Research Article
BibTex RIS Cite

TOPLUMSAL FARKINDALIK AMAÇLI BELGESEL FİLM YAPIMI VE ETKİLERİ: ERKEN ÇOCUKLUKTA ERKEN MÜDAHALE VE AİLE TEMALI DENEYSEL BİR ARAŞTIRMA

Year 2023, Issue: 14, 9 - 48, 02.01.2024

Abstract

Bireylerin embriyo hali ile başlayıp 72 ayı (6 yaşı) kapsayan erken çocukluk dönemlerinde yeterince ve/veya doğru yaklaşımlar ile desteklenememeleri, uzun vadede bireysel ve toplumsal başkaca büyük sorunlara öncüllük etmektedir. Ülkemizin de üyesi olduğu BM ve OECD gibi kuruluşlar, erken çocukluk müdahalelerini insani sermayeye yapılan yatırım olarak ele almakta ve üyelerini bu alanda yatırım yapmaya teşvik etmektedirler. Ülkemizin, erken çocukluk dönemi ile ilgili geliştireceği müdahale programları ile sosyoekonomik denkliğinde olduğu diğer dünya ülkeleri ile aynı seviyeye gelmesi ve toplumsal doğru farkındalıkların yapılabilmesi, büyük önem taşımaktadır. Belgesel film çekimleri, doğal mekân ve gerçek insan hikayeleri kullanılarak bir sorun ve altında yatan gerçeklerin aktarılması esası ile gerçekleştirilmektedir. Bu da belgeselin izleyicinin sorun karşısındaki tutumunu sorgulatmak ve belli bir yönde etkilemek amacı ile örtüşmektedir. Proje kapsamında, erken çocukluk dönemi riskleri ve erken müdahale uygulamaları konusunda farkındalık yaratma amaçlı bir belgesel film yapımı gerçekleştirilmiştir. Bu film, konuyla ilgili farkındalık çalışmalarının hedef kitlesine uygun bireylere gösterilmiştir. Belgesel filmin toplumsal farkındalık yaratmadaki etkisini ölçümlemek için ise proje kapsamında deneysel bir araştırma yürütülmüştür. Öntest – sontest karşılaştırmasına dayalı deneysel araştırma, projenin en temel akademik çıktısıdır. Bunun yanı sıra, dijital ortamlarda ilgili hedef kitlelerle paylaşılacak olan belgesel film yapımı, projenin toplumsal fayda odaklı çıktısı olarak değerlendirilmektedir.

Ethical Statement

Sisteme yükledim.

Supporting Institution

Anadolu Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Komisyonu

Project Number

2102E004

References

  • Aladağ, E. ve Karaman, B. (2018). Değer Eğitiminde Kısa Filmlerden Yararlanma: Örnek Bir Uygulama. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Cilt 5, Sayı:1, s. 360-377.
  • Aytekin, Ç. (2014). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Programı. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Bektaş-Öztaşkın, Ö. (2013). Sosyal Bilgiler Derslerinde Belgesel Film Kullanımının Akademik Başarıya ve Bilinçli Farkındalık Düzeylerine Etkisi. Eğitim Bilimi Araştırmaları Dergisi, Uluslararası E-Dergi. Cilt 3, Sayı 2, ss.147-162.
  • Gray, J. (2020). Önsöz. Aile Temelli Ulusal Erken Müdahale Programı Geliştirilmesi Çalıştayı Sonuç Raporu. 18-20 Şubat, Ankara. T.C. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı.
  • Güneysu, S. (2005). Erken Çocukluk Eğitimi Hizmetlerinde Kalite, Okul Öncesi Eğitimde Kalite: Üniversitelerin Rolü Toplantısı. İstanbul: AÇEV.
  • Izod, J. & Kilborn, R. (1998). The Documentary. The Oxford Guide to Film Studies. Ed. John Hill & Pamela Church Gibson. Oxford: Oxford University Press, Pp. 426-433.
  • Kaytaz, M. ve Öztürk, N. (2019). İnsani Sermayeye Kritik Yatırım: Erken Çocukluk Eğitimi. Ankara: Seta Yayınları.
  • Keçeli-Kaysılı, B. (2008). Akademik Başarının Arttırılmasında Aile Katılımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9 (1), s. 69- 83.
  • Kınam, B. (2022). Şimdi ve Gelecek için Farkındalık Yaratıcı Çevreci Belgesel Filmler. Medeniyet Sanat: İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 8 (2), s. 207-228.
  • Koç, O. (2020). Önsöz. Aile Temelli Ulusal Erken Müdahale Programı Geliştirilmesi Çalıştayı Sonuç Raporu, 18-20 Şubat, Ankara. T.C. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı.
  • Koçer, S. (2015). Belgesel Filmler Toplumsal Dönüşüme Etki Edebilir Mi? Koalisyon Modeli ve Benim Çocuğum Örneği. Global Media Journal: Yeditepe Üniversitesi Dergisi, 5 (10), Spring, s. 208-226.
  • Neuman, W. L. (2014). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. (Çev: S. Özge). (7. Basım). Ankara: Yayın Odası.
  • Nichols, B. (1991). Representing Reality. Bloomington: Indiana University Press.
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın Sihirli Yılları. Okulöncesi Dönem. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Özön, N. (2008). Sinema Sanatına Giriş, İstanbul, Agora Kitaplığı.
  • Sözen, M. (2010). Belgesel Filmin Tasarım Boyutu ve Türk Belgesel Sinemasından Örnek Uygulamalar. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 6, Sayı 11, s. 241-266.
  • Wimmer, R. D. & Dominick, J. R. (2011). Mass Media Research : An Introduction. (9th Ed.). Boston: Wordsworth, Cengage Learning.
Year 2023, Issue: 14, 9 - 48, 02.01.2024

Abstract

Project Number

2102E004

References

  • Aladağ, E. ve Karaman, B. (2018). Değer Eğitiminde Kısa Filmlerden Yararlanma: Örnek Bir Uygulama. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Cilt 5, Sayı:1, s. 360-377.
  • Aytekin, Ç. (2014). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Programı. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Bektaş-Öztaşkın, Ö. (2013). Sosyal Bilgiler Derslerinde Belgesel Film Kullanımının Akademik Başarıya ve Bilinçli Farkındalık Düzeylerine Etkisi. Eğitim Bilimi Araştırmaları Dergisi, Uluslararası E-Dergi. Cilt 3, Sayı 2, ss.147-162.
  • Gray, J. (2020). Önsöz. Aile Temelli Ulusal Erken Müdahale Programı Geliştirilmesi Çalıştayı Sonuç Raporu. 18-20 Şubat, Ankara. T.C. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı.
  • Güneysu, S. (2005). Erken Çocukluk Eğitimi Hizmetlerinde Kalite, Okul Öncesi Eğitimde Kalite: Üniversitelerin Rolü Toplantısı. İstanbul: AÇEV.
  • Izod, J. & Kilborn, R. (1998). The Documentary. The Oxford Guide to Film Studies. Ed. John Hill & Pamela Church Gibson. Oxford: Oxford University Press, Pp. 426-433.
  • Kaytaz, M. ve Öztürk, N. (2019). İnsani Sermayeye Kritik Yatırım: Erken Çocukluk Eğitimi. Ankara: Seta Yayınları.
  • Keçeli-Kaysılı, B. (2008). Akademik Başarının Arttırılmasında Aile Katılımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9 (1), s. 69- 83.
  • Kınam, B. (2022). Şimdi ve Gelecek için Farkındalık Yaratıcı Çevreci Belgesel Filmler. Medeniyet Sanat: İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 8 (2), s. 207-228.
  • Koç, O. (2020). Önsöz. Aile Temelli Ulusal Erken Müdahale Programı Geliştirilmesi Çalıştayı Sonuç Raporu, 18-20 Şubat, Ankara. T.C. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı.
  • Koçer, S. (2015). Belgesel Filmler Toplumsal Dönüşüme Etki Edebilir Mi? Koalisyon Modeli ve Benim Çocuğum Örneği. Global Media Journal: Yeditepe Üniversitesi Dergisi, 5 (10), Spring, s. 208-226.
  • Neuman, W. L. (2014). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. (Çev: S. Özge). (7. Basım). Ankara: Yayın Odası.
  • Nichols, B. (1991). Representing Reality. Bloomington: Indiana University Press.
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın Sihirli Yılları. Okulöncesi Dönem. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Özön, N. (2008). Sinema Sanatına Giriş, İstanbul, Agora Kitaplığı.
  • Sözen, M. (2010). Belgesel Filmin Tasarım Boyutu ve Türk Belgesel Sinemasından Örnek Uygulamalar. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 6, Sayı 11, s. 241-266.
  • Wimmer, R. D. & Dominick, J. R. (2011). Mass Media Research : An Introduction. (9th Ed.). Boston: Wordsworth, Cengage Learning.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Advertising Studies
Journal Section Articles
Authors

S. Serhat Serter 0000-0002-1656-5351

Project Number 2102E004
Publication Date January 2, 2024
Submission Date September 15, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 14

Cite

APA Serter, S. S. (2024). TOPLUMSAL FARKINDALIK AMAÇLI BELGESEL FİLM YAPIMI VE ETKİLERİ: ERKEN ÇOCUKLUKTA ERKEN MÜDAHALE VE AİLE TEMALI DENEYSEL BİR ARAŞTIRMA. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(14), 9-48.

24084     24085            24086            24087             24090

Akdeniz University Journal of the Institute of Social Sciences (AKSOS)