Despite the increase in the
number of individuals donating organs in recent years, high numbers of
individuals waiting for transplantation clearly demonstrates the importance of
organ donation and organ transplantation. The aim of this study is to examine
the knowledge level and opinions of 7th and 8th grade students on organ
donation and transplantation. The research was conducted in the first semester
of 2017-2018 academic year with 513 (264 girls, 249 boys) students from 7th and
8th grade who are studying in elementary school in Aydın, Kuyucak province. Convenient
sampling was used in the study. The questionnaire consists of 12 questions
developed by Akış et. al. (2008) and it aims to evaluate knowledge level and
opinions of participants about organ donation. Descriptive analysis was
employed for data analysis. Frequencies and percentages related to the data
were calculated. Results show that there were differences between the 7th and
8th grade students in terms of knowledge level of organ donation and
transplantation, but there was not much difference in terms of their views.
Son yıllarda organlarını bağışlayan bireylerin sayısında artış olmasına rağmen
organ nakli bekleyen bireylerin sayısının fazla olması organ bağışı ve organ
nakli konusunun önemini açıkça göstermektedir. Çalışma ile 7. ve 8. sınıf
öğrencilerinin organ bağışı ve organ nakline yönelik bilgi düzeyleri ve
görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın evrenini 2017-2018 eğitim
öğretim yılı birinci yarıyılında Aydın ili Kuyucak ilçesindeki devlet
ortaokullarında öğrenim gören 7. ve 8. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır.
Çalışmada belirlenen evrenin tamamına ulaşıldığı için örnekleme yöntemi
kullanılmamıştır. Dolayısı ile araştırmanın evreni, örneklemi temsil
etmektedir. Çalışmanın örneklemini 2017-2018 eğitim-öğretim yılı birinci
yarıyılında Aydın ili Kuyucak ilçesindeki devlet ortaokullarında öğrenim gören
513 (264 kız, 249 erkek) ortaokul 7. ve 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır.
Araştırmada veriler, Akış vd. (2008) tarafından geliştirilen 12 sorudan oluşan
organ bağışı bilgi düzeyi ve görüşleri anketi ile elde edilmiştir. Verilerin
analizi betimsel olarak yapılmıştır. Verilere ilişkin frekanslar ve yüzdeler
hesaplanarak analiz tabloları oluşturulmuştur. Çalışmada 7. ve 8. sınıf
öğrencileri arasında organ bağışı ve nakli bilgi düzeyleri arasında farklar olduğu
fakat görüşleri arasında çok fark olmadığı sonucu bulunmuştur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Submission Date | April 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 3 |