Research Article
BibTex RIS Cite

OTEL ÇALIŞANLARININ İŞ DOYUM DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: ADANA VE ÇEVRE İLLER ÖRNEĞİ

Year 2021, Volume: 5 Issue: 1, 62 - 79, 30.06.2021

Abstract

Son yüzyılda iş hayatının yaşamımızın önemli bir konumunda olması nedeni ile iş doyumu kavramı sıklıkla kullanılmaya başlanmıştır. İş doyumu, maddi ve manevi olarak yapılan işten keyif alınması anlamına gelmektedir. Bu çalışmada otel çalışanları ele alınarak Adana ve çevre illerde bulunan otellerde çalışan kişilerin iş doyumlarını etkileyen faktörleri göstermek ve bu faktörlerin önem düzeylerini belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaçla Minnesota iş tatmin ölçeği kullanılarak anket çalışması yapılmıştır. Faktör analizi yöntemi ile faktörler belirlenmiştir. Veri setinin faktör analizi için uygunluğunu tespit etmek amacı ile Kaiser Meyer Olkin (KMO) değerine bakılmış ve bu değer 0,938 olarak elde edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda, 20 değişken 3 faktöre indirgenmiştir. Sırasıyla genel iş faktörü, bireysellik faktörü ve farkındalık faktörü olarak adlandırılan bu üç faktör neticesinde en çok genel konularla ilgili durumların iş doyumunu etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Altay, H. (2009). Antakya ve İskenderun otel çalışanlarının tükenmişliği ve iş tatmini üzerine bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12), 1-17.
  • Baycan, A. (1985). An analysis of the several aspects of job satisfaction between different occupational groups (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Borrolha, S., Jesus, S. N., Pinto, P. ve Viseo, J. (2016). Job satisfaction in hotel employees: a systematic review of the literature. Journal of Spatial and Organizational Dynamics, 4(1), 4-20.
  • Davis, K. (1988). İşletmede İnsan Davranışı: Örgütsel Davranış, K. Tosun (Çev.), İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi (Yayın No. 199).
  • Dönmez, B. (2008). Seyahat acentasında çalışan işgörenlerin iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi: Mersin.
  • Eğinli, A. T. (2009). Çalışanlarda iş doyumu: kamu ve özel sektör çalışanlarının iş doyumuna yönelik bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(3), 35-52.
  • Grobelna, A., Sidorkiewicz, M., ve Tokarz-Kocik, A. (2016). Job satisfaction among hotel employees: analyzing selected antecedents and job outcomes. A case study from Poland. Argumenta Oeconomica, 2(37), 281-310.
  • Güriş, S. ve Astar, M. (2015). Bilimsel Araştırmalarda SPSS ile İstatistik. İstanbul: Der Kitabevi.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kim, J. O. ve Mueller, C. W. (1978). Introduction to Factor Analysis: What It Is and How to Do It. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C., ve Morgan, G. A. (2005). SPSS for Intermediate Statistics: Use and Interpretation. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Inc.
  • Nakip, M. (2003). Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamalar. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Öztürk, Y. ve Alkış, H. (2011). Konaklama işletmelerinde çalışanların iş tatmininin ölçülmesi üzerine bir araştırma. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 437-460.
  • Pelit, E. ve Öztürk, Y. (2010). Otel işletmeleri işgörenlerinin iş doyum düzeyleri: sayfiye ve şehir otel işletmeleri işgörenleri üzerinde bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(1), 43-72.
  • Sledge, S., Miles, A. K. ve Coppage, S. (2008). What role does culture play? A look at motivation and job satisfaction among hotel workers in Brazil. The International Journal of Human Resource Management, 19(9), 1667–1682.
  • Tarlan, D. ve Tütüncü, Ö. (2001). Konaklama işletmelerinde başarım değerlemesi ve işdoyumu analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(2), 141-163.
  • Üngüren, E., Doğan, H., Özmen, M. ve Tekin, Ö. A. (2010). Otel çalışanlarının tükenmişlik ve iş tatmin düzeyleri ilişkisi. Journal of Yasar University, 17(5), 2922‐2937.
  • Weiss, D.J., Dawis, R.V., England, G.W. and Lofquist, L.H. (1967). Manual For The Minnesota Satisfaction Questionnare (Yayın No. 22). Minneapolis, Minnesota Studies in Vocational Rehabilitation.
  • Yeşilyurt, H. ve Koçak, N. (2014). İş doyumu ve örgütsel vatandaşlık davranışı arasındaki ilişkinin otel işletmeleri açısından incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 303-324.
Year 2021, Volume: 5 Issue: 1, 62 - 79, 30.06.2021

Abstract

References

  • Altay, H. (2009). Antakya ve İskenderun otel çalışanlarının tükenmişliği ve iş tatmini üzerine bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12), 1-17.
  • Baycan, A. (1985). An analysis of the several aspects of job satisfaction between different occupational groups (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Borrolha, S., Jesus, S. N., Pinto, P. ve Viseo, J. (2016). Job satisfaction in hotel employees: a systematic review of the literature. Journal of Spatial and Organizational Dynamics, 4(1), 4-20.
  • Davis, K. (1988). İşletmede İnsan Davranışı: Örgütsel Davranış, K. Tosun (Çev.), İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi (Yayın No. 199).
  • Dönmez, B. (2008). Seyahat acentasında çalışan işgörenlerin iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi: Mersin.
  • Eğinli, A. T. (2009). Çalışanlarda iş doyumu: kamu ve özel sektör çalışanlarının iş doyumuna yönelik bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(3), 35-52.
  • Grobelna, A., Sidorkiewicz, M., ve Tokarz-Kocik, A. (2016). Job satisfaction among hotel employees: analyzing selected antecedents and job outcomes. A case study from Poland. Argumenta Oeconomica, 2(37), 281-310.
  • Güriş, S. ve Astar, M. (2015). Bilimsel Araştırmalarda SPSS ile İstatistik. İstanbul: Der Kitabevi.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kim, J. O. ve Mueller, C. W. (1978). Introduction to Factor Analysis: What It Is and How to Do It. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C., ve Morgan, G. A. (2005). SPSS for Intermediate Statistics: Use and Interpretation. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Inc.
  • Nakip, M. (2003). Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamalar. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Öztürk, Y. ve Alkış, H. (2011). Konaklama işletmelerinde çalışanların iş tatmininin ölçülmesi üzerine bir araştırma. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 437-460.
  • Pelit, E. ve Öztürk, Y. (2010). Otel işletmeleri işgörenlerinin iş doyum düzeyleri: sayfiye ve şehir otel işletmeleri işgörenleri üzerinde bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(1), 43-72.
  • Sledge, S., Miles, A. K. ve Coppage, S. (2008). What role does culture play? A look at motivation and job satisfaction among hotel workers in Brazil. The International Journal of Human Resource Management, 19(9), 1667–1682.
  • Tarlan, D. ve Tütüncü, Ö. (2001). Konaklama işletmelerinde başarım değerlemesi ve işdoyumu analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(2), 141-163.
  • Üngüren, E., Doğan, H., Özmen, M. ve Tekin, Ö. A. (2010). Otel çalışanlarının tükenmişlik ve iş tatmin düzeyleri ilişkisi. Journal of Yasar University, 17(5), 2922‐2937.
  • Weiss, D.J., Dawis, R.V., England, G.W. and Lofquist, L.H. (1967). Manual For The Minnesota Satisfaction Questionnare (Yayın No. 22). Minneapolis, Minnesota Studies in Vocational Rehabilitation.
  • Yeşilyurt, H. ve Koçak, N. (2014). İş doyumu ve örgütsel vatandaşlık davranışı arasındaki ilişkinin otel işletmeleri açısından incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 303-324.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Sibel Örk Özel 0000-0002-7030-3512

Publication Date June 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Örk Özel, S. (2021). OTEL ÇALIŞANLARININ İŞ DOYUM DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: ADANA VE ÇEVRE İLLER ÖRNEĞİ. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(1), 62-79.
AMA Örk Özel S. OTEL ÇALIŞANLARININ İŞ DOYUM DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: ADANA VE ÇEVRE İLLER ÖRNEĞİ. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. June 2021;5(1):62-79.
Chicago Örk Özel, Sibel. “OTEL ÇALIŞANLARININ İŞ DOYUM DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: ADANA VE ÇEVRE İLLER ÖRNEĞİ”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 5, no. 1 (June 2021): 62-79.
EndNote Örk Özel S (June 1, 2021) OTEL ÇALIŞANLARININ İŞ DOYUM DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: ADANA VE ÇEVRE İLLER ÖRNEĞİ. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 5 1 62–79.
IEEE S. Örk Özel, “OTEL ÇALIŞANLARININ İŞ DOYUM DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: ADANA VE ÇEVRE İLLER ÖRNEĞİ”, Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 5, no. 1, pp. 62–79, 2021.
ISNAD Örk Özel, Sibel. “OTEL ÇALIŞANLARININ İŞ DOYUM DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: ADANA VE ÇEVRE İLLER ÖRNEĞİ”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 5/1 (June 2021), 62-79.
JAMA Örk Özel S. OTEL ÇALIŞANLARININ İŞ DOYUM DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: ADANA VE ÇEVRE İLLER ÖRNEĞİ. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2021;5:62–79.
MLA Örk Özel, Sibel. “OTEL ÇALIŞANLARININ İŞ DOYUM DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: ADANA VE ÇEVRE İLLER ÖRNEĞİ”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 5, no. 1, 2021, pp. 62-79.
Vancouver Örk Özel S. OTEL ÇALIŞANLARININ İŞ DOYUM DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: ADANA VE ÇEVRE İLLER ÖRNEĞİ. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2021;5(1):62-79.