Highly intensive
competition leads both the firms operating in manufacturing and service
industry separate their activities into main and supportive areas. Main
activities are the areas where the companies highly invest on to create
superior and differentiated values as against to their competitors. Supportive activities
can be defined as outsourced areas. Producers and transportation companies use
the services of intermediaries for supportive, complementary and facilitative
activities while focus on the main activities like production and
transportation. The intermediaries in sea transportation are the people who
serve as a bridge between the cargo owner or his representative and ship owner
or his representative. Freight forwarders, ship agents and brokers are the
examples of intermediaries in sea transportation. The aim of this study is to
determine the broker selection criteria and to identify the scores of each criterion.
In the methodology part, one of the multi criteria decision-making methods
called Fuzzy TOPSIS is used and by taking into consideration the views of
experts, each criterion is scored and the importance degrees are determined.
Finally, the alternative brokers are ranked for a company who needs broker
service with the VIKOR method
Her geçen gün ağırlaşan rekabet
koşulları yüzünden gerek hizmet sektörü gerekse üretici firmalar faaliyetlerini
ana ve yan alan olmak üzere ikiye ayırmaya başlamışlardır. Ana faaliyetler,
firmaların rakiplerine göre üstün ve farklı değerler yaratmak için yatırımlarını
yoğunlaştırdıkları alanlardır. Yan faaliyetler ise firmaların dışardan ek
destek aldığı alanlar olarak tanımlanabilir. Dış ticarette faaliyet gösteren
üreticiler ve taşımacılık hizmeti sunan işletmeler temel alanları üretim ve
taşımacılık hizmetlerine odaklanırken destekleyici, tamamlayıcı ve
kolaylaştırıcı hizmetler için aracılardan yardım almaktadırlar. Deniz taşımacılığında aracılar gemi sahibi
veya işletmesiyle yük sahibi veya yük temsilcisi arasında köprü işlevi gören
kişilerdir. Bu aracılara gemi acenteleri, forvarder işletmeleri ve brokerler
örnek gösterilebilir. Bu çalışmanın amacı, deniz taşımacılığı alanında faaliyet
gösteren broker seçiminde kullanılan kriterlerin belirlenmesi ve bu kriterlerin
ağırlıklarının tespit edilmesidir. Çalışmanın metodolojisinde Çok Kriterli
Karar Verme (ÇKKV) yöntemlerinden biri olan Bulanık TOPSIS yöntemi ile uzman
görüşü alınarak her bir kriterin ağırlıkları ve önem dereceleri hesaplanmıştır.
Son olarak ise yine ÇKKV yöntemlerinden biri olan VIKOR yöntemi ile brokerlik
hizmetine ihtiyaç duyan bir firmanın, satın alacağı brokerlik hizmeti için en
uygun alternatif şirketlerin sıralanması yapılmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 2, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 8 Issue: 1 |