Aim of this study is to develop an educational internet use self-efficacy beliefs instrument for high school teachers. During the process of developing the scale, an item pool was first created based on the concerning studies on literature. Subsequently, the form that prepared was presented to the experts for content and face validity. After expert responses the form revised based on the opinions of the experts. Final form was applied to 254 high school teachers. The structural validity of the scale was examined by exploratory factor analysis and criterion validity. As a result of the analysis, the scale was composed of 26 items, collected under one factor. The validity of the criterion was inspected by the data collected by Educational İnternet Use Scale developed by Şahin (2009). A moderate, linear and significant correlation was found according to the analysis using the Pearson correlation coefficient (r= .66). The Cronbach Alpha internal consistency coefficient was calculated .97. The psychometric properties of the scale developed within the scope of the study were presented in manuscript. It is suggested to use the scale in the in-service trainings and scientific studies to examine and develop the teachers' educational internet use self-efficacy beliefs.
Bu çalışma lise öğretmenlerin eğitim amaçlı internet kullanımı öz-yeterlik inançları düzeylerini belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışmasıdır. Ölçeğin geliştirilmesi sürecinde öncelikle alanyazın taranarak bir madde havuzu oluşturulmuştur. Ardından hazırlanan form kapsam ve görünüş geçerliği için uzman görüşüne sunulmuş ve görüşlere dayalı olarak revize edilmiştir. Revize edilen taslak form 254 lise öğretmenine uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliği keşfedici faktör analizi ve ölçüt geçerliği ile incelenmiştir. Analiz sonuçlarına göre ölçek tek faktörden ve 26 maddeden oluşmaktadır. Ölçekten toplanan verilerin, Şahin (2009) tarafından geliştirilen “Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanımı Ölçeği aracılığıyla toplanan veriler ile ilişkisine bakılmıştır. Pearson korelasyon katsayısı kullanılarak yapılan analizde orta düzeyde doğrusal ve anlamlı bir ilişki olduğunu (.66) görülmüştür. Ölçeğin güvenirliği için hesaplanan Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı .97 olarak bulunmuşturÖlçeğin psikometrik özellikleri metinde sunulmuştur. Öğretmenlerin eğitimde internet kullanımına yönelik öz-yeterliklerinin incelenmesine ve geliştirilmesine yönelik eğitimlerde ve bilimsel çalışmalarda ölçeğin kullanılması umulmaktadır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Submission Date | July 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 2 |