Research Article
BibTex RIS Cite

Kanıt Temelli Öğrenmeyi Hayat Bilgisi Dersinde Uygulamanın Etkililiğine Bakmak: Bir Eylem Araştırması

Year 2023, Volume: 14 Issue: 1, 293 - 330, 28.06.2023
https://doi.org/10.51460/baebd.1275493

Abstract

Öğrenmeye olan ilgi tarih boyunca öğrenmenin doğasının sorgulanmasına neden olmuştur. Öğrenmenin doğasının diğer bir değişle öğrenmenin nasıl gerçekleştiği sorusunun cevabı olan öğrenme anlayışı tarih boyunca değişime uğrayarak günümüz öğrenme anlayışını oluşturmuştur. Öğrenme anlayışı geçmişte öğrencinin bilgiyi alan pasif bir yapıda olduğunu vurgularken günümüz öğrenme anlayışı öğrencinin bilgiyi alan, işleyen ve yeniden düzenleyen aktif bir yapıda olduğunu vurgulamaktadır. Hayata dair konuların yer aldığı Hayat Bilgisi derslerinin hayatın izlerini taşıyan kanıtlar ışığında ele alınması öğrencinin aktif olduğu günümüz öğrenme anlayışına katkı sağlayacağı düşüncesi araştırmanın çıkış noktası olmuştur. Nitekim bu çalışmanın amacı, Hayat Bilgisi dersi öğrenme ortamlarında, görsel ve yazılı kanıtlar kullanarak kanıta dayalı öğretimin etkililiğini değerlendirmek ve öğrenme anlayışına yeni bir bakış açısı getirmektir. Kanıt temelli öğrenme merkezinde hazırlanan bu çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırma desenine göre şekillenmiştir. Araştırmanın veri toplama araçları olarak sınıf içi iletişim kayıtları, çalışma yaprakları, öğrenci ön ve son algı anketi, etkinlikler, rubrikler kullanılmıştır. Veri toplama araçlarından elde edilen veriler içerik analizi yoluyla değerlendirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul ilinin Sancaktepe ilçesine bağlı bir devlet ilkokulunun 3. sınıf öğrencilerinden, 25 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma sonucuna göre, Hayat Bilgisi dersi öğrenme sürecinin ve uygulama süreci sonunda yapılan etkinliklerin çok nitelikli olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Başpınar, N. (2021). Kanıt temelli öğrenmeyi hayat bilgisi dersi “güvenli hayat” ünitesinde uygulamak: bir eylem araştırması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bolat, H. (2022). Sosyal bilgiler öğretiminde üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin yaratıcı düşünme ve tarihsel sorgulama becerilerinin dijital öykü destekli kanıt temelli öğrenme yaklaşımıyla geliştirilmesine yönelik bir eylem araştırması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Mersin Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Mersin.
  • Bozkurt, F. (2018). Sosyal bilgiler öğretiminde kanıt temelli öğrenme uygulamaları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(24), 334-353.
  • Canpolat, Y. (2018). Eğitimde kanıt temelli uygulama ve politika geliştirme. Akademisyen Kitabevi.
  • Davies, P. (1999). What Is Evıdence-Based Educatıon? British Journal of Education Studies, 47(2), 108–121.
Year 2023, Volume: 14 Issue: 1, 293 - 330, 28.06.2023
https://doi.org/10.51460/baebd.1275493

Abstract

References

  • Başpınar, N. (2021). Kanıt temelli öğrenmeyi hayat bilgisi dersi “güvenli hayat” ünitesinde uygulamak: bir eylem araştırması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bolat, H. (2022). Sosyal bilgiler öğretiminde üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin yaratıcı düşünme ve tarihsel sorgulama becerilerinin dijital öykü destekli kanıt temelli öğrenme yaklaşımıyla geliştirilmesine yönelik bir eylem araştırması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Mersin Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Mersin.
  • Bozkurt, F. (2018). Sosyal bilgiler öğretiminde kanıt temelli öğrenme uygulamaları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(24), 334-353.
  • Canpolat, Y. (2018). Eğitimde kanıt temelli uygulama ve politika geliştirme. Akademisyen Kitabevi.
  • Davies, P. (1999). What Is Evıdence-Based Educatıon? British Journal of Education Studies, 47(2), 108–121.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Yücel Kabapınar 0000-0001-6039-0096

Nuray Başpınar 0000-0002-5649-8464

Early Pub Date June 26, 2023
Publication Date June 28, 2023
Submission Date April 2, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Kabapınar, Y., & Başpınar, N. (2023). Kanıt Temelli Öğrenmeyi Hayat Bilgisi Dersinde Uygulamanın Etkililiğine Bakmak: Bir Eylem Araştırması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(1), 293-330. https://doi.org/10.51460/baebd.1275493