Günümüzde devletin temel ekonomik
görevlerinden biri de sosyal olarak arzu edilen kamusal mal-hizmet düzeyinin
sunumudur. Ancak kamusal malların yapısal özellikleri, bölünememezlik ve
dışlanamamazlık, bazı bireylerin bu mallara yönelik tercih doğru açıklamamasına
neden olmaktadır. Tercihlerin belirsiz hale gelmesiyse bu malların Pareto etkin
seviyede temin edilmemesi sonucunu doğurmaktadır. Dolayısıyla, kamu kesiminin
kamusal mal-hizmetlerde tercihlerin açıklanması ve talebin belirlenmesi
sorunlarını çözüme kavuşturması beklenmektedir. Bu minvalde literatürde
önerilen çözüm yollarından biri de yaşam memnuniyeti yöntemidir. Yöntem,
bireylere doğrudan kamusal mal-hizmete yönelik ödeme istekliliğini
sormadığından; yönteminin stratejik davranışların önüne geçerek, bilgileri kamu
sektörüne doğru bir biçimde aktaracağı düşünülmektedir. Yöntemin teorik
temelinin oldukça dağınık bir şekilde bulunduğu gerek yerli gerekse yabancı
çalışmaların sistematik hale getirilerek aktarılması ve yöntemin teorik
sınırlarının belirlenmesinin ise kamu ekonomisine yeni bir perspektif ile
bakılabilmesini sağlayacak ve tercih açıklatmaya yönelik yeni araştırmalara
ışık tutacaktır.
One of the fundamental economic tasks
of the state today is the provision of a socially-desired level of public goods-services.
However, due to the structural characteristics of public goods, non-rivalry and
non-excludability, some individuals do not declare their preferences on these
goods accurately. This ambiguity of preferences results in the failure of supplying
these goods at the Pareto-efficient level. Therefore, the public sector is
expected to solve problems concerning the revelation of preferences and
determination of demands in public goods-services. In this manner, one of the solutions
proposed in the literature is the life-satisfaction method. As the method does
not directly ask individuals their willingness to pay for public goods-services,
it is thought that the method will transfer information to the public sector
accurately by preventing strategic behaviors. Systematization and then transfer
of both domestic and foreign studies, where the theoretical basis of the method
is quite scattered and determination of the theoretical limits of the method,
will provide a new perspective to the public economy and light the way for new
researches on preference-revelation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 4 |