, bir
yükseköğretim kurumunda iç değerlendirme süreci kapsamında gerçekleştirilen ve
Yükseköğretim Kurulu Kurumsal İç Değerlendirme Raporu Hazırlama Kılavuzuna göre
tasarlanmış olan iç paydaş (akademik personel, idari personel ve öğrenci)
memnuniyet anketleri Yapısal Eşitlik Modeli kullanılarak analiz edilmiştir.
Elde edilen verilere göre paydaşların memnuniyetini etkileyen faktörler
belirlenmiş ve öğrenciler için hazırlanan ankette alt başlıklar arasında aynı
yönde ve yüksek ilişki gözlenmesine rağmen anket sorularının öğrencilere
sorulması bakımından uygun olmadığı tespit edilmiştir.
Quality development studies in higher education institutions become more of an issue in recent years regarding competition globally. The studies in the universities in Turkey are carried out within the scope of the legislation determined by the Council of Higher Education. In this context, universities are held responsible of setting up the internal quality assurance system and external quality assurance system and as well as internal and external evaluation processes. In this study, the internal shareholders (academic staff, administrative staff, and students) satisfaction surveys conducted in the context of the internal evaluation process in a higher education institution and designed according to the Guidelines for Preparing the Institutional Internal Evaluation Report of the Higher Education Council were analyzed using Structural Equation Model. Factors affecting the satisfaction of the shareholders were determined according to the obtained data, and it was determined that the survey was not appropriate for the questioning of the students even though the same and high relation was observed between the subheadings in the questionnaire prepared for the students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2018 |
Submission Date | April 11, 2018 |
Acceptance Date | June 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 44 Issue: 44 |