Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Medyadaki Ayet Paylaşımlarında Dikkat edilmesi Gereken Hususlar (16 Nisan 2017 Referandumu Bağlamında)

Year 2017, Issue: 30, 353 - 378, 27.12.2017

Abstract

Kur’an’ın taşımış olduğu değer sebebiyle her dönemde olduğu gibi içinde bulunduğumuz çağda da onunla güncel hayat arasında irtibat kurma, hayatın problemlerine ondan çözümler üretme ve güncel olayları ona göre yorumlama çabaları gözlemlenmektedir. Bunun en son örneklerinden biri de sosyal medyadaki ayet payla-şımlarıdır. Ayetlerin sosyal medya üzerinden paylaşılması belli bir anlamı veya mesajı çağrıştırdığından, bu paylaşımların tefsirdeki yeri, değeri ve güncel hayatla Kur’an’ı ilişkilendirmeye katkısı açı-sından somut örnekler çerçevesinde bir değerlendirmeye tabi tutul-ması gerekmektedir. Bu hususta bütün sosyal medya paylaşımları-nı ele almak mümkün olmadığından 16 Nisan 2017 referandumu sürecindeki paylaşımlar özelinde yapılacak bir değerlendirme, sos-yal medyadaki ayet paylaşımlarının boyutunu ve değerini ortaya koyma adına faydalı olacaktır. Zira Kur’an’ın üslubu, gönderiliş amacı ve tefsirde takip edilmesi gereken yöntem dikkate alınarak paylaşımların çağrıştırdığı anlam, takip edilen yöntem ve gözetilen amaç çerçevesinde yapılacak bir değerlendirme önemli sonuçlara ulaşmamızı sağlayacaktır. Bu sonuçlar da hem sosyal medya kulla-nıcı ve yararlanıcılarına altyapı oluşturacak hem de güncel hayatla Kur’an’ı ilişkilendirme çabasının yeni bir türü olan sosyal medyada-ki ayet paylaşımlarının makbuliyet derecesini ortaya koyacaktır.

References

  • AKINCI VURAL, Z.Berilve Mikail Bat, “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma”, Journal of Yasar University 2010 20(5).
  • AKSU, Hüsamettin, Hurûfilik Maddesi, TDV İslam Ansiklopedisi, TDV Yayınları, Ankara 1998, Cilt 18.
  • ALBAYRAK, Halis, Tefsir Usulü, Şule Yayınları, İstanbul 1998.
  • ATEŞ, Süleyman, Yüce Kur’an’ın Çağdaş Tefsiri, Yeni Ufuklar Neşriyat, İstanbul ts.
  • CERRAHOĞLU, İsmail, Tefsir Tarihi, Fecr Yayınevi, Ankara 2005.
  • el-CÜRCÂNÎ, Seyyid Şerif (ö.816/1413), Kitabü’t-Ta’rifat, Mektebetü Lübnan, Beyrût 1985.
  • ÇALIŞKAN, İsmail, Siyasal Tefsirin Oluşum Süreci, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2003.
  • ÇALIŞKAN, İsmail, Tefsir Usulü, Ankara Okulu yayınları, Ankara 2017.
  • DEMİR, Şehmus, Kur’an’ın Temel Hedefi, Fecr Yayınevi, Ankara 2016.
  • GÖRENER, İbrahim, “Anlama-Algılama ve Tefsir”, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2003, Sayı 17.
  • GÜL, Recep Emin, “Sosyal Medyada Hadis Kullanımı -Facebook ve Twitter Özelinde-“, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Van 2016, Sayı: 30.
  • HÖKELEKLİ, Hayati, İslam’da İnanç, İbadet ve Günlük Yaşayış Ansiklopedisi (Ed: İbrahim Kafi Dönmez), İFAV yayınları, İstanbul 2006, Cilt IV.
  • KARAMAN, Hayreddin vd., Kur’an Yolu Türkçe Meâl ve Tefsir, DİB Yayınları, Ankara 2014.
  • KIRCA, Celal, Hayatın İçinde Hayatla Birlikte Kur’an’ı Anlama, Marifet Yayınları, İstanbul 2010.
  • el-KURTÛBÎ, Ebû Abdillah Muhammed b. Ahmed (ö.671/1272), el-Câmi’ li Ahkâmi’l-Kur’an, Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrût 2010.
  • OYMAN, Nihat, “Sosyal Medya Dindarlığı”, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2016, Cilt XIV, Sayı 28.
  • ÖZ, Ahmet, Kur’an’ı Anlamada Bağlam, HikmeteviYayınları, İstanbul 2016.
  • er-RÂZÎ, Fahruddîn (ö.606/1209), Tefsiru’l-Kebîr, Daru’l-Hadîs, Kahire 1433/2012.
  • SAYIMER, İdil, Sanal Ortamda Halkla İlişkiler, Beta Yayınları, İstanbul 2008.
  • YAĞMURLU, Aslı, “Kamu Yönetiminde Hakla İlişkiler ve Sosyal Medya”, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Cilt 7, Sayı 1, Konya 2011.
  • YAZICI, İshak, “Kur'an'ın Çizdiği Hedefler ve Günümüz Tefsir Araştırmalarında Bu Hedefleri Dikkate Almanın Önemi”, Günümüz Din Bilimleri Araştırmaları ve Problemleri Sempozyumu, (Samsun, 27-30 Haziran 1989), 1989.
  • ez-ZERKEŞÎ, Bedruddîn Muhammed b.Abdillah (ö.794/1392), el-Burhân fî Ulûmmi’l-Kur’an, Dâru’l-Hadîs, Kahire 1427/2006.
  • http://www.yenisafak.com/gundem/chp-eveti-yunan-belledi-denize-dokecegiz-2637744. 26.09.2017
  • http://www.ysk.gov.tr/ysk/content/conn/YSKUCM/path/Contribution%20Folders/SecmenIslemleri/Secimler/2017HO/2017HO-Ornek135.pdf. 26.09.2017
Year 2017, Issue: 30, 353 - 378, 27.12.2017

Abstract

References

  • AKINCI VURAL, Z.Berilve Mikail Bat, “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma”, Journal of Yasar University 2010 20(5).
  • AKSU, Hüsamettin, Hurûfilik Maddesi, TDV İslam Ansiklopedisi, TDV Yayınları, Ankara 1998, Cilt 18.
  • ALBAYRAK, Halis, Tefsir Usulü, Şule Yayınları, İstanbul 1998.
  • ATEŞ, Süleyman, Yüce Kur’an’ın Çağdaş Tefsiri, Yeni Ufuklar Neşriyat, İstanbul ts.
  • CERRAHOĞLU, İsmail, Tefsir Tarihi, Fecr Yayınevi, Ankara 2005.
  • el-CÜRCÂNÎ, Seyyid Şerif (ö.816/1413), Kitabü’t-Ta’rifat, Mektebetü Lübnan, Beyrût 1985.
  • ÇALIŞKAN, İsmail, Siyasal Tefsirin Oluşum Süreci, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2003.
  • ÇALIŞKAN, İsmail, Tefsir Usulü, Ankara Okulu yayınları, Ankara 2017.
  • DEMİR, Şehmus, Kur’an’ın Temel Hedefi, Fecr Yayınevi, Ankara 2016.
  • GÖRENER, İbrahim, “Anlama-Algılama ve Tefsir”, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2003, Sayı 17.
  • GÜL, Recep Emin, “Sosyal Medyada Hadis Kullanımı -Facebook ve Twitter Özelinde-“, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Van 2016, Sayı: 30.
  • HÖKELEKLİ, Hayati, İslam’da İnanç, İbadet ve Günlük Yaşayış Ansiklopedisi (Ed: İbrahim Kafi Dönmez), İFAV yayınları, İstanbul 2006, Cilt IV.
  • KARAMAN, Hayreddin vd., Kur’an Yolu Türkçe Meâl ve Tefsir, DİB Yayınları, Ankara 2014.
  • KIRCA, Celal, Hayatın İçinde Hayatla Birlikte Kur’an’ı Anlama, Marifet Yayınları, İstanbul 2010.
  • el-KURTÛBÎ, Ebû Abdillah Muhammed b. Ahmed (ö.671/1272), el-Câmi’ li Ahkâmi’l-Kur’an, Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrût 2010.
  • OYMAN, Nihat, “Sosyal Medya Dindarlığı”, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2016, Cilt XIV, Sayı 28.
  • ÖZ, Ahmet, Kur’an’ı Anlamada Bağlam, HikmeteviYayınları, İstanbul 2016.
  • er-RÂZÎ, Fahruddîn (ö.606/1209), Tefsiru’l-Kebîr, Daru’l-Hadîs, Kahire 1433/2012.
  • SAYIMER, İdil, Sanal Ortamda Halkla İlişkiler, Beta Yayınları, İstanbul 2008.
  • YAĞMURLU, Aslı, “Kamu Yönetiminde Hakla İlişkiler ve Sosyal Medya”, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Cilt 7, Sayı 1, Konya 2011.
  • YAZICI, İshak, “Kur'an'ın Çizdiği Hedefler ve Günümüz Tefsir Araştırmalarında Bu Hedefleri Dikkate Almanın Önemi”, Günümüz Din Bilimleri Araştırmaları ve Problemleri Sempozyumu, (Samsun, 27-30 Haziran 1989), 1989.
  • ez-ZERKEŞÎ, Bedruddîn Muhammed b.Abdillah (ö.794/1392), el-Burhân fî Ulûmmi’l-Kur’an, Dâru’l-Hadîs, Kahire 1427/2006.
  • http://www.yenisafak.com/gundem/chp-eveti-yunan-belledi-denize-dokecegiz-2637744. 26.09.2017
  • http://www.ysk.gov.tr/ysk/content/conn/YSKUCM/path/Contribution%20Folders/SecmenIslemleri/Secimler/2017HO/2017HO-Ornek135.pdf. 26.09.2017
There are 24 citations in total.

Details

Journal Section Araştırma Makaleleri / Research Articles
Authors

Fatih Tiyek

Publication Date December 27, 2017
Submission Date November 13, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 30

Cite

ISNAD Tiyek, Fatih. “Sosyal Medyadaki Ayet Paylaşımlarında Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar (16 Nisan 2017 Referandumu Bağlamında)”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 30 (December 2017), 353-378.

The Journal of Theology Faculty of Kahramanmaraş Sütçü İmam University is published in electronic version and a hardcopy is distributed to each related library.