Gelişmiş
ülkelerde nüfusun yaşlanması, kamu sağlık harcamalarının artması, sağlık
sigorta kapsamının daralması, sağlık hizmetlerinin özelleştirilmesi, ülkeler
arasında sağlık alanında önemli fiyat farklılıkları, hastaların daha ucuz
sağlık hizmeti sunan ülkelere gitme eğilimi ve coğrafi yakınlık Türk sağlık
turizmi için bir pazar payı yaratmıştır. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de sağlık
turizmi pazarını oluşturan ekonomik faktörleri teknik olarak ortaya koymaktır.
Coğrafi bakımından yakın olan, yabancı turist gönderen ve sağlık harcamalarında
farklı finansman modelleri uygulayan ülkelere ait veriler analiz edilmektedir.
Çalışmanın sonucunda, bazı ekonomik sorunların sağlık turizminin çıkış noktası
olduğu ve Türk sağlık turizmi açısından da ciddi bir pazar fırsatı
yarattığı ifade edilmektedir.
Aging of population in developed countries, increase in public health
expenditures, reduction in health insurance coverage, privatizing health
services, significant price differences between countries in health costs,
patients’ tendency to go to the countries which provide cheaper health services
and proximity have created a market share for Turkish health tourism. This study
aims to reveal the economic factors technically which constitute health tourism
market share in Turkey. The data which belong to the tourist generating
countries which are proximate geographically and implement different financing
models in health expenditures are analyzed. In consequence of the study, it is
suggested that certain economic problems are the origin of the health tourism
and it creates an important market share in for Turkish health tourism.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 17, 2017 |
Submission Date | April 19, 2017 |
Published in Issue | Year 2017Volume: 2 Issue: 1 |