Dissertation
BibTex RIS Cite

GAZETE HABERLERİYLE DESTEKLENMİŞ SOSYAL BİLGİLER DERSİ DENEYİMİ ÖĞRENCİLERE ÇOKLU BAKIŞ AÇISI KAZANDIRMAK NOKTASINDA NE DENLİ ETKİLİDİR?: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI

Year 2023, Volume: 12 Issue: 2, 103 - 123

Abstract

Öğrencilerin sosyal bilimlerin metodolojisi doğrultusunda düşünmelerini ve uygulamalar yapmalarını sağlamak, kendisine sunulan yazılı, görsel vb. kaynakları değerlendirerek çoklu bakış açısını, karar verme ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek açısından gazete haberleri, sosyal bilgiler dersi için önemli bir kaynaktır. Öğrenciler geçmişteki veya günümüzdeki sosyal problemlerle gazete gibi ilgi çekici, öğrencileri konuşmaya ve görüş bildirmeye teşvik eden bir kaynak aracılığıyla karşılaştırıldığında, günlük yaşamla dersler arasında ilişki kurulması da sağlanır. Bu çalışmanın amacı, gazete haberlerinin bir kaynak olarak kullanıldığı sosyal bilgiler öğrenme ortamlarında öğrencilerin sınıf içi iletişimde ortaya koydukları çoklu bakış açısı içeren ifadelerin niteliğini değerlendirmektir. Bu araştırmada, yeni bir öğretim uygulamasının etkileri araştırıldığından, nitel araştırma desenlerinden eylem araştırması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Avrupa yakasındaki bir devlet okulunda 6. sınıfa devam eden 31 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın uygulayıcısı aynı zamanda araştırmacı olan öğretmendir. Araştırmada veri toplama aracı olarak gazete haberlerini temel alan bir anlayışla hazırlanan ve uygulanan öğretim sürecindeki sınıf içi iletişim kesitlerinden yararlanılmıştır. Sınıf içi iletişim kesitleri önceden belirlenen ölçütlere göre değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda; gazete haberlerinin kullanıldığı öğrenme ortamlarında, öğrencilerin kendi görüşleriyle öğrenme sürecine dahil olmalarını anlatan bence/bana göre ifadelerini kullanma, arkadaşının görüşüne katılma ya da katılmama, empati kurma, farklı görüşlere/farklılıklara saygı duyma, görüş değiştirme gibi durumlara sıkça rastlanmıştır. Bu açıdan gazete haberlerinin kullanıldığı öğrenme ortamlarında öğrencilere sosyal bilimler metodolojisinin kazandırmayı hedeflediği karar verme, problem çözme ve eleştirel düşünme gibi üst düzey düşünme becerilerinin kazandırılabileceği görülmüştür.

References

  • Kabapınar, Y. ve Ol, C. G., (2021). “Yaşamın Sınıfa Yansıması Olarak Örnek Olay Yöntemi: “Çözülecek Binlerce Sorun Var”. Kuramdan Uygulamaya Örnek Olay (s.3-23), Ankara: PegemA.
  • Kabapınar, Y., (2014). Kuramdan Uygulamaya Sosyal Bilgiler Öğretimi. - (Ed.). Ankara: PegemA.
  • Kabapınar, Y. ve Ol, C. G., (2021). “Sosyal Bilgiler Dersinde Gazete Haberlerine Dayalı Örnek Olay Yöntemini Kullanmak”. Kuramdan Uygulamaya Örnek Olay (s.131-152), Ankara: PegemA. Kabapınar, Y., (2014). Kuramdan Uygulamaya Sosyal Bilgiler Öğretimi. - (Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
Year 2023, Volume: 12 Issue: 2, 103 - 123

Abstract

References

  • Kabapınar, Y. ve Ol, C. G., (2021). “Yaşamın Sınıfa Yansıması Olarak Örnek Olay Yöntemi: “Çözülecek Binlerce Sorun Var”. Kuramdan Uygulamaya Örnek Olay (s.3-23), Ankara: PegemA.
  • Kabapınar, Y., (2014). Kuramdan Uygulamaya Sosyal Bilgiler Öğretimi. - (Ed.). Ankara: PegemA.
  • Kabapınar, Y. ve Ol, C. G., (2021). “Sosyal Bilgiler Dersinde Gazete Haberlerine Dayalı Örnek Olay Yöntemini Kullanmak”. Kuramdan Uygulamaya Örnek Olay (s.131-152), Ankara: PegemA. Kabapınar, Y., (2014). Kuramdan Uygulamaya Sosyal Bilgiler Öğretimi. - (Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Cultural Studies (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Yücel Kabapınar 0000-0001-6039-0096

Cemal Gökhan Ol 0000-0001-7927-2751

Early Pub Date January 8, 2024
Publication Date
Submission Date December 9, 2023
Acceptance Date January 8, 2024
Published in Issue Year 2023 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Kabapınar, Y., & Ol, C. G. (2024). GAZETE HABERLERİYLE DESTEKLENMİŞ SOSYAL BİLGİLER DERSİ DENEYİMİ ÖĞRENCİLERE ÇOKLU BAKIŞ AÇISI KAZANDIRMAK NOKTASINDA NE DENLİ ETKİLİDİR?: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI. International Journal of Social Science Research, 12(2), 103-123.
AMA Kabapınar Y, Ol CG. GAZETE HABERLERİYLE DESTEKLENMİŞ SOSYAL BİLGİLER DERSİ DENEYİMİ ÖĞRENCİLERE ÇOKLU BAKIŞ AÇISI KAZANDIRMAK NOKTASINDA NE DENLİ ETKİLİDİR?: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI. IJSSR. January 2024;12(2):103-123.
Chicago Kabapınar, Yücel, and Cemal Gökhan Ol. “GAZETE HABERLERİYLE DESTEKLENMİŞ SOSYAL BİLGİLER DERSİ DENEYİMİ ÖĞRENCİLERE ÇOKLU BAKIŞ AÇISI KAZANDIRMAK NOKTASINDA NE DENLİ ETKİLİDİR?: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI”. International Journal of Social Science Research 12, no. 2 (January 2024): 103-23.
EndNote Kabapınar Y, Ol CG (January 1, 2024) GAZETE HABERLERİYLE DESTEKLENMİŞ SOSYAL BİLGİLER DERSİ DENEYİMİ ÖĞRENCİLERE ÇOKLU BAKIŞ AÇISI KAZANDIRMAK NOKTASINDA NE DENLİ ETKİLİDİR?: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI. International Journal of Social Science Research 12 2 103–123.
IEEE Y. Kabapınar and C. G. Ol, “GAZETE HABERLERİYLE DESTEKLENMİŞ SOSYAL BİLGİLER DERSİ DENEYİMİ ÖĞRENCİLERE ÇOKLU BAKIŞ AÇISI KAZANDIRMAK NOKTASINDA NE DENLİ ETKİLİDİR?: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI”, IJSSR, vol. 12, no. 2, pp. 103–123, 2024.
ISNAD Kabapınar, Yücel - Ol, Cemal Gökhan. “GAZETE HABERLERİYLE DESTEKLENMİŞ SOSYAL BİLGİLER DERSİ DENEYİMİ ÖĞRENCİLERE ÇOKLU BAKIŞ AÇISI KAZANDIRMAK NOKTASINDA NE DENLİ ETKİLİDİR?: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI”. International Journal of Social Science Research 12/2 (January 2024), 103-123.
JAMA Kabapınar Y, Ol CG. GAZETE HABERLERİYLE DESTEKLENMİŞ SOSYAL BİLGİLER DERSİ DENEYİMİ ÖĞRENCİLERE ÇOKLU BAKIŞ AÇISI KAZANDIRMAK NOKTASINDA NE DENLİ ETKİLİDİR?: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI. IJSSR. 2024;12:103–123.
MLA Kabapınar, Yücel and Cemal Gökhan Ol. “GAZETE HABERLERİYLE DESTEKLENMİŞ SOSYAL BİLGİLER DERSİ DENEYİMİ ÖĞRENCİLERE ÇOKLU BAKIŞ AÇISI KAZANDIRMAK NOKTASINDA NE DENLİ ETKİLİDİR?: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI”. International Journal of Social Science Research, vol. 12, no. 2, 2024, pp. 103-2.
Vancouver Kabapınar Y, Ol CG. GAZETE HABERLERİYLE DESTEKLENMİŞ SOSYAL BİLGİLER DERSİ DENEYİMİ ÖĞRENCİLERE ÇOKLU BAKIŞ AÇISI KAZANDIRMAK NOKTASINDA NE DENLİ ETKİLİDİR?: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI. IJSSR. 2024;12(2):103-2.