Bu araştırmanın amacı Montessori Eğitim Programı’nın uygulandığı okullarda görev yapan öğretmenlerin çocukların dikkat becerilerinin gelişimine ilişkin deneyimlerini ve bu deneyimlere bağlı görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseninde yürütülmüştür. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme türlerinden biri olan ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Bu doğrultuda araştırmaya Ankara ili Montessori okullarında eğitim veren beş öğretmen katılmıştır. Araştırmada veriler yarı yapılandırılmış görüşme aracılığıyla toplanmıştır. Veriler içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Görüşmeler transkript edilmiş ve tekrar tekrar okunarak kodlar oluşturulmuş ve bu kodlar dikkate alınarak kategoriler oluşturulmuştur. Sonrasında birbiriyle ilişkili olan kategoriler temalar altında birleştirilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre öğretmenlerin, çocukların öğrenme sürecinde istedikleri materyal ile çalışabilme özgürlüğüne sahip olmaları, sunulan materyallerin tek bir özelliğe odaklanması, çocukların materyalleri tekrar tekrar çalışabilmeleri, sınıflarda karma yaş gruplarının olması gibi unsurların çocukların dikkat becerilerinin gelişimine katkı sağladığını ifade ettikleri belirlenmiştir. Diğer yandan eğitim sürecinde çocukların dikkat becerilerinin geliştiği ve zaman içerisinde dikkat sürelerinin arttığı anlaşılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin, öğrenme sürecinde çocukların dikkatlerini toplamak için müdahaleden kaçındıkları, eğitim ortamını çocukların gelişim özelliklerine göre düzenledikleri ve bu unsurların dikkat becerilerini etkilediği ortaya konmuştur. Montessori eğitiminde bu araştırmadan yola çıkarak çocukların dikkat becerilerinin gelişiminin gözlemlenmesi önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education |
Journal Section | Makale |
Authors | |
Publication Date | February 29, 2024 |
Submission Date | November 28, 2023 |
Acceptance Date | February 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024Volume: 9 Issue: 1 |