The aim of this study is to identify students' mistakes and misconceptions about first-order equations with one unknown. Knowing the students' misconceptions and mistakes about equations with a first-degree unknown is important in terms of learning the other subjects on which this subject is based correctly and informing the teachers about possible mistakes and misconceptions about this subject. The method of the research is the case study model, one of the qualitative research methods. This research was carried out with a total of 31 7th grade students in 3 secondary schools in Kars. Data were collected by applying an achievement test consisting of open-ended questions on the subject of first-order equations with one unknown, developed by the researchers. The analysis of the data was made with descriptive analysis, one of the qualitative data analysis approaches. Looking at the results of the research, it was seen that the students made a lot of mistakes and had misconceptions about equations with one unknown of the first degree. Mistakes and misconceptions were classified according to their types and examined on the basis of learning outcomes. When the results are examined, it is seen that the types of mistakes and misconceptions vary according to the outcomes, for example, the types of mistakes encountered in the answers for the outcome "Solves equations with a first-degree unknown" are concentrated in "mistakes related to the crossover rule" and "solving by memorizing the logic of the equation solving rules". When the types of misconceptions encountered in the answers related to the outcome were examined, it was determined that the most misconceptions about the concept of unknown and variable were experienced. Suggestions are listed according to the results.
Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin birinci dereceden bir bilinmeyenli denklemler konusuyla ilgili hataları ve kavram yanılgılarını belirlemektir. Birinci dereceden bir bilinmeyenli denklemler konusunda öğrencilerin sahip olduğu kavram yanılgılarının ve yaptıkları hataların bilinmesi, bu konunun temel alındığı diğer konuların doğru şekilde öğrenilmesi ve öğretmenleri bu konuyla ilgili olası hatalardan ve kavram yanılgılarından haberdar etmesi bakımından önemlidir. Araştırmanın yöntemi nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması modelidir. Bu araştırma Kars ilinde bulunan 3 ortaokuldaki toplam 31 tane 7.sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmacılar tarafından geliştirilen birinci dereceden bir bilinmeyenli denklemler konusu ile ilgili açık uçlu sorulardan oluşan başarı testi uygulanarak veriler toplanmıştır. Verilerin analizi, nitel veri analizi yaklaşımlarından betimsel analiz ile yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına bakıldığında öğrencilerin birinci dereceden bir bilinmeyenli denklemler konusunda çok fazla hataya düştükleri ve kavram yanılgısına sahip oldukları görülmüştür. Hatalar ve kavram yanılgıları, türlerine göre sınıflandırılmış ve kazanım bazında incelenmiştir. Sonuçlar incelendiğinde, kazanımlara göre hata ve kavram yanılgısı türlerinin değişiklik gösterdiği, örneğin “Birinci dereceden bir bilinmeyenli denklemleri çözer” kazanımına yönelik cevaplarda karşılaşılan hata türlerinin “karşı tarafa geçirme kuralına ilişkin hatalar” ile “denklem çözme kurallarının mantığını bilmeden ezberleyerek çözme” hatalarında yoğunlaştığı, aynı kazanıma ait cevaplarda karşılaşılan kavram yanılgısı türlerine bakıldığında en fazla “bilinmeyen ve değişken kavramına yönelik kavram yanılgısı” yaşandığı belirlenmiştir. Sonuçlara göre öneriler sıralanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Submission Date | October 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 3 |