Research Article
BibTex RIS Cite

PROGRAM ÇIKTILARI İÇİN ALTERNATİF BİR ÖLÇME-DEĞERLENDİRME MODELİ: MÜDEK KARNESİ

Year 2019, Volume: 30 Issue: 1, 32 - 48, 16.09.2019

Abstract

Lisans mühendislik eğitimi için
akreditasyon, rekabetin sürekli arttığı dünyamızda mühendislik fakülteleri için
olmazsa olmaz bir kalite güvencesi haline gelmektedir. Ülkemizde mühendislik
lisans programlarının akreditasyonu için yetkili kurum
‘Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve
Akreditasyon Derneği’ (MÜDEK)’dir. MÜDEK akreditasyonu konusunda önceden
tecrübe edinmiş mühendislik eğitimi veren birçok bölüm olmasının yanında  bu sürece yeni girecek ya da süreçte
zorluklar yaşayan  bölümler için başarılı
deneyimlerin paylaşılması da büyük önem taşımaktadır. Akreditasyon sürecinde
çekilen zorluklardan en önemlisi olduğuna inandığımız konu ise program
çıktılarının nesnel ölçme değerlendirme gereçleri kullanılarak program
çıktılarının her mezuna kazandırıldığının belgelenmesidir. Bu çalışmada entegre
bir özgün yaklaşım ile, mezun olan her öğrenci için mikro ve makro boyutlarda
geliştirilen modeller çerçevesinde mühendislik eğitiminde hedeflenen ideale
ulaşmak amacıyla sürekli iyileştirme 
sürecini de işleten bir deneyim üzerinden açıklanmaktadır.




References

  • ABET 2019. Accreditation Board for Engineering and Technology. https://www.abet.org/ Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • Adams, J.L., 1995. “Bir Mühendisin Dünyası”, (çeviri Cem Soydemir), TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları.
  • Felder, R. M., & Brent, R. (2003). Designing and teaching courses to satisfy the ABET engineering criteria. Journal of Engineering Education, 92(1), 7-25.
  • Gökçen, H., Özkil, A., Yardımoğlu, H., ve Peker, D. (2010). Kamuda karar destek sistemlerinin kullanımı ve bir model önerisi. Türkiye Bilişim Derneği Kamu Bilgi İşlem Merkezleri Yöneticileri Birliği Kamu Bilişim Platformu, 12, 12. https://www.academia.edu/31608872/Kamuda_Karar_Destek_Sistemlerinin_Kullanımı_ve_Bir_Model_Önerisi Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • IEA 1989. International Engineering Alliance: The Washington Accord (1989). http://www.ieagreements.org/accords/washington/ Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • Kalaycı, N. (2008). Yükseköğretimde uygulanan toplam kalite yönetimi sürecinde gözardı edilen unsurlardan "TKY merkezi" ve "Eğitim Programları". Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 163-188. https://dergipark.org.tr/download/article-file/256316 Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • MÜDEK 2014. Mühendislik Lisans Programları Değerlendirme Ölçütleri, Sürüm 2.1 – 23.12.2014. http://www.mudek.org.tr/doc/tr/MUDEK-Degerlendirme_Olcutleri_(2.1-23.12.2014).pdf Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • MÜDEK 2015. Özdeğerlendirme Raporu Hazırlarken Dikkat Edilmesi Gereken Konular (Sürüm 2.4), 23 Temmuz 2015. http://www.mudek.org.tr/doc/tr/MUDEK-ODR_Dikkat_Edilecek_Konular_(2.4-23.07.2015).pdf Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • MÜDEK 2017. MÜDEK Eğitim Çalıştayı, 13 Mayıs 2017, İstanbul: MÜDEK Değerlendirmesi Evre ve Aşamaları. http://www.mudek.org.tr/tr/calistay/calistay201705K1.shtm Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • MÜDEK 2019. Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği. http://www.mudek.org.tr/tr/hak/kisaca.shtm Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • Olds, B. M., Moskal, B. M., & Miller, R. L. (2005). Assessment in engineering education: Evolution, approaches and future collaborations. Journal of Engineering Education, 94(1), 13-25.
  • Özçiçek, Y., ve Karaca, A. (2019). Yükseköğretim kurumlarında kalite ve akreditasyon: mühendislik eğitim programlarının değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(1), 114-149. https://dergipark.org.tr/download/article-file/739511 Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • Payzın, A.E., 2009. "Geleceğin Mühendisi: Yeni İşler – Yeni Beceriler”, 1. İnşaat Mühendisliği Eğitimi Sempozyumu, Bildiriler Kitabı, 81-86, Antalya, 6-7 Kasım, 2009. http://www.imo.org.tr/resimler/ekutuphane/pdf/16670_41_52.pdf Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • Payzın, A.E., 2012. "Mühendislik Akreditasyonunda Avrupa'da ilk Dokuz Ülkeden Biriyiz", Kaynak Elektrik Dergisi, Eylül/2012, 58-62. www.mudek.org.tr/doc/sun/201209(Payzin-Kaynak_Elektrik_Dergisi).pdf Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • Platin, B.E., 2011. "MÜDEK Akreditasyon Ölçütleri: Önemi ve En Sık Rastlanan Yetersizlikler", Mühendis ve Makina, 52, 61-72. https://www.mmo.org.tr/sites/default/files/122ad0792426a7e_ek.pdf Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • Seymour, T., & Hussein, S., 2014. “The History of Project Management”, International Journal of Management & Information Systems, 18(4), 233-240. https://clutejournals.com/index.php/IJMIS/article/view/8820 Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • Shafi, A., Saeed, S., Bamarouf, Y. A., Iqbal, S. Z., Min-Allah, N., & Alqahtani, M. A. (2019). Student Outcomes Assessment Methodology for ABET Accreditation: A Case Study of Computer Science and Computer Information Systems Programs. IEEE Access, 7, 13653-13667. https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=8620683 Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • TS EN ISO 9001 2015. Kalite yönetim sistemleri – Şartlar, Ekim 2015, Türk Standardları Enstitüsü. http://oidb.ankara.edu.tr/files/2018/08/K02-STANDART-TS_EN_ISO_9001-2015.pdf Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • Turner, W.C., Mize, J.H., Case, K.E., & Nazemetz, J.W., 1993. “Introduction to Industrial and Systems Engineering”, 3rd Edition, Prentice-Hall.
  • Wright, P.H., 2002. “Introduction to Engineering”, 3rd Edition, John Wiley & Sons.

MÜDEK REPORT CARD: AN ALTERNATIVE MODEL FOR ASSESSMENT OF PROGRAM OUTCOMES

Year 2019, Volume: 30 Issue: 1, 32 - 48, 16.09.2019

Abstract



Accreditation for
undergraduate engineering education has become an indispensable quality
assurance tool for the engineering schools in a world with ever-growing
competition. ‘Association for Evaluation and Accreditation of Engineering
Programs’ (MÜDEK) is the authorized board for accreditation of engineering
programs (First Cycle) in Turkey. It is essential to share experiences of
success for the benefit of engineering schools either facing accreditation
difficulties or going through the accreditation procedure for the very first
time, notwithstanding the existence of engineering departments already familiar
and confident with the process. We believe that the most challenging issue is
to certify how the program outcomes have been achieved for the graduates through
the application of objective performance evaluation tools. In this study, we
introduce a novel integrated approach of micro and macro level modeling to be
implemented for each graduating student for the purpose of attaining the goals
of engineering education which is described with an experience of continuous
improvement.




References

  • ABET 2019. Accreditation Board for Engineering and Technology. https://www.abet.org/ Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • Adams, J.L., 1995. “Bir Mühendisin Dünyası”, (çeviri Cem Soydemir), TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları.
  • Felder, R. M., & Brent, R. (2003). Designing and teaching courses to satisfy the ABET engineering criteria. Journal of Engineering Education, 92(1), 7-25.
  • Gökçen, H., Özkil, A., Yardımoğlu, H., ve Peker, D. (2010). Kamuda karar destek sistemlerinin kullanımı ve bir model önerisi. Türkiye Bilişim Derneği Kamu Bilgi İşlem Merkezleri Yöneticileri Birliği Kamu Bilişim Platformu, 12, 12. https://www.academia.edu/31608872/Kamuda_Karar_Destek_Sistemlerinin_Kullanımı_ve_Bir_Model_Önerisi Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • IEA 1989. International Engineering Alliance: The Washington Accord (1989). http://www.ieagreements.org/accords/washington/ Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • Kalaycı, N. (2008). Yükseköğretimde uygulanan toplam kalite yönetimi sürecinde gözardı edilen unsurlardan "TKY merkezi" ve "Eğitim Programları". Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 163-188. https://dergipark.org.tr/download/article-file/256316 Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • MÜDEK 2014. Mühendislik Lisans Programları Değerlendirme Ölçütleri, Sürüm 2.1 – 23.12.2014. http://www.mudek.org.tr/doc/tr/MUDEK-Degerlendirme_Olcutleri_(2.1-23.12.2014).pdf Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • MÜDEK 2015. Özdeğerlendirme Raporu Hazırlarken Dikkat Edilmesi Gereken Konular (Sürüm 2.4), 23 Temmuz 2015. http://www.mudek.org.tr/doc/tr/MUDEK-ODR_Dikkat_Edilecek_Konular_(2.4-23.07.2015).pdf Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • MÜDEK 2017. MÜDEK Eğitim Çalıştayı, 13 Mayıs 2017, İstanbul: MÜDEK Değerlendirmesi Evre ve Aşamaları. http://www.mudek.org.tr/tr/calistay/calistay201705K1.shtm Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • MÜDEK 2019. Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği. http://www.mudek.org.tr/tr/hak/kisaca.shtm Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • Olds, B. M., Moskal, B. M., & Miller, R. L. (2005). Assessment in engineering education: Evolution, approaches and future collaborations. Journal of Engineering Education, 94(1), 13-25.
  • Özçiçek, Y., ve Karaca, A. (2019). Yükseköğretim kurumlarında kalite ve akreditasyon: mühendislik eğitim programlarının değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(1), 114-149. https://dergipark.org.tr/download/article-file/739511 Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • Payzın, A.E., 2009. "Geleceğin Mühendisi: Yeni İşler – Yeni Beceriler”, 1. İnşaat Mühendisliği Eğitimi Sempozyumu, Bildiriler Kitabı, 81-86, Antalya, 6-7 Kasım, 2009. http://www.imo.org.tr/resimler/ekutuphane/pdf/16670_41_52.pdf Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • Payzın, A.E., 2012. "Mühendislik Akreditasyonunda Avrupa'da ilk Dokuz Ülkeden Biriyiz", Kaynak Elektrik Dergisi, Eylül/2012, 58-62. www.mudek.org.tr/doc/sun/201209(Payzin-Kaynak_Elektrik_Dergisi).pdf Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • Platin, B.E., 2011. "MÜDEK Akreditasyon Ölçütleri: Önemi ve En Sık Rastlanan Yetersizlikler", Mühendis ve Makina, 52, 61-72. https://www.mmo.org.tr/sites/default/files/122ad0792426a7e_ek.pdf Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • Seymour, T., & Hussein, S., 2014. “The History of Project Management”, International Journal of Management & Information Systems, 18(4), 233-240. https://clutejournals.com/index.php/IJMIS/article/view/8820 Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • Shafi, A., Saeed, S., Bamarouf, Y. A., Iqbal, S. Z., Min-Allah, N., & Alqahtani, M. A. (2019). Student Outcomes Assessment Methodology for ABET Accreditation: A Case Study of Computer Science and Computer Information Systems Programs. IEEE Access, 7, 13653-13667. https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=8620683 Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • TS EN ISO 9001 2015. Kalite yönetim sistemleri – Şartlar, Ekim 2015, Türk Standardları Enstitüsü. http://oidb.ankara.edu.tr/files/2018/08/K02-STANDART-TS_EN_ISO_9001-2015.pdf Son erişim tarihi: 03.08.2019.
  • Turner, W.C., Mize, J.H., Case, K.E., & Nazemetz, J.W., 1993. “Introduction to Industrial and Systems Engineering”, 3rd Edition, Prentice-Hall.
  • Wright, P.H., 2002. “Introduction to Engineering”, 3rd Edition, John Wiley & Sons.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Nureddin Kırkavak 0000-0002-0028-7748

Hakan Özaktaş This is me 0000-0002-5928-0911

Mustafa Alp Ertem 0000-0002-5436-8789

Publication Date September 16, 2019
Acceptance Date August 8, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 30 Issue: 1

Cite

APA Kırkavak, N., Özaktaş, H., & Ertem, M. A. (2019). PROGRAM ÇIKTILARI İÇİN ALTERNATİF BİR ÖLÇME-DEĞERLENDİRME MODELİ: MÜDEK KARNESİ. Endüstri Mühendisliği, 30(1), 32-48.

19736     14617            15235        15236           15240      15242