Research Article
BibTex RIS Cite

Sınıf Öğretmenlerinin Fen Bilimleri Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Derslerindeki Yöntem ve Teknik Kullanımına İlişkin Görüşleri

Year 2016, Volume: 1 Issue: 1, 42 - 59, 09.12.2016

Abstract

Bu
çalışmada sınıf öğretmenlerinin Fen Bilimleri Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler derslerindeki
yöntem ve teknik kullanımına ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır.
Nitel araştırma yaklaşımı temel alınan bu araştırma durum çalışması desenine
göre planlanmıştır. Çalışma Tokat ili merkez ve ilçelerde bulunan toplamda 4
okulda görev yapan 20 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Veriler araştırmacılar
tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla
toplanmıştır. Verilerin analizinde ilişkisel içerik analizinden
yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre sınıf öğretmenleri Fen Bilimleri
Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Derslerinin öğretim sürecinde farklı
sorunlarla karşılaşmaktadırlar. Bu derslerin öğretiminde genellikle düz
anlatım, soru-cevap, gezi gözlem, örnek olay ve beyin fırtınası yöntem ve
tekniklerine başvurdukları sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Aktepe, V. ve Aktepe, L. (2009). Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan öğretim yöntemlerine ilişkin öğrenci görüşleri: Kırşehir BİLSEM örneği, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 10(1), 69-80. (elektronik)
  • Alpar, D., Batdal, G., Avcı, Y. (2007) Öğrenci merkezli eğitimde eğitim teknolojileri uygulamaları Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi , 7 (1), 9-31
  • Arıkıl, G. & Yorgancı, B. (2012). Öğretmenlerin, Öğretmen Adaylarının veÖğrencilerin Motivasyonu Algılama Farklılıkları, (http://kongre.nigde.edu.tr/ xufbmek/dosyalar/tam_ metin/pdf. Erişim Tarihi: 22.11.2016)
  • Aykaç, N (2011). Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Sinop ili örneği ). Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1),113-12.
  • Çelikkaya, T. Ve Kuş, Z. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Kullandıkları Yöntem ve Teknikler. Eğitim Fakültesi Dergisi XXII (2),741-758
  • Çiftçi, S.,Sünbül, A. M. & Köksal, O. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Yaklaşıma Göre Düzenlenmiş Mevcut Programa İlişkin Yaklaşımlarının ve Uygulamalarının Eğitim Müfettişlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fa
  • Demir, Ö. ve Özden, S. (2013). Sınıf öğretmenlerinin öğretimsel stratejilere yöntemlere ve tekniklere ilişkin görüşleri: hayat bilgisi dersine yönelik tanılayıcı bir çalışma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 14, 59-75
  • Dindar, H. ve Yangın, S. (2007). İlköğretim fen ve teknoloji programındaki değişimin öğretmenlere yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (33), 240-252.
  • Dindar, H. Yaman, S. (2003). İlköğretim okulları birinci kademede fen bilgisi öğretmenlerinin eğitim araç-gereçlerini kullanma durumları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13, 167-176.
  • Doğan, Y (2010).Fen ve teknoloji dersi programının uygulanması sürecinde karşılaşılan sorunlar. Yüzüncüyıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 86-106.
  • Ekinci, A. (2007). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programının yapılandırmacı yaklaşımbağlamında değerlendirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,Yüksek lisans tezi.
  • Ergani, K. (2010). İlköğretim 4 ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Yöntem ve Teknikleri ile Materyal Kullanımına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Küçükahmet, L. (2011). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Ankara: Nobel
  • MEB, (2009). Sosyal bilgiler 4.-5. sınıf programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MEB, (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MEB, (2015). İlkokul hayat bilgisi dersi (1, 2 ve 3. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Önen, F., Mertoğlu, H., Saka, M. & Gürdal, A. (2009). Hizmet içi eğitimin öğretmenlerin öğretim yöntem ve tekniklerine iliksin bilgilerine etkisi: Öpyep Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 9-23.
  • Sönmez, I. (2002). İlköğretim 4. ve 5. sınıf fen bilgisi öğretiminde kullanılan metotların öğretmenler açısından değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şimşek, H., Hırça, N. ve Coşkun, S. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerini tercih ve uygulama düzeyleri: Şanlıurfa ili örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9(18), 249-268.
  • Taşkaya, S. M. Ve Sürmeli, H. (2014). Sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersinde kullandıkları öğretim yöntemlerin değerlendirilmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(1), 169-188
  • Yelken, T., Üredi, L., Tanrıseven, I. ve Kılıç, F. (2010). İlköğretim müfettişlerinin yapılandırmacı programile öğretmenlerin yapılandırmacı öğrenme ortamı oluşturma düzeylerine ilişkin görüşleri. Ç.Ü.Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,19(2), 31 – 46.
  • Yıldırım, K. (2011). Uluslararası Araştırma Verilerine Göre Türkiye’de İlköğretim Fen ve Teknoloji Derslerindeki Öğretim Uygulamaları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(1), 159-174
Year 2016, Volume: 1 Issue: 1, 42 - 59, 09.12.2016

Abstract

References

  • Aktepe, V. ve Aktepe, L. (2009). Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan öğretim yöntemlerine ilişkin öğrenci görüşleri: Kırşehir BİLSEM örneği, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 10(1), 69-80. (elektronik)
  • Alpar, D., Batdal, G., Avcı, Y. (2007) Öğrenci merkezli eğitimde eğitim teknolojileri uygulamaları Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi , 7 (1), 9-31
  • Arıkıl, G. & Yorgancı, B. (2012). Öğretmenlerin, Öğretmen Adaylarının veÖğrencilerin Motivasyonu Algılama Farklılıkları, (http://kongre.nigde.edu.tr/ xufbmek/dosyalar/tam_ metin/pdf. Erişim Tarihi: 22.11.2016)
  • Aykaç, N (2011). Hayat bilgisi dersi öğretim programında kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Sinop ili örneği ). Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1),113-12.
  • Çelikkaya, T. Ve Kuş, Z. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Kullandıkları Yöntem ve Teknikler. Eğitim Fakültesi Dergisi XXII (2),741-758
  • Çiftçi, S.,Sünbül, A. M. & Köksal, O. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Yaklaşıma Göre Düzenlenmiş Mevcut Programa İlişkin Yaklaşımlarının ve Uygulamalarının Eğitim Müfettişlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fa
  • Demir, Ö. ve Özden, S. (2013). Sınıf öğretmenlerinin öğretimsel stratejilere yöntemlere ve tekniklere ilişkin görüşleri: hayat bilgisi dersine yönelik tanılayıcı bir çalışma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 14, 59-75
  • Dindar, H. ve Yangın, S. (2007). İlköğretim fen ve teknoloji programındaki değişimin öğretmenlere yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (33), 240-252.
  • Dindar, H. Yaman, S. (2003). İlköğretim okulları birinci kademede fen bilgisi öğretmenlerinin eğitim araç-gereçlerini kullanma durumları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13, 167-176.
  • Doğan, Y (2010).Fen ve teknoloji dersi programının uygulanması sürecinde karşılaşılan sorunlar. Yüzüncüyıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 86-106.
  • Ekinci, A. (2007). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programının yapılandırmacı yaklaşımbağlamında değerlendirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,Yüksek lisans tezi.
  • Ergani, K. (2010). İlköğretim 4 ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Yöntem ve Teknikleri ile Materyal Kullanımına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Küçükahmet, L. (2011). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Ankara: Nobel
  • MEB, (2009). Sosyal bilgiler 4.-5. sınıf programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MEB, (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MEB, (2015). İlkokul hayat bilgisi dersi (1, 2 ve 3. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Önen, F., Mertoğlu, H., Saka, M. & Gürdal, A. (2009). Hizmet içi eğitimin öğretmenlerin öğretim yöntem ve tekniklerine iliksin bilgilerine etkisi: Öpyep Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 9-23.
  • Sönmez, I. (2002). İlköğretim 4. ve 5. sınıf fen bilgisi öğretiminde kullanılan metotların öğretmenler açısından değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şimşek, H., Hırça, N. ve Coşkun, S. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerini tercih ve uygulama düzeyleri: Şanlıurfa ili örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9(18), 249-268.
  • Taşkaya, S. M. Ve Sürmeli, H. (2014). Sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersinde kullandıkları öğretim yöntemlerin değerlendirilmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(1), 169-188
  • Yelken, T., Üredi, L., Tanrıseven, I. ve Kılıç, F. (2010). İlköğretim müfettişlerinin yapılandırmacı programile öğretmenlerin yapılandırmacı öğrenme ortamı oluşturma düzeylerine ilişkin görüşleri. Ç.Ü.Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,19(2), 31 – 46.
  • Yıldırım, K. (2011). Uluslararası Araştırma Verilerine Göre Türkiye’de İlköğretim Fen ve Teknoloji Derslerindeki Öğretim Uygulamaları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(1), 159-174
There are 22 citations in total.

Details

Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Demet Şahin

Sevim Güven

Publication Date December 9, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Şahin, D., & Güven, S. (2016). Sınıf Öğretmenlerinin Fen Bilimleri Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Derslerindeki Yöntem ve Teknik Kullanımına İlişkin Görüşleri. Online Science Education Journal, 1(1), 42-59.
12285Online Science Education Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 License.