Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of Educational Administration Coursebooks in terms of Content and Physical Features

Year 2018, Volume: 2 Issue: 4, 295 - 307, 31.10.2018

Abstract

In this study, it is aimed to examine educational administration coursebooks in terms of content and physical features which were published after 2010. Within this scope, 7 coursebooks which were published after 2010 under the name of Educational Administration are the subjects of the study. Document review which is one of the qualitative research methods is the research method. The data have been analyzed using document analysis method. Content and physical features and copyright pages of the books were examined during data gathering. Within the scope of coptright pages of the books, author and editors, publishers, publishing date, place of publication and printed number of the books are included. Number of pages, size, binding, paper type, cover and cover image are included in the physical features. Covered topics and how they are approached are included in the content features. Certain defects in terms of physical features of the examined books have been determined. It is observed that chapters and units are structured meaningfully. It is also determined that a book which includes all of the subject headings specified within the scope of Educational Administration is not available and distribution of units differs. Furthermore, it is observed that most of the subjects headings specified within the scope of Educational Administration are not available in more than half of the books.  “Educational Administration” and “Leadership and Management Theories” are determined to be the most seen headings in Educational administration coursebooks.

References

  • Ataman, A., Erol, M. Ş., Gevrekçi, M., Çakmak, M., Ercan, L., Yüksel, S. ve Çetin, Ş. (2001). Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu. Ankara: Nobel.
  • Aydın, M. (1994). Eğitim yönetimi. (4. Baskı)., Ankara: Hatipoğlu.
  • Başaran İ. E. (1996). Eğitim yönetimi. (5. Baskı). Ankara: Yargıcı.
  • Bursalıoğlu, Z. (2012). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem.
  • Ceyhan, E. ve Yiğit, B. (2004). Konu alanı ders kitabı incelemesi (2. Baskı). Ankara: Anı.
  • Coşkun, R. (2011). Yönetim‐organizasyon ders kitaplarında biçim ve ideoloji. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 4 (1), 239-258.
  • Duman, T., Karakaya, N., Çakmak, M., Eray, M. ve Özkan, M. (2001). Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu. Ankara: Nobel.
  • Gök, E., İpek, C., Yaylacı, A. F. ve Beldağ, A. (2016). Yükseköğretim ders kitaplarında nitelik: eğitim bilimleri alanındaki kitaplara ilişkin bir inceleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24 (3), 1245-1262.
  • Gülersoy, A. E. (2013). İdeal ders kitabı arayışında sosyal bilgiler ders kitaplarının bazı özellikler açısından incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports and Science Education, 2 (1), 8-26.
  • Hayta, N., Şahin, M., Cemaloğlu, N., Karabağ, G., Oğuzoğlu, D. T. ve Köksal, H. (2003). Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu. Ankara: Nobel.
  • Kaya, Y. K. (1993). Eğitim yönetimi kuram ve Türkiye’deki uygulama. Ankara: Set Ofset.
  • Kılıç, A. ve Seven S. (2002). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Ankara: Pegem A.
  • Küçükahmet, L. (Ed.) (2011). Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu. Ankara: Nobel.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Nitel veri analizi: genişletilmiş bir kaynak kitap. (s. Akbaba ve A. A. Ersoy, Çev.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Özgen, B. (1993). Türkiye’de ders kitapları sorunu ve çözüm önerileri http://egitimvebilim.ted. org.tr/index.php /EB/ article/view/5855/1989 (Erişim 17. 08 2017)
  • Searle, B. W., Mertaugh, M., Real, A. & Cohen, P. (1988). Improving the quality of textbooks in China. World Bank Discussion Papers, 30.
  • Seguin, R. (1989). The elaboration of school textbooks methodological guide. Paris: UNESCO.
  • Şahin, C, Yavuz, N., Karabağ, S., Tertemiz, N., Ercan, L., Kayabaşı, Y., Şen, H.Ş. ve Oğuzoğlu, D. (2001). Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu. Ankara: Nobel.
  • Wright, R.A. (1995). Was There A “Golden Past” For the introductory sociology textbook? A citation analysis of leading journals. The American Sociologist, 26(4), 41-48.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • http://abp.anadolu.edu.tr/tr/ders/icerik/111713/48 (Erişim Tarihi: 06.04.2017)
  • http://debis.deu.edu.tr/ders-katalog/2014-2015/tr/tr_1568_1568_2.html (Erişim Tarihi: 06.04.2017)
  • https://ects.ogu.edu.tr/YuksekLisans/Program/57(Erişim Tarihi: 06.04.2017)
  • http://eyp.education.ankara.edu.tr/bilimsel-hazirlik-ders-programi/ders-secme-rehberi/ (Erişim Tarihi: 06.04.2017)

Eğitim Yönetimi Ders Kitaplarının İçerik ve Fiziksel Özellikleri Açısından İncelenmesi

Year 2018, Volume: 2 Issue: 4, 295 - 307, 31.10.2018

Abstract

Bu araştırmada, 2010 yılından sonra yayınlanan Eğitim Yönetimi ders kitaplarının içerik ve fiziksel özellikleri bakımından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda, 2010 yılından sonra Eğitim Yönetimi adı altında basılmış 7 kitap araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırmanın yöntemi nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi olarak belirlenmiştir. Veriler doküman analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Veri toplama sürecinde kitapların künye bilgileri, fiziksel özellikleri ve içerik özellikleri incelenmiştir. Kitapların künye bilgileri kapsamında; kitapların yazar ve editörlerine, yayın evlerine, basım yıllarına, basım yerlerine ve baskı sayılarına yer verilmiştir. Kitapların fiziksel özellikleri kapsamında; sayfa sayısı, kitap ölçüleri (ebat), ciltleme, kâğıt türü, kapak yapısı ve dış kapak resmi yer almaktadır. Kitapların içerik özellikleri kapsamında ise; kitaplarda bölümlerin işlenişi ve işlenen konular alt başlıklarına yer verilmiştir. Araştırma sonucunda, incelenen kitaplarda fiziksel özellikler açısından eksiklikler olduğu saptanmıştır. Kitaplarda bölümlerin/ünitelerin anlamlı bir şekilde yapılandırıldığı görülmüştür. Araştırma kapsamında seçilen üniversitelerin Eğitim Yönetimi dersi kapsamında belirledikleri konu başlıklarının tamamını içeren bir kitap bulunmadığı ve kitaplarda ünitelerin dağılımının farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca Eğitim Yönetimi dersi kapsamında belirlenen konu başlıklarının birçoğunun, kitapların yarısından fazlasında yer almadığı saptanmıştır. “Eğitim Yönetimi” ve “Liderlik ile Yönetim Kuramları” konusu, Eğitim Yönetimi ders kitaplarında en fazla yer alan konular olarak belirlenmiştir.

References

  • Ataman, A., Erol, M. Ş., Gevrekçi, M., Çakmak, M., Ercan, L., Yüksel, S. ve Çetin, Ş. (2001). Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu. Ankara: Nobel.
  • Aydın, M. (1994). Eğitim yönetimi. (4. Baskı)., Ankara: Hatipoğlu.
  • Başaran İ. E. (1996). Eğitim yönetimi. (5. Baskı). Ankara: Yargıcı.
  • Bursalıoğlu, Z. (2012). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem.
  • Ceyhan, E. ve Yiğit, B. (2004). Konu alanı ders kitabı incelemesi (2. Baskı). Ankara: Anı.
  • Coşkun, R. (2011). Yönetim‐organizasyon ders kitaplarında biçim ve ideoloji. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 4 (1), 239-258.
  • Duman, T., Karakaya, N., Çakmak, M., Eray, M. ve Özkan, M. (2001). Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu. Ankara: Nobel.
  • Gök, E., İpek, C., Yaylacı, A. F. ve Beldağ, A. (2016). Yükseköğretim ders kitaplarında nitelik: eğitim bilimleri alanındaki kitaplara ilişkin bir inceleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24 (3), 1245-1262.
  • Gülersoy, A. E. (2013). İdeal ders kitabı arayışında sosyal bilgiler ders kitaplarının bazı özellikler açısından incelenmesi. International Journal of New Trends in Arts, Sports and Science Education, 2 (1), 8-26.
  • Hayta, N., Şahin, M., Cemaloğlu, N., Karabağ, G., Oğuzoğlu, D. T. ve Köksal, H. (2003). Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu. Ankara: Nobel.
  • Kaya, Y. K. (1993). Eğitim yönetimi kuram ve Türkiye’deki uygulama. Ankara: Set Ofset.
  • Kılıç, A. ve Seven S. (2002). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Ankara: Pegem A.
  • Küçükahmet, L. (Ed.) (2011). Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu. Ankara: Nobel.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Nitel veri analizi: genişletilmiş bir kaynak kitap. (s. Akbaba ve A. A. Ersoy, Çev.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Özgen, B. (1993). Türkiye’de ders kitapları sorunu ve çözüm önerileri http://egitimvebilim.ted. org.tr/index.php /EB/ article/view/5855/1989 (Erişim 17. 08 2017)
  • Searle, B. W., Mertaugh, M., Real, A. & Cohen, P. (1988). Improving the quality of textbooks in China. World Bank Discussion Papers, 30.
  • Seguin, R. (1989). The elaboration of school textbooks methodological guide. Paris: UNESCO.
  • Şahin, C, Yavuz, N., Karabağ, S., Tertemiz, N., Ercan, L., Kayabaşı, Y., Şen, H.Ş. ve Oğuzoğlu, D. (2001). Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu. Ankara: Nobel.
  • Wright, R.A. (1995). Was There A “Golden Past” For the introductory sociology textbook? A citation analysis of leading journals. The American Sociologist, 26(4), 41-48.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • http://abp.anadolu.edu.tr/tr/ders/icerik/111713/48 (Erişim Tarihi: 06.04.2017)
  • http://debis.deu.edu.tr/ders-katalog/2014-2015/tr/tr_1568_1568_2.html (Erişim Tarihi: 06.04.2017)
  • https://ects.ogu.edu.tr/YuksekLisans/Program/57(Erişim Tarihi: 06.04.2017)
  • http://eyp.education.ankara.edu.tr/bilimsel-hazirlik-ders-programi/ders-secme-rehberi/ (Erişim Tarihi: 06.04.2017)
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Turan Akman Erkılıç

Sevcan Can This is me

Publication Date October 31, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 2 Issue: 4

Cite

APA Erkılıç, T. A., & Can, S. (2018). Eğitim Yönetimi Ders Kitaplarının İçerik ve Fiziksel Özellikleri Açısından İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(4), 295-307.
AMA Erkılıç TA, Can S. Eğitim Yönetimi Ders Kitaplarının İçerik ve Fiziksel Özellikleri Açısından İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. October 2018;2(4):295-307.
Chicago Erkılıç, Turan Akman, and Sevcan Can. “Eğitim Yönetimi Ders Kitaplarının İçerik Ve Fiziksel Özellikleri Açısından İncelenmesi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2, no. 4 (October 2018): 295-307.
EndNote Erkılıç TA, Can S (October 1, 2018) Eğitim Yönetimi Ders Kitaplarının İçerik ve Fiziksel Özellikleri Açısından İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2 4 295–307.
IEEE T. A. Erkılıç and S. Can, “Eğitim Yönetimi Ders Kitaplarının İçerik ve Fiziksel Özellikleri Açısından İncelenmesi”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 2, no. 4, pp. 295–307, 2018.
ISNAD Erkılıç, Turan Akman - Can, Sevcan. “Eğitim Yönetimi Ders Kitaplarının İçerik Ve Fiziksel Özellikleri Açısından İncelenmesi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2/4 (October 2018), 295-307.
JAMA Erkılıç TA, Can S. Eğitim Yönetimi Ders Kitaplarının İçerik ve Fiziksel Özellikleri Açısından İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;2:295–307.
MLA Erkılıç, Turan Akman and Sevcan Can. “Eğitim Yönetimi Ders Kitaplarının İçerik Ve Fiziksel Özellikleri Açısından İncelenmesi”. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 2, no. 4, 2018, pp. 295-07.
Vancouver Erkılıç TA, Can S. Eğitim Yönetimi Ders Kitaplarının İçerik ve Fiziksel Özellikleri Açısından İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;2(4):295-307.

Education Faculty Journal - Anadolu University Journal of Education Faculty

Phone: +90 222 335 05 79          Fax: +90 222 335 05 73          E-mail: aujef@anadolu.edu.tr

Website: dergipark.org.tr/en/pub/aujef

ZZPdzvlpK9r_Df9C3M7j1rNRi7hhHRvPhlklJ3lfi5jk86Jd1s0Y5wcQ1QgbVaAP5Q=w300-rw  32GbAQWrubLZX4mVPClpLN0fRbAd3ru5BefccDAj7nKD8vz-_NzJ1ph_4WMYNefp3A=w300-rw  aYbdIM1abwyVSUZLDKoE0CDZGRhlkpsaPOg9tNnBktUQYsXflwknnOn2Ge1Yr7rImGk=w300-rw


by-nc-sa.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.