Sosyal bilimsel arastırmalarda kavramların önemli
analitik araçlar oldugu bilinmektedir. Bu baglamda Din Sosyolojisi
alanında, dinî olusum ve hareketlerin organizasyonunun
analizine yönelik olarak çesitli tipler olusturulmustur. Bu
yazıda, slam tarihinde belki fırkaya karsılık gelebilecek, ancak
ondan farklı sekt tipi dini formasyonun sahip oldugu tanımlayıcı
karakteristikleri çerçevesinde, slamın erken döneminde
olusmaya baslayan ve Hz. Ali (656-61) ile Muaviye
(661-80) arasında cereyan eden Sıffîn Savasında (656-57)
ortaya çıkan haricîlik hareketi analiz edilecektir.
Son onlu yıllarda haricîlige olumlu bir imaj kazandırma
yolunda, bazı Arap yazarları, entelektüelleri ve bilim adamları
arasında haricîligi yeniden yorumlamaya yönelik çabaların
oldugu görülmektedir. Böyle bir girisim, mensubu bulundugu
fırka ya da sektin görüslerinin dogru oldugunu ve bunun dısındakilerin
“heretik”ler olarak yanlıslıgını ispatlamaya çalısan
heresiyografi yazarlarını hatırlatmaktadır. Ancak bu makalede
kutsal metinlerin literal (lafzi) yorumuna dayalı öte
dünyaya yönelik mükâfatlara vurgu yapan fundamentalistik
karakterli hâricîlik, bilimsel çerçevede ele alınacaktır. Böylece
bu sosyal bilimsel yaklasım yönetime, çevreye ve kendi görüslerini
paylasmayanlara düsman olan aynı zamanda siddet ve
terörü mesrulastıran Harici hareketini dogru anlamaya katkıda
bulunabilir. Harici hareketinin toplum saglıgını tehdit edici yönünü belirttikten sonra, bunun günümüzdeki siyasal
slamcı hareketler ve kökten dinci radikal slamcı olusumlar
üzerindeki etkisi anlasılmıs olacaktır.
Journal Section | Araştırma Makaleleri / Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 3, 2007 |
Submission Date | July 2, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Issue: 10 |
The Journal of Theology Faculty of Kahramanmaraş Sütçü İmam University is published in electronic version and a hardcopy is distributed to each related library.