Lifelong learning can be assigned as a concept of all activities performed to improve people's knowledge and skills. Lifelong learning approach; it should be a guide for learners to set their own goals and determine the paths to be taken to achieve this goal. Emotions, enthusiasm and excitement of teachers or employees are of great importance in educational institutions. Undoubtedly, job satisfaction is one of the critical variant that affect teachers' job productivity and enable them to do quality work. Job satisfaction is defined as the level of satisfaction that people reach as a result of evaluating their work. There are many features that affect individuals' job satisfaction. These are physical environment, psychological variables and demographic characteristics. When the articles was checked out, it was asseted that there were few academic articles that checked out the variables affecting the job satisfaction and lifelong learning tendencies of teachers, but the relations of the two were examined together. The purpose of this articles is to check out the relationship between teachers' lifelong learning dispositions and job satisfaction. Teachers were employed in Kayseri. In the study, a significant but low relationship was found between teachers' lifelong learning tendencies and job satisfaction.
Yaşam boyu öğrenme, insanların yaşama ilişkin bilgi ve becerilerini geliştirmek amacıyla gerçekleştirilen tüm etkinlikleri içeren bir kavram olarak tanımlanabilir. Yaşam boyu öğrenme yaklaşımına göre eğitici; öğrencilerin ya da öğrenenlerin kendi amaçlarını belirlemeleri ve bu amaca ulaşırken izleyecekleri yolları belirlemeleri konusunda kılavuz olmalıdır. Eğitim kurumlarında öğretmenlerin ya da çalışanların duygusu, coşkusu, heyecanı büyük önem taşımaktadır. Öğretmenlerin iş verimini etkileyen, kaliteli iş yapmalarını sağlayan önemli değişkenlerden biri şüphesiz ki iş doyumudur. İş doyumu, kişilerin işini ya da işi ile ilgili süreci değerlendirmesi sonucunda ulaştığı memnuniyetlik durumu olarak tanımlamaktadır. Bireylerin iş doyumları üzerinde etkili olan pek çok özellik vardır. Bunlar işin yapıldığı fiziksel ortam, psikolojik değişkenler ve demografik özelliklerdir. Alanyazın incelendiğinde öğretmenlerin iş doyumlarına ve yaşam boyu öğrenme eğilimlerinde etkili olan değişkenlerin sıklıkla incelendiği ancak ikisinin bir arada ilişkilerinin incelendiği az sayıda çalışmaya rastlanmıştır. Yapılan çalışmada bu iki değişken arasındaki ilişkilerin belirlenmesi hedeflenmiştir. Kayseri’de görev yapan toplam 250 öğretmen ile araştırma yürütülmüştür. Yapılan çalışmada öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve iş doyumları arasında anlamlı düzeyde ancak düşük bir ilişki bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2020 |
Acceptance Date | July 5, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 16 Issue: 29 Ekim Özel Sayısı |