Research Article
BibTex RIS Cite

Fen Bilgisi ve İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Disiplinlerarası Yaklaşıma Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi

Year 2017, Volume: 16 Issue: 2, 509 - 524, 01.04.2017
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304714

Abstract

Yapılan araştırmanın amacı fen bilgisi ve ilköğretim matematik öğretmenlerinin disiplinlerarası yaklaşıma yönelik görüşlerini belirlemektir.  Nitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseni ile gerçekleştirilen araştırmanın örnekleminin belirlenmesinde, ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmış ve farklı özelliklerdeki şehir ve okullarda görev yapan, farklı deneyim süresi geçirmiş sekiz fen bilgisi ile sekiz ilköğretim matematik öğretmeni olmak üzere toplam on altı öğretmen ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmada iç geçerliği ve güvenirliği sağlayan üçgenleme tekniğine başvurulmuştur. Yapılan analizler sonucunda öğretmenlerin “disiplinlerarası yaklaşıma yönelik tanımlar, bilgiler, dikkat edilen unsurlar, ilişkilendirilen dersler ve konular, diğer branş öğretmenleriyle işbirliği, yaklaşımın yararları ve sınırlılıkları ile yaklaşıma yönelik öneriler” temaları altında görüş belirttikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bu doğrultuda mevcut uygulama ve gelecek araştırmalara yönelik öneriler geliştirilmiştir.

Anahtar Sözcükler. Disiplinlerarası Yaklaşım, Fen Bilgisi Öğretmenleri, İlköğretim Matematik Öğretmenleri

References

  • Aydın, G. & Balım, A. G. (2005). Yapılandırmacı yaklaşıma göre modellendirilmiş disiplinler arası uygulama: enerji konularının öğretimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38 (2), 145-166.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B. & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri - desen ve analiz. (M. Sever, Çev.). (A. Aypay, Çev. Edt.). Ankara: Anı Yayıncılık. (Orijinal çalışma basım tarihi 2014).
  • Demirel, Ö. Tuncel, İ., Demirhan, C. & Demir, K. (2008). Çoklu zekâ kuramı ile disiplinlerarası yaklaşımı temel alan uygulamalara ilişkin öğretmen-öğrenci görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33 (147), 14-25.
  • Devers, K. J. & Frankel, R. M. (2000). Study design in qualitative research – 2: sampling and data collection strategies. Education for health, 13 (2), 263 – 271.
  • Downe – Wamboldt, B. (1992). Content analysis: Method, applications, and issues. Health Care for Women International, 13 (3), 313-321.
  • Elliott, B., Oty, K., Mcarthur, J. & Clark, B. (2001). The effect of an interdisplinary algebra/science course on students’ problem solving skills, critical thinking skills and attitudes towards mathematics. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 32 (6), 811-816.
  • Ellis, A. K. ve Stuen, C. J. (1998). The interdisciplinary curriculum. New York: Eye On Education.
  • Erickson, H.L. (1995). Stirring the Head, Heart, and Soul (Redefining Curriculum and Instruction). California: Corwin Press, Inc.
  • Farris, P. J. (2004). Social studies – an interdisciplinary, multicultural approach. (4th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Furner, J. M. & Kumar, D. D. (2007). The mathematics and science integration argument: a stand for teacher education. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3 (3), 185-189.
  • İmamoğlu, H. V. & Çeken, R. (2011). İlköğretim sosyal bilgiler dersinin bilim tarihi açısından fen ve teknoloji dersi ile ilişkilendirilmesi üzerine disiplinlerarası bir bakış. ODÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2 (3), 71-87.
  • Jacobs, H. H. (Ed.). (1989). Interdisciplinary curriculum: Design and implementation. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Kaya, D., Akpınar, E. & Gökkurt, Ö. (2006). İlköğretim fen derslerinde matematik tabanlı konuların öğrenilmesine fen-matematik entegrasyonunun etkisi. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 6 (4). http://www.universite-toplum.org/text.php3?id=288 adresinden 16 Mayıs 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Keşan, C. & Kaya, D. (2008). Fen öğretiminde hibritleşmiş bir öğrenme ortamı nasıl olmalı?. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 8 (4). http://www.universite-toplum.org/text.php3?id=375 adresinden 16 Mayıs 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Lonning, R. A., DeFranco, T. C. & Weinland, T. P. (1998). Development of theme-based, interdisciplinary, integrated curriculum: a theoretical model. School Science and Mathematics, 98 (6), 312-319.
  • Marshall, M. N. (1996). Sampling for qualitative research. Family Practice Oxford University Press, 13 (6),522 – 525.
  • Matthews, K. E., Adams, P. & Goos, M. (2009). International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 40 (7), 891-902.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education (2nd ed.). San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve etik. (Çev. E. Dinç). Turan, S. (Çev. Ed.). Nitel araştırma – desen ve uygulama için bir rehber. (s.199-228). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı MEB. (2013a). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı MEB. (2013b). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Matematik Uygulamaları Dersi (5, 6, 7, ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı MEB. (2013c). Ortaokul matematik dersi (5,6,7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Özkök, A. (2005). Disiplinlerarası yaklaşıma dayalı yaratıcı problem çözme öğretim programının yaratıcı problem çözme becerisine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 159-167.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3rd ed.). London: Sage Publications.
  • Ürey, M., Çepni, S., Köğce, D. & Yıldız, C. (2013). Serbest etkinlik çalışmaları dersi kapsamında geliştirilen disiplinlerarası okul bahçesi programının öğrencilerin bazı matematik kazanımları üzerine etkisinin değerlendirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10 (3), 37-58.
  • Weber, R. P. (1990). Basic content analysis (2nd ed.). London: Sage Publications.
  • Taşdemir, M. & Taşdemir, A. (2011). İlköğretim müfredatındaki fen ve dil temelli derslerin disiplinlerarası yaklaşımla incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21 (1), 217-232.
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinlerarası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 89-94.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2017, Volume: 16 Issue: 2, 509 - 524, 01.04.2017
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304714

Abstract

References

  • Aydın, G. & Balım, A. G. (2005). Yapılandırmacı yaklaşıma göre modellendirilmiş disiplinler arası uygulama: enerji konularının öğretimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38 (2), 145-166.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B. & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri - desen ve analiz. (M. Sever, Çev.). (A. Aypay, Çev. Edt.). Ankara: Anı Yayıncılık. (Orijinal çalışma basım tarihi 2014).
  • Demirel, Ö. Tuncel, İ., Demirhan, C. & Demir, K. (2008). Çoklu zekâ kuramı ile disiplinlerarası yaklaşımı temel alan uygulamalara ilişkin öğretmen-öğrenci görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33 (147), 14-25.
  • Devers, K. J. & Frankel, R. M. (2000). Study design in qualitative research – 2: sampling and data collection strategies. Education for health, 13 (2), 263 – 271.
  • Downe – Wamboldt, B. (1992). Content analysis: Method, applications, and issues. Health Care for Women International, 13 (3), 313-321.
  • Elliott, B., Oty, K., Mcarthur, J. & Clark, B. (2001). The effect of an interdisplinary algebra/science course on students’ problem solving skills, critical thinking skills and attitudes towards mathematics. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 32 (6), 811-816.
  • Ellis, A. K. ve Stuen, C. J. (1998). The interdisciplinary curriculum. New York: Eye On Education.
  • Erickson, H.L. (1995). Stirring the Head, Heart, and Soul (Redefining Curriculum and Instruction). California: Corwin Press, Inc.
  • Farris, P. J. (2004). Social studies – an interdisciplinary, multicultural approach. (4th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Furner, J. M. & Kumar, D. D. (2007). The mathematics and science integration argument: a stand for teacher education. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3 (3), 185-189.
  • İmamoğlu, H. V. & Çeken, R. (2011). İlköğretim sosyal bilgiler dersinin bilim tarihi açısından fen ve teknoloji dersi ile ilişkilendirilmesi üzerine disiplinlerarası bir bakış. ODÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2 (3), 71-87.
  • Jacobs, H. H. (Ed.). (1989). Interdisciplinary curriculum: Design and implementation. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Kaya, D., Akpınar, E. & Gökkurt, Ö. (2006). İlköğretim fen derslerinde matematik tabanlı konuların öğrenilmesine fen-matematik entegrasyonunun etkisi. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 6 (4). http://www.universite-toplum.org/text.php3?id=288 adresinden 16 Mayıs 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Keşan, C. & Kaya, D. (2008). Fen öğretiminde hibritleşmiş bir öğrenme ortamı nasıl olmalı?. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 8 (4). http://www.universite-toplum.org/text.php3?id=375 adresinden 16 Mayıs 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Lonning, R. A., DeFranco, T. C. & Weinland, T. P. (1998). Development of theme-based, interdisciplinary, integrated curriculum: a theoretical model. School Science and Mathematics, 98 (6), 312-319.
  • Marshall, M. N. (1996). Sampling for qualitative research. Family Practice Oxford University Press, 13 (6),522 – 525.
  • Matthews, K. E., Adams, P. & Goos, M. (2009). International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 40 (7), 891-902.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education (2nd ed.). San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve etik. (Çev. E. Dinç). Turan, S. (Çev. Ed.). Nitel araştırma – desen ve uygulama için bir rehber. (s.199-228). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı MEB. (2013a). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı MEB. (2013b). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Matematik Uygulamaları Dersi (5, 6, 7, ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı MEB. (2013c). Ortaokul matematik dersi (5,6,7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Özkök, A. (2005). Disiplinlerarası yaklaşıma dayalı yaratıcı problem çözme öğretim programının yaratıcı problem çözme becerisine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 159-167.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3rd ed.). London: Sage Publications.
  • Ürey, M., Çepni, S., Köğce, D. & Yıldız, C. (2013). Serbest etkinlik çalışmaları dersi kapsamında geliştirilen disiplinlerarası okul bahçesi programının öğrencilerin bazı matematik kazanımları üzerine etkisinin değerlendirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10 (3), 37-58.
  • Weber, R. P. (1990). Basic content analysis (2nd ed.). London: Sage Publications.
  • Taşdemir, M. & Taşdemir, A. (2011). İlköğretim müfredatındaki fen ve dil temelli derslerin disiplinlerarası yaklaşımla incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21 (1), 217-232.
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinlerarası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 89-94.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 29 citations in total.

Details

Journal Section Araştırma Articlesi
Authors

Buket Turhan Türkkan

Memet Karakuş This is me

Fatma Karakuş This is me

Publication Date April 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 16 Issue: 2

Cite

APA Turhan Türkkan, B., Karakuş, M., & Karakuş, F. (2017). Fen Bilgisi ve İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Disiplinlerarası Yaklaşıma Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. İlköğretim Online, 16(2), 509-524. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304714
AMA Turhan Türkkan B, Karakuş M, Karakuş F. Fen Bilgisi ve İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Disiplinlerarası Yaklaşıma Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. EEO. April 2017;16(2):509-524. doi:10.17051/ilkonline.2017.304714
Chicago Turhan Türkkan, Buket, Memet Karakuş, and Fatma Karakuş. “Fen Bilgisi Ve İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Disiplinlerarası Yaklaşıma Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi”. İlköğretim Online 16, no. 2 (April 2017): 509-24. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304714.
EndNote Turhan Türkkan B, Karakuş M, Karakuş F (April 1, 2017) Fen Bilgisi ve İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Disiplinlerarası Yaklaşıma Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. İlköğretim Online 16 2 509–524.
IEEE B. Turhan Türkkan, M. Karakuş, and F. Karakuş, “Fen Bilgisi ve İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Disiplinlerarası Yaklaşıma Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi”, EEO, vol. 16, no. 2, pp. 509–524, 2017, doi: 10.17051/ilkonline.2017.304714.
ISNAD Turhan Türkkan, Buket et al. “Fen Bilgisi Ve İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Disiplinlerarası Yaklaşıma Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi”. İlköğretim Online 16/2 (April 2017), 509-524. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304714.
JAMA Turhan Türkkan B, Karakuş M, Karakuş F. Fen Bilgisi ve İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Disiplinlerarası Yaklaşıma Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. EEO. 2017;16:509–524.
MLA Turhan Türkkan, Buket et al. “Fen Bilgisi Ve İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Disiplinlerarası Yaklaşıma Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi”. İlköğretim Online, vol. 16, no. 2, 2017, pp. 509-24, doi:10.17051/ilkonline.2017.304714.
Vancouver Turhan Türkkan B, Karakuş M, Karakuş F. Fen Bilgisi ve İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Disiplinlerarası Yaklaşıma Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. EEO. 2017;16(2):509-24.