Research Article
BibTex RIS Cite

SAĞLIK ÇALIŞANLARININ KİŞİSEL AÇILIM VE GERİ BİLDİRİM DÜZEYLERİNİN JOHARİ PENCERESİ MODELİ İLE DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2017, Issue: 64, 343 - 367, 31.12.2017

Abstract




İletişimde kullanılan bir model olan Johari Penceresi modeli, bireylerin kendilerini tanımalarına ilişkin bir modeldir. Modelde, “Kişisel Açılım” ve “Geri Bildirim” olmak üzere, modeli etkileyen iki değişim boyutu vardır. Bu boyutlarda meydana gelen değişime göre Johari Penceresi’ndeki dört alan (Açık Alan, Kör Alan, Saklı Alan ve Bilinmeyen Alan) ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmanın amacı; Johari Penceresi modeli ile hastanelerde görev yapmakta olan yönetici, hekim ve hemşirelerin Johari Pencerelerinin belirlenmesidir. Diğer bir amacı ise bireylerin Kişisel Açılım ve Geri Bildirim düzeylerinin kişilerin sosyo-demografik özelliklerine göre değişip değişmediğinin ortaya konulmasıdır. Araştırmanın evreni Sağlık Bakanlığına bağlı beş Eğitim Araştırma Hastanesi’nde görev yapmakta olan yönetici, hekim ve hemşirelerdir. Çalışmanın örneklemi; 30 Temmuz 2015-18 Eylül 2015 tarihleri arasında görev yapmakta olan 463 kişidir. Elde edilen bulgular neticesinde bireylerin Kişisel Açılım ve Geri Bildirimleri; yaş, cinsiyet, eğitim durumu, mesleki durumu, yönetici olma durumu, sağlık sektöründe çalışma süresi ve kurumda çalışma süresine göre anlamlı farklılık göstermekte iken, medeni duruma ve yönetici olarak çalışma sürelerine göre anlamlı farklı farklılık görülmediği sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan analizler neticesinde, araştırmanın yapıldığı hastanelerde görev yapmakta olan yönetici, hekim ve hemşirelerin Açık Alanlarının genişlediği, Kör Alan, Saklı Alan ve Bilinmeyen Alanlarının ise daraldığı görülmüştür.


References

  • Afolabi, Michael. (1993). Aplication of Johari Communication Awareness Model to Special Libraries Management. Library Management, 14(1), 24-27. Arnold, E. C, Boggs, K. U. (2015). Interpersonal Relationships: Professional Communication Skills for Nurses. St Louis USA: Elsevier Health Sciences. Aşık, E. (1992). Üniversite Öğrencilerinin Kendini Açma Davranışını Etkileyen Bazı Etmenler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Psikoloji Anabilim Dalı. Atwater, L.E., Waldman, D. A. (2012). Leadership, feedback and Open Communication Gap. New York: Psychology Press. Blonna, R., Watter, D. (2005). Health Counselling: A Microskills Approach. USA: Jones Barlett Learning. Brandshaw, M., Hultquist, B. L. (2016). Inovative Teaching Strategies in Nursing and Related Health Proffessions. USA: Jones & Barlett Publishers. Derlega, V. J., Berg, J. H. (2013). Self Disclosure: Teory, Research, and Therapy. New York: Spincer Science & Business Media. Dickson, D., Hargie, O., Morrow, N. (1996). Communication Skills Training for Health Professionals. UK: Nelson Thornes. Dizmen, F. (2006). Farklı Okul Programlarındaki Lise Öğrencilerinin Kendini Açma Davranışlarının İncelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Elder, R., Evans, K., Nizette, D. (2008). Phychiatric and Mental Health Nursing. Avustralia: Elsevier. Fisher, F., Fisher, P. (2005). Succesful Consulting: Mastring and Five Changes that Can Make or Break You As an Independent Consultant. New York: iUniverse. Forrest, G. G (2010). Self- Disclosure in Pyschoterapy and Recovery. USA: Rowman Littlefield. Hanson, P.C. (1973), The Johari Window: A Model for Soliciting and Giving Feedback, The 1973 Annual Handbook for Group Facilitators. San Diego: University Associates, 115:119. Hargie, O. (2006). The Handbook of Communication Skills. London and New York: Routledge. Kılıç, E.D. ve Önen, Ö. (2011). Öğrenen Örgütlerde Johari Penceresi Burdur Örneklemi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 2(5),1-13. Levati, S. (2014). Professional Conduct Among Registered Nurses in the Use of Online Social Net Working Sites. Journal of Advanced Nursing, 70(10), 2284-2292. Loise, S., Robinson, P., Flecher, M., Wilson, R. (2016). E-Communication Skills: A Guide for Primary Care. US: CRC Press. Luft, J. (1955). The Johari Window A Graphic Model of Awareness in Interpersonal Relations. Los Angeles: University of California. Luft, J. (1982). The Johari Window: A Graphic Model of Awareness in Interpersonal Relations. NTL Reading Book for Human Relations Training. Luft, Josheph (1984). Group Process: An Introduction to Group Dynamics. Mayfield Publishing Co. Martin, L. R, Dimarreo, R. M. (2014). The Oxford Handbook of Health Communication Behavior Change, and Treatment Adherence. USA: OUP. Montalvo, L.N., Wardell D.W., Engebretson, J., Reininger, B.M. (2009). Factors Influencing Disclosure of Abuse By Women of Mexican Descent. Journal of Nursing Scholarship, 41(4), 359–367. Moss, B. (2015). Communication Skills in Health and Social Care. London: Sage Publishing. Münir, F., Leka, S., Grıffıths, A. (2005). Dealing With Self-Management Chronicillness at Work: Predictorsfor Self-Disclosure. Social Science and Medicine, 60, 1397-1407. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2009). Sağlık Bakanlığı Yataklı Tesis Rollerinin Yeniden Belirlenmesi ve Gruplandırılmasına İlişkin Kriterler (Rapor No: 46143). Ankara: Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Saiki, L.S., Lobo, M.L. (2011). Disclosure: A Conceptanalysis. Journal of Advanced Nursing, 67 (12), 2713-2722. Selçuk, Z. (1989). Üniversite Öğrencilerinin Kendini Açma Davranışları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara. Psikoloji Anabilim Dalı. Steinberg, S. (2007). A Introduction to Communication Studies. South Africa: Juta and Company Ltd. Taşçı, D. ve Eroğlu, E. (2008). Kurumsal İletişim Kalitesinin Oluşmasında Yöneticilerin Geri Bildirim Verme Becerilerinin Etkisi. Selçuk İletişim, 5(2), 26-34. Uysal, G. (2003). Rol Farklılaşmasının İletişime Etkisi ve Johari Penceresi. Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 4 (1),137-148. Verma, S. (2015). Tecnical Communication for Engineers. India: Vikas Publishing House. West, R., Turner, L. H (2008). Understanding Interpersonal Communication: Making Choices in Changing Times. US: Cengage Learning. Xie, W., Kang, C. (2015). See You, See Me: Teenaagers’ Self-Disclosure and Regret of Positing on Social Network Site. Computers in Human Behavior, 52, 598-402. Yıldız, F. (2013). Yöneticilerin Algılanan Sahte ve Gerçek Dönüşümcü Liderlik Davranışlarını Ayırt Etmede Makyavelizm ile Kişisel Açılım ve Geri Bildirimin Etkileri. Yayınlanmış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. İşletme Anabilim Dalı.
  • İNTERNET KAYNAKLARI Beganu, C. N., Nitan. M. M. (2006). The Johari Window: A Model of Feedback and Selfdisclosure in Training. Erişim Tarihi: 07.10.2016. http://www.armyacademy.ro/reviste/2_2006_eng/a4.pdf Chapman, Alan. (2001). Johari Window Model. Erişim Tarihi:07.10.2016. www.businessballs.com. Malhan, S., Ersoy, K.(2001). Hemşirelikte İletişime Yönelik Bir Araştırma: Johari Penceresi. Erişim Tarihi: 29.01.2015. http://www.sabem.sağlik.gov.tr/akademik_metinler/goto.aspx?id=3668,....20111 Solé, D. (1997). Johari Window for Generating Questions. Wiley on Behalf of the International Reading Assocition. 40 (6): 481-483. Online Ulaşılabilirlik: 07.10.2016.
Year 2017, Issue: 64, 343 - 367, 31.12.2017

Abstract

References

  • Afolabi, Michael. (1993). Aplication of Johari Communication Awareness Model to Special Libraries Management. Library Management, 14(1), 24-27. Arnold, E. C, Boggs, K. U. (2015). Interpersonal Relationships: Professional Communication Skills for Nurses. St Louis USA: Elsevier Health Sciences. Aşık, E. (1992). Üniversite Öğrencilerinin Kendini Açma Davranışını Etkileyen Bazı Etmenler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Psikoloji Anabilim Dalı. Atwater, L.E., Waldman, D. A. (2012). Leadership, feedback and Open Communication Gap. New York: Psychology Press. Blonna, R., Watter, D. (2005). Health Counselling: A Microskills Approach. USA: Jones Barlett Learning. Brandshaw, M., Hultquist, B. L. (2016). Inovative Teaching Strategies in Nursing and Related Health Proffessions. USA: Jones & Barlett Publishers. Derlega, V. J., Berg, J. H. (2013). Self Disclosure: Teory, Research, and Therapy. New York: Spincer Science & Business Media. Dickson, D., Hargie, O., Morrow, N. (1996). Communication Skills Training for Health Professionals. UK: Nelson Thornes. Dizmen, F. (2006). Farklı Okul Programlarındaki Lise Öğrencilerinin Kendini Açma Davranışlarının İncelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Elder, R., Evans, K., Nizette, D. (2008). Phychiatric and Mental Health Nursing. Avustralia: Elsevier. Fisher, F., Fisher, P. (2005). Succesful Consulting: Mastring and Five Changes that Can Make or Break You As an Independent Consultant. New York: iUniverse. Forrest, G. G (2010). Self- Disclosure in Pyschoterapy and Recovery. USA: Rowman Littlefield. Hanson, P.C. (1973), The Johari Window: A Model for Soliciting and Giving Feedback, The 1973 Annual Handbook for Group Facilitators. San Diego: University Associates, 115:119. Hargie, O. (2006). The Handbook of Communication Skills. London and New York: Routledge. Kılıç, E.D. ve Önen, Ö. (2011). Öğrenen Örgütlerde Johari Penceresi Burdur Örneklemi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 2(5),1-13. Levati, S. (2014). Professional Conduct Among Registered Nurses in the Use of Online Social Net Working Sites. Journal of Advanced Nursing, 70(10), 2284-2292. Loise, S., Robinson, P., Flecher, M., Wilson, R. (2016). E-Communication Skills: A Guide for Primary Care. US: CRC Press. Luft, J. (1955). The Johari Window A Graphic Model of Awareness in Interpersonal Relations. Los Angeles: University of California. Luft, J. (1982). The Johari Window: A Graphic Model of Awareness in Interpersonal Relations. NTL Reading Book for Human Relations Training. Luft, Josheph (1984). Group Process: An Introduction to Group Dynamics. Mayfield Publishing Co. Martin, L. R, Dimarreo, R. M. (2014). The Oxford Handbook of Health Communication Behavior Change, and Treatment Adherence. USA: OUP. Montalvo, L.N., Wardell D.W., Engebretson, J., Reininger, B.M. (2009). Factors Influencing Disclosure of Abuse By Women of Mexican Descent. Journal of Nursing Scholarship, 41(4), 359–367. Moss, B. (2015). Communication Skills in Health and Social Care. London: Sage Publishing. Münir, F., Leka, S., Grıffıths, A. (2005). Dealing With Self-Management Chronicillness at Work: Predictorsfor Self-Disclosure. Social Science and Medicine, 60, 1397-1407. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2009). Sağlık Bakanlığı Yataklı Tesis Rollerinin Yeniden Belirlenmesi ve Gruplandırılmasına İlişkin Kriterler (Rapor No: 46143). Ankara: Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Saiki, L.S., Lobo, M.L. (2011). Disclosure: A Conceptanalysis. Journal of Advanced Nursing, 67 (12), 2713-2722. Selçuk, Z. (1989). Üniversite Öğrencilerinin Kendini Açma Davranışları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara. Psikoloji Anabilim Dalı. Steinberg, S. (2007). A Introduction to Communication Studies. South Africa: Juta and Company Ltd. Taşçı, D. ve Eroğlu, E. (2008). Kurumsal İletişim Kalitesinin Oluşmasında Yöneticilerin Geri Bildirim Verme Becerilerinin Etkisi. Selçuk İletişim, 5(2), 26-34. Uysal, G. (2003). Rol Farklılaşmasının İletişime Etkisi ve Johari Penceresi. Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 4 (1),137-148. Verma, S. (2015). Tecnical Communication for Engineers. India: Vikas Publishing House. West, R., Turner, L. H (2008). Understanding Interpersonal Communication: Making Choices in Changing Times. US: Cengage Learning. Xie, W., Kang, C. (2015). See You, See Me: Teenaagers’ Self-Disclosure and Regret of Positing on Social Network Site. Computers in Human Behavior, 52, 598-402. Yıldız, F. (2013). Yöneticilerin Algılanan Sahte ve Gerçek Dönüşümcü Liderlik Davranışlarını Ayırt Etmede Makyavelizm ile Kişisel Açılım ve Geri Bildirimin Etkileri. Yayınlanmış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. İşletme Anabilim Dalı.
  • İNTERNET KAYNAKLARI Beganu, C. N., Nitan. M. M. (2006). The Johari Window: A Model of Feedback and Selfdisclosure in Training. Erişim Tarihi: 07.10.2016. http://www.armyacademy.ro/reviste/2_2006_eng/a4.pdf Chapman, Alan. (2001). Johari Window Model. Erişim Tarihi:07.10.2016. www.businessballs.com. Malhan, S., Ersoy, K.(2001). Hemşirelikte İletişime Yönelik Bir Araştırma: Johari Penceresi. Erişim Tarihi: 29.01.2015. http://www.sabem.sağlik.gov.tr/akademik_metinler/goto.aspx?id=3668,....20111 Solé, D. (1997). Johari Window for Generating Questions. Wiley on Behalf of the International Reading Assocition. 40 (6): 481-483. Online Ulaşılabilirlik: 07.10.2016.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Gülsüm Şeyma Koca This is me

Gülsün Erigüç

Publication Date December 31, 2017
Submission Date March 10, 2018
Published in Issue Year 2017 Issue: 64

Cite

APA Koca, G. Ş., & Erigüç, G. (2017). SAĞLIK ÇALIŞANLARININ KİŞİSEL AÇILIM VE GERİ BİLDİRİM DÜZEYLERİNİN JOHARİ PENCERESİ MODELİ İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi(64), 343-367.